اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

رستاخیز علمی برای کسب مرجعیت علمی/ نسخه‌ی تربیت حاج قاسم سلیمانی های حوزه علم و فناوری

پژوهشگر حوزه علم و فناوری‌های نوین و نویسنده کتاب «رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب» به تشریح خواستگاه، ریشه‌ها و علل نگارش کتاب جدید خود پرداخت و گفت: بر اساس فرمایش شهید سلیمانی، یکی از شئون عاقبت بخیری، ربط و نسبت ما با سکان دار انقلاب اسلامی است و کتاب رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب درصدد است با تبیین فرمایشات رهبر حکیم انقلاب، نقش نخبگان برای رسیدن به مرجعیت علمی و مبدل شدن به «حاج قاسم سلیمانی های حوزه علم و فناوری» را ترسیم کند.

رستاخیز علمی برای کسب مرجعیت علمی/ نسخه‌ی تربیت حاج قاسم سلیمانی های حوزه علم و فناوری

محمدرضا نجفی پژوهشگر حوزه علم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پس از مطرح شدن واژه رستاخیز علمی در بیانیه گام دوم انقلاب، به بررسی عوامل ایجاد رستاخیز علمی پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از اصلی ترین عوامل، وجود یک نسل جوان، نخبه، دغدغه‌مند و شجاع است که رستاخیز علمی را تا تحقق هدف نهایی آن که کسب مرجعیت علمی جمهوری اسلامی است، ادامه دهند.

با رمزگشایی از بیانات رهبر حکیم انقلاب به دو کلید واژه رسیدیم که نقش تعیین کننده ای در رسیدن به مرجعیت علمی کشور داشته و سرعت رسیدن به این هدف را دو چندان می کند. کلیدواژه اول « یافتن راه های میان بر » است. برای کسب پیشرفت های علمی قطعا راه های میانبری وجود دارد که باید آنها را یافت و دلیلی ندارد که دقیقا راهی که غربی ها طی کرده اند، ما نیز طی کنیم. چرا که با این کار همیشه چند قدم از آنها عقب می مانیم.

کلیدواژه دوم «شناخت سنت ها و ساحت های ناشناخته‌ی هستی» است. به عنوان مثال می‌توان به نیروی الکتریسیته ( که قبل از شناخته شدن هم در جهان هستی وجود داشت ولی شناخته نشده بود) و تحولی که پس از کشف شدن در جهان ایجاد کرد، اشاره نمود. از اینگونه ساحت ها قطعا امروز هم وجود دارد و اتفاقا رهبر حکیم انقلاب این مطالبه را در اکثر دیدارهایی که با نخبگان داشته‌اند، مطرح فرموده‌اند.

نویسنده کتاب رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب ابراز کرد: اولین بار در سال ۱۳۸۱، حضرت آقا به صدور علم و به مرجعیت علمی رسیدن ایران اشاره کردند و در طول این سال‌ها بیش از ۲۰ مرتبه مطالبه رسیدن به مرجعیت علمی را داشته‌اند. سوألی که به وجود می آید این است که : چرا بعد از گذشت ۱۸ سال از این مطالبه، بخشی از جامعه علمی کشور هنوز رسیدن به مرجعیت علمی را ناممکن و محال می دانند؟

نجفی اضافه کرد: ما مدت‌ها است در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم که دشمنان در آن چهار هدف را دنبال می‌کنند؛ هدف اول مأیوس کردن جامعه بالاخص نخبگان و هدف دوم ناچیز جلوه دادن و زیرسوال بردن پیشرفت‌های کشور است. هدف سوم آنها این است که گذشته پرافتخار ایرانی را به دست فرموشی سپرده و حافظه تاریخی جوان ایرانی را از وجود شخصیت‌های برجسته ای هم‌چون فارابی، عطار، ابوریحان، خیام، بوعلی سینا، زکریای رازی، خوارزمی و شیخ بهایی گرفته تا مرجعیت علمی ای که روزی به دست ایرانیان بوده است پاک کنند تا خود باوری را از او بگیرند. و در نهایت هدف چهارم آنها از این جنگ رسانه‌ای، القای این نسخه جعلی است که راه پیشرفت کشور، منوط به تقلید همه جانبه از غرب است.

این پژوهشگر حوزه علم و فناوری‌های نوین افزود: اگر دقیق‌تر به نبرد حق و باطل نگاه کنیم متوجه می‌شویم دشمن از پیشرفت علم و فناوری کشور ما بسیار واهمه دارد؛ چرا که هرکس علم داشته باشد، اقتدار دارد و این سنت الهی در حدیث معروف «العلم سلطان» اشاره شده است. با استناد به همین حدیث، می توان گفت ریشه‌ی رفتار قلدرمأبانه استکبار جهانی، ناشی از پیشرفت های علمی آنها است.

وی افزود : اصلی ترین هدف دشمنان این ملت، جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است. این هدف را روزی با ترور شهدای علمی و روزی با تحریم و تهدید دنبال می کنند. مگر جز این است که امروز بهانه اصلی تحریم‌ها همین پیشرفت های شگرف علمی جوانان این مرز وبوم در صنعت هسته‌ای، صنعت موشکی و امثالهم است؟ آن‌ها به خوبی می‌دانند اگر کشور ما به مرجعیت علمی برسد، الگوی تمام عیاری برای سایر ملت‌ها خواهد شد و دیگران نیز به تدریج از این راه، الگو برداری کرده و در نتیجه، هیمنه پوشالی آن‌ها از هم فروخواهد پاشید.

واکنش آنها برای جلوگیری از الگوشدن کشورهای آزاده و مستقل این است که به سایر جوامع چنین القا کنند که تنها راه پیشرفت و توسعه، اتکاء به آنها و تقلید از مسیری است که آن ها پیموده‌اند و اگر کسی بخواهد روی پای خودش بایستد، تحریم خواهدشد. با این توضیحات، بهتر می توان به جایگاه و اهمیت رسیدن به مرجعیت علمی در ادامه‌ی رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب پی برد.

پژوهشگر بیانیه گام دوم انقلاب گفت : در بیانیه گام دوم انقلاب ریشه‌ای‌ترین جهاد جوانان، کاشتن نهال امید در وجود خود و دیگران عنوان شده است. در راستای عمل به این ریشه ای ترین جهاد و تبیین نقاط روشن امیدبخش، همایشی با حضور 250 نخبه انقلابی دغدغه مند برگزار شد و در آن از شانزده نفر از اساتید مبرز حوزه های مختلف خواسته شد تا علاوه بر مرور پیشرفت ها، راه های میان بر پیشرفت در حوزه تخصصی خودشان را تشریح نمایند.

نجفی اضافه کرد: بعد از این همایش به این نتیجه رسیدیم که مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و فناوری را به صورت مکتوب در اختیار نخبگان قرار دهیم تا از نقش و وظیفه شان نسبت به رسیدن به مرجعیت علمی و ادامه‌ی رستاخیز علمی آگاه شوند. به همین دلیل کتابی را با عنوان «رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب» تدوین نمودیم که دارای پنج فصل است. در فصل اول مؤلفه‌های پیشرفت، فصل دوم فناوری‌های راهبردی، فصل سوم بررسی صنایع دانش بنیان، فصل چهارم فناوری‌های اقتدار آفرین و در فصل پنجم به نقش نخبگان اشاره شده است. در هرکدام از این فصل ها ابتدا رمزگشایی و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفته و در ادامه، ارائه اساتید در تبیین و تکمیل موضوع هر فصل، آورده شده است.

نویسنده کتاب رستاخیز علمی عنوان کرد: از اساتید صاحب نامی که به تبیین حوزه تخصصی خود پرداختند نیز می‌توان به سردار وحیدی در بخش صنایع دفاعی، دکتر علی آبادی مدیرعامل شرکت مپنا، دکتر صاحب کار رئیس مؤسسات دانش بنیان، دکتر شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان و حجت الاسلام ذوعلم رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور اشاره کرد.

نجفی در پایان در خصوص دلیل عمده نگارش این کتاب نیز خاطرنشان کرد: رهبر حکیم انقلاب از عموم جوانان خواستند که روی بیانیه گام دوم (به عنوان نقشه راه پیشرفت کشور و جهانی شدن جمهوری اسلامی) تامل و کار کنند. ما نیز وظیفه خود دانستیم با نصب العین قرار دادن این بیانیه و با توجه به تخصص در حوزه علم و فناوری به تبیین و روشنگری این حوزه برای عموم نخبگان جامعه اقدام کنیم. از طرفی بر اساس فرمایش شهید سلیمانی، یکی از شئون عاقبت بخیری ربط و نسبت ما با سکان دار انقلاب اسلامی است و کتاب رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب درصدد است با تبیین فرمایشات رهبر حکیم انقلاب، نقش نخبگان برای رسیدن به مرجعیت علمی و مبدل شدن به حاج قاسم سلیمانی های حوزه علم و فناوری را ترسیم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول