اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه تا ۲ هفته آینده ابلاغ می شود

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه نیازمند اصلاح است و تا ۲ هفته آینده نهایی و ابلاغ می شود.

ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه تا ۲ هفته آینده ابلاغ می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سیدهادی احمدی روئینی در جلسه بررسی ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه که با حضور کارشناسان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی  در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت:با توجه به اینکه بایستی مشاور طرح اصلاحاتی در این زمینه انجام دهد، با ارسال مجدد ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه به  این دفتر و طی شدن مراحل قانونی تا دو هفته آینده، ابلاغ آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال اجرای طرح آرامگاه شمس تبریزی هستیم، مقدمات آن فراهم شده و قرار است در قالب طرح اقتصادی BOT به سرمایه‌گذاران واگذار شود، فراخوان ساخت آرامگاه و مجموعه یادمان شمس تبریزی نیز به زودی منتشر خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در خصوص پادگان ارومیه تصریح کرد: محوطه تاریخی پادگان ارومیه با وسعت تقریبی ۷۰ هکتار در مرکز و بهترین نقطه شهر ارومیه واقع شده و یکی از ارزشمندترین محوطه‌های تاریخی داخل محدوده شهری کشور است که خوشبختانه از گزند توسعه‌های ناموزون شهری که بر اکثر شهرهای کشور حاکم شده، در امان مانده است.

احمدی روئینی یادآور شد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با وجود مشکلات عدیده حقوقی توانست در سال ۹۳ تا ۹۴ این سایت ارزشمند را با شناسایی۴۰ اثر تاریخی، در داخل محدوده ثبت ملی کند تا این سایت به عنوان یکی از مراکز عمومی و هویتی شهر، یک سرمایه برای صنعت گردشگری و یک تنفس‌گاه شهری برای مردم ارومیه به یادگار بماند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه چندین بار موضوع ساخت‌ و‌ ساز سنگین در این محدوده تا مرز اجرا پیش رفت، خوشبختانه با تعاملات و همکاری‌های انجام شده در سطح ملی و استانی، هم‌اکنون طرح کلی این سایت با رویکرد تاریخی‌فرهنگی و ایجاد سایت‌موزه در کنار برخی کاربری‌های دیگر در مرحله اتمام و تصویب است.

این مقام مسوول عنوان کرد: هم اکنون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اختصاص ۲۰ میلیارد ریال، مرمت دو بنا از بناهای تاریخی ثبت شده را با زیربنای تقریبی ۲ هزار مترمربع آغاز کرده که هم اکنون با پیشرفت حدود ۳۰ درصدی در حال انجام است.

احمدی روئینی خاطرنشان کرد: در این فصل مرمت جداره‌های آجری مخدوش شده این بناها، مرمت سازه‌‌ای سقف‌ها و نیز رفع خطر و نجات‌بخشی برخی قسمت‌ها و حذف الحاقات تا متناسب‌سازی در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این فصل مرمتی تا آخر دی‌ماه امسال به اتمام برسد، به امید خدا به زودی مردم ارومیه یک فضای فرهنگی و تفریحی را در اختیار خواهند داشت و فضاهای عمومی فرهنگی شهر نیز به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی از عزم ملی مسوولان به ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر راه و شهرسازی، مقامات استان، استاندار آذربایجان‌غربی و نگاه ویژه امیر حاجی‌لو فرمانده نیروی زمینی شمال غرب ارتش جمهوری اسلامی تشکر کرد و اذعان کرد: مسوولان به آرزوی دیرینه مردم ارومیه و دوستداران میراث‌فرهنگی کشور جامه عمل پوشاندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول