اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

برگزاری بزرگترین مولودی‌خوانی کشور در کردستان/ پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت:هفدهمین یادواره عارف نامی کُرد سیدبهاءالدین شمس‌قریشی پنجشنبه مصادف با 12ربیع الاول در صحن قدیم ‌مسجد جامع سنندج بدون حضور مخاطب برگزار و به صورت مستقیم از شبکه‌های رسانه ملی و شبکه‌های مجازی پخش می‌شود.

برگزاری بزرگترین مولودی‌خوانی کشور در کردستان/ پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی

امین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: یادواره خالق مولودنامه مرحوم سیدبهاء‌الدین شمس‌قریشی محوری‌ترین برنامه هفته وحدت در استان کردستان است که از سال 84 تا کنون هرساله توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود.

وی کردستان را مهد عرفان و مردم کردستان را از عاشقان و اردتمندان پیامبر اعظم اسلام(ص) و اهل ‌علیهم السلام) عنوان کرد و افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم عرفانی بدون حضور مخاطب با حضور گروه‌های برجسته مولودی خوانی استان برگزار و با هماهنگی صورت گرفته با صدا و سیمای مرکز کردستان به صورت مستقیم از شبکه استانی مرکز کردستان، شبکه شما و نسیم و همچنین شبکه‌های مجازی پخش می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که وجود مقدس نبی و رسول اعظم  (ص) مهم‌ترین نقطه ایجاد وحدت است، گفت: این برنامه‌ در راستای تقویت وحدت و همگرایی است  و باتوجه به شیطنت‌های کشورهای استکباری به رهبری رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در قالب آزادی بیان و توهین به ساحت مقدس پیامبرعظیم الشأن اسلام به منظور به تصویر در آوردن عمق ارادت مردم مسلمان کردستان به حضرت ختمی مرتبت محمد المصطفی (ص) برگزار می‌شود.

مرادی با تقدیر از تعامل و همکاری بسار خوب ادارات مرتبط در برگزاری این یادواره تأکید کرد: مسئولین ارشد استان از جمله ‌نماینده ولی فقیه در استان و استاندارکردستان ‌به صورت ویژه پیگیر برگزاری این مراسم بودند که لازم است از راهنمایی‌های این عزیزان قدردانی کنیم. 

مرادی افزود: در این برنامه مولودنامه مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی با حضور گروه‌های برتر مولودی خوان  قرائت و در پایان با دعای ختم و پایانی مراسم به اتمام می‌رسد.

گفتنی است؛ مرحوم سید بهاء الدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد است که در 1293 هجری قمری مصادف با 1250 هجری شمسی در  روستای «سه‌ردی»شهرستان پاوه متولد شد.

وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه ، بیاره و سنندج تلمذ نموده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه‌ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است. 

وی به فارسی و کُردی تألیفات متعددی را داشته است از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر سروده‌اند.

وی در سال 1365 هجری قمری مصادف با 1322 هجری شمسی درسن 72 سالگی در سنندج به لقاءالله پیوسته و در آرامستان‌ آن زمان سنندج، «تایله» به خاک سپرده می‌شوند.

آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است‌.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول