اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آمادگی ترکمنستان برای مشارکت و همکاری در روند صلح افغانستان

در محل وزارت خارجه ترکمنستان، معاون وزیر خارجه این کشور با «محمد شاکر کارگر» رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان نشست آنلاین برگزار کرد.

آمادگی ترکمنستان برای مشارکت و همکاری در روند صلح افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در محل وزارت خارجه ترکمنستان «وپ خواجه یف» معاون وزیر خارجه این کشور با «محمد شاکر کارگر» رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان نشست آنلاین برگزار کرد.

در طی این گفت ‌وگو، سطح بالای روابط دو کشور بر اصول حسن همجواری، احترام و اعتماد متقابل، سیاست سازنده «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان که اهمیت ویژه‌ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه به ویژه با افغانستان دارد، مورد تأکید قرار گرفت.

در همین راستا، طرف ترکمن از تلاش‌های دولت «کابل» برای بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور استقبال و تاکید نمود که «عشق آباد» با توجه به موقعیت بی‌طرفی خود، به روند آشتی در کابل کمک می‌کند و همچنین آماده است تا فضای سیاسی خود را برای انجام مذاکرات بین الافغانی فراهم کند.

 عشق آباد با درک اینکه روند توسعه سیاسی ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی و مولفه‌های بشردوستانه دارد، با مشارکت این کشور به طور فعال پروژه‌های قابل توجهی را توسعه می‌دهد. 

نماینده ترکمنستان با اشاره به احداث خط لوله گاز تاپی، خط انتقال برق، توسعه اتصالات ریلی، کریدور حمل و نقل و سایر پروژه‌های زیربنایی با عملکرد  اقتصادی و صنعتی و اجتماعی نمونه بارزی از تعهدات دو کشور در مسیر تنوع همکاری است. این اهداف برای تأثیر مثبت بر امنیت، ثبات و توسعه کل منطقه خواهد گذاشت.

در این نشست دو کشور یک بسته از اسناد همکاری تنظیم کرده‌اند که مشارکت استراتژیک طرفین را در زمینه حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، ساخت و ساز، علوم و آموزش را شامل می‌شد .
در چارچوب این نشست، بر لزوم ادامه همکاری در اجرای پروژه های مشترک با اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و همچنین تعهد به توسعه روابط دو جانبه در طیف وسیع تأکید شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول