اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

معرفی انواع بخاری موجود در بازار

نوع سوخت، اندازه، تجهیزات، میزان گرمادهی و ... در انتخاب و خرید تاثیر به‌سزایی دارد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بخاری‌های مختلف موجود در بازار و کاربرد آنها در قسمت‌های مختلف منزل آشنا کنیم.

معرفی انواع بخاری موجود در بازار

بخاری گازی

از رایج‌ترین انواع وسایل گرمایشی بخاری گازی است که در بیشتر خانه­ها دیده می‌شود. سال‌های زیادی از ورود بخاری گازی به خانه‌های ایرانی گذشته است و تنوع زیادی در ظاهر این محصولات وجود دارد.
بخاری گازی چند نوع دارد: زمینی، دیواری، با دودکش و بدون دودکش. ما معمولا شکل زمینی آن را  به­عنوان بخاری گازی می‌شناسیم که از بقیه مدل‌ها محبوب‌تر است. این مدل، گرمای مطبوع و قابل قبولی برای فضای بزرگ خانه‌ها به­وجود می‌آورد.

در گذشته که سیستم‌های گرمایشی به این شکل پیشرفته نشده بود و خبری از پکیج و شوفاژها نبود، در دیوار خانه‌ها لوله‌های دودکش تعبیه می‌شد. از مدل دیواری آن هم برای فضاهای کوچکتر استفاده می‌کنند. چرا که گرمای کمتری تولید می‌کنند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. در نصب بخاری‌های دیواری باید دقت فراوانی داشت و تمام نکات ایمنی را در تمام وسایل برقی مانند ماکروفر، ماشین ظرفشویی و آون توستر رعایت کرد.

در مکان‌هایی که جریان هوا وجود داشته باشد، امکان استفاده از بخاری‌های بدون دودکش فراهم است. جریان هوا بسیار مهم است چرا که در غیر این­صورت به­دلیل کم شدن اکسیژن احتمال گازگرفتگی و مسمومیت زیاد می‌شود.

بخاری برقی

در مواقعی که در محل کار و یا هر جای دیگری احساس سرما می‌کنید، تنها با یک بخاری برقی کوچک و اتصال دوشاخه آن به پریز برق می‌توان گرما را حس کرد. دقیقا همین نکته بخاری برقی را از دیگر انواع بخاری متمایز می‌کند. قابل حمل بودن و جابه‌جایی آسان آن مزیتی بسیار قابل توجه است. اما این نوع بخاری برای فضاهای بزرگ مناسب نیست، چرا که  قدرت گرمایش ضعیفی دارند و اگر ابعاد بزرگتری از آن را بخواهید، جدای از هزینه برق بسیار بالا خطراتی نیز به­ دنبال دارد.

در میان بخاری برقی های موجود در بازار که به لحاظ قیمتی مناسب هستند، دو نوع وجود دارد: بخاری برقی فن دار و بخاری برقی تابشی.

بخاری برقی فن دار

 در این نوع یک فن در قسمت جلوی المنت قرار می‌گیرد تا با گردش هوا گرمای المنت‌ها را به بیرون انتقال دهد و محیط اطراف بخاری را گرم کند. ترموستات و سنسورهای به­کار رفته در آن باعث می‌شود پس از ایجاد گرما، به­ صورت خودکار خاموش شود. لازم به‌ذکر است با وجود امنیت بالایی که این بخاری‌ها دارند، در فضای مرطوب نباید از آن استفاده کرد.

بخاری برقی تابشی

  در زمان تابش المنت به­خاطر وجود سطح صیقلی پشت المنت‌ها انرژی گرمایی تولید شده در فضا منعکس می‌شود. در واقع انرژی برقی به انرژی تابشی تبدیل می شود. حسن این بخاری نسبت به بخاری های برقی بزرگ، مصرف برق کمتر آن است.

بخاری پاسیو

در فضای باز کافه‌ها و رستوران‌ها در فصل سرما استفاده از نوعی بخاری را شاهد هستیم که در حیاط‌ها، باغ‌ها، روف گاردن، آلاچیق و به­طور کل هر نوع فضای بازی قابل استفاده است. این بخاری‌ها امکان استفاده از هوای آزاد در روزهای سرد را در کنار گرمایی مطبوع فراهم می‌کند و در فصول گرم با خرید پنکه این مورد برطرف میشود تا بتوانیم از زیبایی‌های پاییز و زمستان لذت ببریم. بخاری چتری نام دیگر این نوع بخاری است.

در قسمت بالای بخاری مشعلی قرار دارد که گاز مایع را می‌سوزاند. دور تا دور بخاری ورقه فلزی سوراخ داری وجود دارد که گرمای شعله‌های آتش را به بیرون می‌رساند. این مدل از وسایل گرمایشی به‌راحتی حمل و نصب می‌شود. از ایمنی بالایی برخوردار است و در عین حال مصرف سوخت کمی دارد. علاوه بر اینکه کم صداست، فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کند، بنابراین طرفداران بسیار برای خود دست و پا کرده است.

بخاری صنعتی

بخاری صنعتی در فضاهای بزرگی همچون رستوران‌ها، مدارس، سالن‌های ورزش و... استفاده می‌شود. نحوه عملکرد آن بدین شکل است که با احتراق کامل و با وجود فن، گرما را به­صورت وزش باد به بیرون می‌فرستد.

بخاری نفتی

این اسم شاید برای نسل جدید کمی غریب باشد، اما در گذشته استفاده از این نوع بخاری ها بسیار رایج بود. امروزه نیز در مناطق و مکان‌هایی که دسترسی به گاز و برق وجود ندارد، از بخاری‌های نفتی استفاده می‌شود. این مدل می‌تواند بسیار خطرناک باشد، اما با وجود برخی امکانات جانبی، می‌توان ایمنی آن را بالا ‌برد.

مجهز بودن به سیستم تنظیم سوخت یا همان کاربراتور یکی از موارد ایمنی در بخاری‌های نفتی است. همین­طور دوری مخزن سوخت از قسمت کوره بسیار مورد اهمیت است و در غیر این­صورت باید به شکل اصولی عایق کاری شود. در نظر داشته باشید که وجود دودکش استاندارد با اتصالات ایمنی بسیار ضروری است.
جمع‌بندی

آنچه که در این مقاله مطرح شد، معرفی انواع بخاری‌ ها است. با توجه به آنچه گفته شد می توان برای مکان های گوناگون، همچون، خانه، اداره، فروشگاه، رستوران، سالن های ورزشی، فضاهای باز مثل باغ و آلاچیق و ... بخاری مناسب با سایز و ظرفیت گرمادهی و همین طور نوع سوخت مصرفی در سایت لیروفا انتخاب کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول