اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

نهاد تخصصی صادرات تشکیل شود/ آشفته‌بازار صادرات سامان یابد

کارشناس مسائل اقتصادی استان مرکزی خواستار تشکیل نهاد تخصصی و تولیدکننده صادرات محور به منظور ساماندهی آشفته بازار صادرات و جلوگیری از صادرات فله‌ای شد.

نهاد تخصصی صادرات تشکیل شود/ آشفته‌بازار  صادرات  سامان یابد

فرهاد بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: اقتصاد بدون نفت یکی از اولویت‌های ملی است که تحقق آن در گرو مطالعات و آسیب شناسی شکست‌ها در این حوزه و توجه به برنامه‌ریزی و مکانیزه و تخصصی کردن این حوزه است تا علاوه بر تامین و حفظ تعادل در بازار داخل بتوان حضوری موفق و پایدار در بازار سایر کشورها داشت و محصولاتی نیز صادر کرد که مزیت اقتصادی و ظرفیت صادراتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه با گذشت چندین دهه تجربه صادرات و ده‌ها سمینار و کلاس‌های درسی و دانشگاهی در این خصوص و حتی تشکیل نهاد صادراتی، اصناف، وزارتخانه‌های تجارت و کشاورزی در کشور هنوز نتوانسته‌ایم مدل و برنامه جامع برای توسعه این کسب و کار بصورت مکانیزه و نظاممند سازماندهی کنیم و همه ساله و بارها شاهد بحران‌ها و شوک‌های قیمتی و کمبود  در جامعه در این خصوص و تغییر سیاست‌ها هستیم. 

کارشناس مسائل اقتصادی استان مرکزی افزود: هنوز پس از سال‌ها تجربه مدلی برای صادرات نهاده‌های کشاورزی و دامی و سایر زمینه‌ها نداریم و هر از چند گاهی با دستور یا مجوزی  بصورت گله‌ای صادرات انجام شده و دلالان (نه تاجران خبره) فرصت را غنیمت شمرده و هم بازار مقصد صادراتی و هم بازار داخلی را و جامعه را دچار بحران کرده و زیان حاصل از صادرات بیشتر از منافع آن می‌شود.

بهادری ادامه داد: به طور مثال برای گوجه چند تولید کننده خبره را تشویق به تولید صادراتی کرده و تنها آنها مجاز باشند بخشی از تولید خود یا ظرفیت مازاد داخلی خود را برای صادرات مجهز و برنامه ریزی کنند و تولیدکننده صادرات محور باشند، نتیجه آن می‌شود که ناگهان با اعلام آزادی صادرات حسب شرایط مازاد تولید یا نیازهای ارزی  تمام گوجه بازار جمع و ده‌ها کامیون گوجه بدون رعایت استانداردها و بازار شناسی مقصد فله‌ای روانه مرز شده و هم بحران اجتماعی ایجاد و هم تعادل بازار بهم می‌خورد و هم بار به مقصد نمی‌رسد، این در حالی است که بایست استاندارد و شرایط و مجوز صادرات رعایت شده و صادر کننده یا تاجر متخصص به این کار مجاز باشد و بر اساس مدلی حجم تعادلی با بالانس بازار محصول صادر شود.

وی گفت: این موضوع در خصوص سایر کالاها نیز بارها تکرار شده مانند سیب زمینی، پیاز، میوه جات، مرغ و گوشت، دارو، آرد، زعفران، فرش و ... مردم نیز متاسفانه دیگر به این باور رسیده‌اند که علت اصلی گرانی‌ها و کمبودهای ناگهانی، صادرات به عراق و یا کشورهای دیگر است.

کارشناس مسائل اقتصادی استان مرکزی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که نهاد تخصصی و تولیدکننده صادرات محور تعیین شود و حتی در صورت مازاد بودن تولید محصولی در بازار این مازاد تولید هم با سازماندهی این شرکت‌های تخصصی برای صادرات سازماندهی و برندینگ ایجاد شود تا منافع صادراتی افزایش یابد و اولویت اصلی تعادل نیازهای بازار داخل بوده و برای صادرات تولید مازادی صورت گیرد تا شاهد این مشکلات و ایجاد بی‌اعتمادی و تورم در جامعه نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول