اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اجازه ندهیم هویت تاریخی فرهنگی شهر را عوض کنند

نماینده مردم شیرازو زرقان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اقتصاد شهر شیرازبرپایه گردشگری بنا شده است، گفت: در اجرای طرح‌های مرتبط باتوسعه حرمین شریف، ضمن حفظ کرامت امامزادگان لازم التکریم و پایداری میراث فرهنگی و بافت تاریخی این محدوده، باید به جنبه‌های رونق دهی صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری دینی و زیارتی اطراف حرم هم توجه وعنایت لازم راداشت.

اجازه ندهیم هویت تاریخی فرهنگی شهر را عوض کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا پاک‌فطرت در جلسه بررسی مسائل توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع)، اظهار داشت: اقتصاد کلان‌شهر تاریخی و فرهنگی شیراز بر پایه و محور گردشگری استوار است و این مساله نه مربوط به امروز و دیروز بلکه مربوط به گذشته هایی است که نیاکان ما نام نیکی از خود به یادگار گذاشته‌اند و ما باید در حفاظت از اثار برجای مانده از انها بکوشیم نه آنکه بی خیال شهرمان بشویم تاکار به جایی برسد که بخواهند نام حافظ و سعدی و خیابان هایی با هویت تاریخی و فرهنگی شیراز را عوض کنند!

بیایید برای حفظ هویت شهری شیراز دل بسوزانیم

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میراث فرهنگی اگر واقعا قصد حفظ و احیای بافت تاریخی شهر و بازگشت مردم به این مجموعه را دارد باید یا به مالکان خانه های موجود در اطراف حرم و بافت تاریخی سوبسید دهد و انها را تشویق به مرمت اصولی بناهای در اختیار گرفته خود زیر نظر کار شناسان میراثی کند یا به انها تسهیلات مالی داده شود و این تسهیلات در بازه زمانی مشخص برگردد و یا  اگر در توان میراث و شهرداری و تولیت و...باشد این املاک را به تملک خود دراورده و خریداری کنند تا با رعایت چارچوب‌های قانونی با اجاره ۹۹ ساله افراد صاحب صلاحیتی که دغدغه حفظ میراث هم داشته باشند در اورند و یا برای انجام فعالیت‌های گردشگری و بومگردی به اهل ان بفروشند تا این میراث کهن به نحوی حفظ شود.

وی افزود: بنده به‌عنوان خادم مردم این شهر در"خانه ملت" معتقدم اگر قراست درمورد توسعه حرم مطهر با حفظ میراث تاریخی و بافت فرهنگی اطراف ان اقدامی صورت گیرد باید در همین شیراز و توسط مسوولان همین استان انجام شود.

پاک‌فطرت ضمن قدردانی ازحضور مهمانانی از پایتخت در این جلسه و تشکر از زحمات متولیان امر توسعه، اظهار داشت: قطعا همان گونه که تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه حرم شاهچراغ (ع) به‌عنوان سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام)  در ایران بوده و هست باید در این رابطه کاری کنیم ماندگار تا نام نیکی از خود به یادگار بگذاریم و حقیقتا برای این شهر و مردم این شهر و بافت تاریخی و فرهنگی شیراز دل بسوزانیم، به نحوی که ایندگان از ما به نیکی یاد کنند نه ما را پیوسته مورد کنایه و مواخذه خود قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله تعرض به حریم اثار ملی و جهانی شیراز اشاره کرد و گفت: بیش از ده سال است که کارشناسان یونسکو با سفر به شیراز و دیدن مجموعه تاریخی زندیه درصدد جهانی کردن آن، که ارگ کریم خانی ومسج دو حمام و اب انبار و...را یکجا در خود دارد، هستند و بارها به ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم این میراث ملی هشدار داده‌اند و همچنان ارگ کریم خانی و مجموعه زندیه محروم از ثبت جهانی است و من متعجبم که چرا میراث فرهنگی با ان همه سخت گیری که در مورد میراث فرهنگی شهر دارد،اقدامی نمی‌کند؟ چرا شهرداری به مالک هتلی مثل هتل اسمان که ضابطه ها را رعایت نکرده و طبقات بیشتر از حد مجاز را که قرار بوده تخریب کند، نکرده و مجوز ادامه کارداده اند؟ به شما اطمینان می‌دهم که تا هتل اسمان با این تعداد از طبقات در حال فعالیت است از ثبت مجموعه زندیه در فهرست میراث جهانی خبری نخواهد بود.

گفتنی است تصویب طرح توسعه واحیای ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی، فرهنگی اطراف حرم شاهچراغ (ع) از برکات سفر مقام معظم رهبری مدظله به شیراز و استان فارس است که در شورای عالی شهر سازی و معماری کشور هم مصوب و مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول