اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

موج سوم کرونا و شیب تند مخاطرات/ عروسی‌هایی که قربانی می‌گیرد

با گذشت هشت ماه از آغاز شیوع ویروس‌کرونا، توصیه‌های موکد پزشکان و مسئولان تا حدودی به آگاهی‌بخشی عمومی کمک کرد اما در این میان هنوز عده‌ای ناباورانه به این پدیده شوم می‌نگرند و با برپایی مجالس ختم یا عروسی به شیوع بیشتر بیماری دامن می‌زنند.

موج سوم کرونا و شیب تند مخاطرات/ عروسی‌هایی که قربانی می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بیماری کرونا به موج سوم خود رسیده است، اما دیگر از التهاب روزهای نخست خبری نیست، روزهایی که مردم با شنیدن نام کرونا وحشت یا حیرت با وجودشان آمیخته می‌شد. ناآگاهی و ناشناخته بودن این بیماری بیش از هر چیز برای مردم نگران کننده بود.

حتی شیوه‌های درمانی و بهداشتی نیز طی مراحلی تغییراتی کرد و بر حسب تجربه و نوسان وضعیت بالینی بیماران توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نیز وضعیت متناسب با آن شرایط را به خود می گرفت.

با گذشت هشت ماه از آغاز شیوع ویروس‌کرونا ، توصیه‌های موکد پزشکان و متخصصان همچنین مسئولان تا حدودی به آگاهی‌بخشی عمومی کمک کرد اما در این میان هنوز عده‌ای ناباورانه به این پدیده شوم می‌نگرند و مخاطرات ناشی از بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به آن را در نظر نمی گیرند این در حالی است که موج سوم کرونا با شیب تندتری سر رسیده و جان بسیاری از هموطنان‌مان را به خطر انداخته است.

از آنجا که فصل پاییز، موسم شیوع آنفولانزا نیز هست، ترکیب آن با کرونا تبعات گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد

با ورود به ماه ربیع‌الاول و پایان مراسم عزاداری حسینی، مردم در سطح استان فارس اقدام به برگزاری مراسم عروسی و جشن‌های مختلف کرده که این مراسم به‌ویژه در روستاها قابل کنترل نیست.

 در سطح شهرها نیز که تالارها و باغ‌های مجالس تعطیل است و امکان برگزاری چنین مراسمی وجود ندارد، جشن‌ها به خانه‌ها کشیده شده و بی‌توجه به افزایش خطر شیوع بیماری برگزار می‌شود.

همچنین برگزاری مراسم ختم و تشییع جنازه بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با جمعیت غیرقابل تصور در برخی نقاط تامل برانگیز و تاسف‌بار است.

این مراسم خانگی، تنها بر مشکلات افزوده و حضار را به مرز خطر نزدیک‌تر می کند، اما این مشکل فقط متوجه افراد حاضر در مراسم نیست و هر یک از آنها  می‌توانند ویروس را در سطوح و اماکن دیگر منتشر کنند بنابراین به خطر انداختن جان افراد خارج از خانه‌های برگزارکننده جشن یا ختم نیز از تبعات برگزاری چنین مراسم‌هایی است.

 آنچه در این میان جلوه‌گری می‌کند، سطح فرهنگ عمومی و توجه ویژه به شرایط موجود در شهرستان‌های مختلف است

بنابراین افرادی که به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌پردازند نیز در این شرایط تهدید می شوند و به اصطلاح تر و خشک کنار یکدیگر می‌سوزند و آنچه در این میان جلوه‌گری می‌کند، سطح فرهنگ عمومی و توجه ویژه به شرایط موجود در شهرستان‌های مختلف است.

باخبر شدیم که مراسم عروسی با تعداد زیادی از مدعوین و حضور یکی از خواننده‌های قدیمی و معروف، در بخش قطرویه شهرستان نی ریز، روستای ریزآب برگزار شده است. کلیپ منتشر شده از این مراسم وجود جمعیت زیاد که به طور فشرده در کنار یکدیگر هستند را نشان می‌دهد.

نکته قابل تامل راجع به این مراسم این است که پیش از برگزاری، دعوت‌نامه عروسی در فضای مجازی منتشر و به حضور خواننده اشاره شده بود و با توجه به اینکه، در این شرایط ظرفیت حضور افراد بیشتر می‌شد بنابراین ضرورت ممانعت از برپایی وجود داشته است.

خلف‌وعده برگزارکننده مراسم عروسی

سرپرست فرمانداری نی ریز با اشاره به وضعیت این مراسم در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: برگزارکننده مراسم قبل از برگزاری در پاسگاه و بخشداری حضور یافت و تعهد داده بود که این مراسم را برگزار نکند چون آنها عشایر هستند و ایلات عشایر معمولاً مراسم خود را شلوغ و پرجمعیت برپا می‌کنند.

مراد هدایت ادامه می‌دهد: اما متاسفانه بعد از برپایی مراسم اصلی، برنامه‌ای یک ساعته با حضور یکی از خوانندگان معروف اجرا شد که منجر به شلوغی مراسم شده و در حین مراسم نیروی انتظامی ورود کرده و با فرد خاطی مقابله شد.

 وی ضمن اشاره تعطیلی این مجلس عروسی بیان می‌کند: با حکم دادستان، برگزارکننده مراسم به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی بازداشت شد و برخورد لازم با وی صورت می‌گیرد.

سرپرست فرمانداری نی‌ریز خاطرنشان می‌کند: در این عروسی حدود ۵۰۰ نفر حضور داشتند که با ورود به موقع نیروی انتظامی، جمعیت متفرق و پراکنده شدند.

هدایت با اشاره به راهکارهای پیشگیری از برگزاری چنین مراسمی می‌گوید: اطلاع‌رسانی به موقع در پیشگیری و برخورد با برگزارکننده این مجالس موثر است و در شرایطی که تالارها تعطیل هستند و توجیه کافی دارند، مراسم بیشتر به سمت خانه‌ها یا باغ‌های شخصی رفته بنابراین با اطلاع به موقع، می‌توان از برپایی آنها پیشگیری کرد.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی روزهای اخیر، حدود هزار و ۴۰۰ نفر بیمار مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند و روزانه به طور میانگین ۲۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

در چنین شرایطی آیا زمان آن نرسیده که مردم بیش از گذشته به تبعات و خطرات این ویروس توجه کنند؟

و از سوی دیگر مسئولان با کنترل و سازماندهی جدی‌تری در پیشگیری از ابتلا به کرونا تلاش نمایند؟

آنچه محرز است مقابله با کرونا تا زمان ریشه‌کن شدن آن، نیازمند عزم و اراده‌ای جدی و باوری به وسعت وجدان و انصاف عمومی است.

انتهای پیام/ ن/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول