اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

عاملان شکار قوچ،گراز و کفتار پای میز محاکمه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست مشهد باتوجه به گشت‌های مستمر و مداوم درسطح حوزه استحفاظی این شهرستان موفق به دستگیری چند گروه شکارچی غیرمجاز و کشف چند حیوان شدند.

عاملان شکار قوچ،گراز و کفتار پای میز محاکمه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل محیط زیست خراسان رضوی، مرتضی شیرزو ابراز کرد: چند روز پیش از طریق اطلاعاتی که همیاران محیط زیست در اختیار ما قرار دادند پی بردیم که چند نفر اقدام به کشتن یک گونه ارزشمند کفتار در حوالی بخش احمد آباد کرده اند.

وی ادامه داد: از همین رو و برای بررسی دقیق موضوع از ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد خواسته شد به محل اعلامی عزیمت و موضوع را به دقت رصد کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد بیان کرد: با حضور یک تیم از نیروهای این یگان در حوالی بخش احمد آباد و جمع آوری اطلاعات میدانی مشخص شد که یک چوپان با همکاری چند فرد دیگر در حوالی محل نگهداری گله گوسفند، با مشاهده یک قلاده گفتار در محدوده حضورشان، ابتدا سگ های گله را به سمت حیوان فرستاده و وقتی سگ ها حیوان را محاصره می کنند، با همکاری چند نفر دیگر با چوب، سنگ و دیگر لوازم حیوان را از پای درمی آورند.

شیرزو تصریح کرد: از همین رو فرد متخلف مورد شناسایی قرار گرفت و دستگیر شد. پس از آن محل رها سازی لاشه کفتار در میان کوه شناسایی و لاشه حیوان نیز کشف شد.

وی در توضیح دومین اقدام هم بیان کرد: پایش میدانی نیروهای یگان حفاظت در مناطق مشکوک به انجام شکار حیوانات وحشی منجر به آن شد که پی ببرند یکی از شکارچیان متخلف همراه با سلاح غیرمجاز و دیگر ادوات شکار راهی منطقه آزاد بخش رضویه مشهد شده تا اقدامات خلاف قانون را رقم بزند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد  اضافه کرد: از همین رو تیم اعزامی راهی منطقه مذکور شدند و پس از حدود پنج ساعت رصد، دوربین کشی و پیاده روی در مناطق سخت سرانجام فرد مذکور را در پی اجرای یک کمین شناسایی و دستگیر کردند.

شیرزور بیان کرد: پس از دستگیری و بازرسی لوازم همراه این فرد که اقدام به شروع شکار حیوانان وحشی در محل کرده بود، یک قبضه اسلحه شکاری تک لول کالیبر 12 به همراه 20 فشنگ و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و توقیف شد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی های دقیق تر مشخص کرد فرد مذکور با ایجاد کومه(محلی برای اختفای شکارچی) در حوالی چشمه ها، ساعت ها انتظار حضور حیوانات وحشی را می کشید تا اقدام مجرمانه خود را رقم بزند که در این مرحله ناکام ماند.

مالک یک کارخانه عامل نابودی محیط زیست
شیرزور در ادامه در توضیح ماجرا کشف دو توله گراز هم بیان کرد: پس از آنکه در جریان نگهداری دو توله گراز در یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی حوالی مشهد قرار گرفتیم، از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خواسته شد هرچه سریعتر به محل مراجعه و قبل از انتقال حیوانات به مکان نامعلوم، با متخلفان برخورد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد افزود: ازهمین رو پس از هماهنگی لازم با مقام قضایی واحد صنعتی مورد نظر مورد تفتیش قرار گرفت و مشخص شد دو توله گراز گوشه ای از واحد مذکور نگهداری می شود.
تحقیقات میدانی نشان می داد که مدیر کارخانه مدتی پیش اقدام به شکار گراز مادر کرده و در پی آن توله های او را به کارخانه منتقل و قصد فروش آنها را داشت که برخورد به موقع با متخلف صورت گرفت.

وی گفت: در حالی که مشخص شد حیوانات کشف شده در شرایط نامناسبی قرار ندارند،  آنها را به محلی امن منتقل و فرد متخلف هم به یگان حفاظت محیط زیست مشهد هدایت شد.

شیرزو ادامه داد: در آخرین اقدام هم اطلاعاتی به دست آمد که نشان می داد یک شکارچی متخلف به همراه چند نفر دیگر اقدام به شکار دو راس قوچ وحشی در یکی از مناطق همجوار مشهد کرده و لاشه حیوان را پس از قطعه قطعه کردن و به قصد فروش به منزلش منتقل کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد گفت: بازهم هماهنگی قضایی صورت گرفت و ماموران این یگان به محل حضور شکارچی متخلف اعزام و پس از ورود به خانه با اجزاء آماده فروش قوچ ها مواجه شدند.  فرد متخلف و دیگر همدستان او در محل دستگیر و متخلفان پس از تکمیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی تاکید کرد: متاسفانه آنچه در پرونده آخر برای ما روشن شد این بود که عامل اصلی در فصل بهار سال جاری هم چهار قلاده گراز را در حوالی فریمان شکار کرده و با وی برخورد قانونی هم صورت گرفته؛ اما دست بردار از تخلف نبود.

شیرزو در پایان از همکاری همیاران و دوستداران محیط زیست تشکر و قدردانی کرد و افزود: در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی مراتب را از طریق شمار تلفن 05138584900 اطلاع رسانی  تا با متخلفان و متجاوزان محیط زیست برخوردقانونی شود.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول