اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ظرفیت و پتانسیل طب سنتی و گیاهان دارویی در بحران کرونا

گروه‌های مختلف علمی از روزهای نخست کرونا در جامعه طب ایرانی شکل گرفت و ۲۵۰ طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه‌ها کداخلاق گرفتند، ۶۷ طرح، طرح‌های طب سنتی، طب مکمل و گیاهان دارویی است.

ظرفیت و پتانسیل طب سنتی و گیاهان دارویی در بحران کرونا

محمد عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره بکارگیری طب سنتی در مقابله با ویروس کرونا و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، گفت: به هنگام بحران‌هایی همچون شیوع یک بیماری در جهان مانند کرونا یا هر بیماری دیگری، جامعه پزشکی کشور از همه ظرفیت‌های درمانی موجود خود بهره می‌گیرد که طب ایرانی یکی از ظرفیت‌هایی است که خصوصاً در حوزه پیشگیری و حفظ سلامت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را اثبات کرده است. 

* پتانسیل ۶۷ طرح طب‌سنتی و طب مکمل از بین ۲۵۰ طرح تحقیقاتی 

وی افزود: براساس گزارش‌هایی که تاکنون دفتر طب ایرانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کرده است، گروه‌های مختلف علمی از همان روزهای نخست در جامعه طب ایرانی شکل گرفت و این گروه‌ها براساس ایده‌هایی که از متون طب سنتی گرفته شده بود و همچنین از منظر مطالعات متاخر هم که شواهدی بر احتمال اثربخشی آنها بود، پیشنهادهایی را ارائه داده و مراحل قانونی خود را از مسیر کمیته اخلاق و گرفتن کد IRCT مانند سایر طرح‌های تحقیقاتی طی کرده است. 

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در ادامه گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده از ۲۵۰ طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که کداخلاق و کد IRCT را گرفتند، ۶۷ طرح، طرح‌های طب سنتی، طب مکمل و گیاهان دارویی است که نشان دهنده یک پتانسیل بزرگ است. 

عصاره در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از این طرح‌ها روی تعداد بالایی از بیماران تست شده است و جواب‌های مثبتی در برخی پارامترها تسریع بهبودی داده است که از ظرفیت دفتر طب ایرانی رصد می‌شود تا از مسیر معاونت درمان، ستاد کرونا و کمیته علمی مربوطه وارد چرخه درمان شود. 

وی در پایان گفت: از این میان می‌توان به دو داروی کمک درمان اسپری دهانی PHR۱۶۰ و موکودنتول اشاره داشت که موفق به دیافت مجوز از سازمان غذا و دارو شده و مورد حمایت معاونت و این ستاد قرار گرفته است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول