اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

25 درصد آب تهران از محل ذخایر سد امیرکبیر تأمین می‌شود

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مزایای راه‌اندازی تصفیه‌خانه ششم آب تهران گفت:‌25 درصد آب پایتخت از محل ذخیره سد امیرکبیر تأمین می‌شود.

25 درصد آب تهران از محل ذخایر سد امیرکبیر تأمین می‌شود

به گزارش خبرگار شهری خبرگزاری فارس، زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور درباره راه‌اندازی تصفیه‌خانه ششم تهران اظهار داشت: ششم آبان امسال با تلاش مشترک متخصصان در وزارت نیرو و حمایت‌های شورای شهر تهران از تأمین منابع مالی، پروژه‌های توسعه و بازسازی آبرسانی شهر تهران فاز نخست تصفیه‌خانه ششم تهران افتتاح شد.

وی افزود: این تصفیه‌خانه بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه آب کشور با ظرفیت 15 مترمکعب در ثانیه امکان بهره‌مندی شهروندان در مناطق 18، 21، 5، 9 و 22 همچنین شهر جدید پرند را از آب شرب باکیفیت فراهم می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای بهره‌‌برداری از فاز نخست این تصفیه‌خانه تا کنون 15 هزار میلیارد ریال و برای بهره‌برداری از سه سامانه رینگ آبرسانی شهر تهران بیش از 4 هزار و 900 میلیارد ریال هزینه شده است و در مجموع 19 هزار و 900 میلیارد ریال این پروژه‌ها هزینه داشته بخشی از آن از محل مصوبات شورای شهر تهران تأمین شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بیان داشت: 25 درصد از آب پایتخت از محل ذخایر سد امیرکبیر تخصیص داده شده و این سد در سال‌های گذشته حدود 320 میلیون مترمکعب آورد آبی داشته که به دلیل محدودیت‌های موجود در ظرفیت به طور متوسط سالانه 260 میلیون مترمکعب جهت تأمین آب شرب به تهران انتقال یافته است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از سیلاب حجم قابل توجهی از این آب که حدود 60 میلیون مترمکعب است بدون کنترل رهاسازی می‌شد که با افتتاح تونل انتقال آب از سد امیرکبیر به طول 5.29 کیلومتر و تصفیه‌خانه ششم، ظرفیت تصفیه آب و استفاده از تمام آورد آبی سد ارتقاء خواهد یافت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با بهره برداری از ۳ سامانه آبرسانی، علاوه بر اهالی غرب تهران که از آب تصفیه شده با کیفیت سد امیرکبیر در تصفیه خانه ششم برخوردار می‌شوند. شهروندان شرق تهران نیز از طریق آبرسانی از آب تصفیه شده سد لار در تصفیه خانه‌های چهارم و پنجم، از آب آشامیدنی با کیفیت برخور دار خواهند شد.

نوری گفت: همچنین از این طریق امکان انتقال آب، بین سامانه‌های غربی و شرقی شهر تهران نیز میسر می‌شود و در آبرسانی به شرق تهران، انتقال ۳ هزار لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده از محل تصفیه خانه پنجم به نواحی شمال شرق و شرق تهران و انتقال ۴ هزار لیتر بر ثانیه آب خام از محل سد لار به تصفیه خانه‌های سوم و چهارم تهران در شرایط اضطراری امکان‌پذیر شده است. 

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد: از سوی دیگر با بهره برداری از طرح‌های آبرسانی تهران در محل تصفیه خانه ششم و در مدار قرار گرفتن آن، جایگزینی ۶۰ میلیون متر مکعب آب سطحی به جای برداشت از آب‌های زیرزمینی و خارج شدن حدود ۱۵۰ حلقه چاه از مدار اتفاق افتاده و این امر در حفظ ذخایر آب زیر زمینی و افزایش سطح ایستابی و به تبع آن کاهش و تعدیل فرونشست بسیار اثر گذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول