به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، اگر لالجین همدان و کلپورگان سیستان را به عنوان نمادی از هنر سفال کشور بدانیم، برای هنر سرامیک معادلی پیدا نخواهیم کرد. البته دو دههای است که اکثر کارگاههای سرامیک در نزدیکی پایتخت به حومه شهر تهران منتقل شدهاند، برخی در شهر دماوند و برخی هم در استان البرز. به همین دلیل، دیدن آثار هنری با موضوع سرامیک برای پایتختنشینان به سادگی میسر نیست. اما دوسالانه سرامیک این امکان را برای پایتختنشینان فراهم آورده است که با این هنر کمتر شناختهشده، ارتباط بیشتری بگیرند.
دهمین دوسالانه سفال و سرامیک سال ۱۳۹۰ برگزار شد و ۹ سال طول کشید تا به دوره یازدهم برسد. هیربد همتآزاد دبیر این دوسالانه با پشتکار و همراهی انجمن سفال و سرامیک ایران و حمایت دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توانست نمایشگاه یازدهم را با ۹۴ اثر از ۸۷ هنرمند در فرهنگسرای نیاوران برپا کند. نمایشگاهی که البته به صورت مجازی افتتاح شد و تنها بازدیدکنندگان افتتاحیه روز گذشته آن، سیدمجتبی معاون هنری وزیر ارشاد و هادی مظفری مدیرکل دفتر تجسمی بودند.
مظفری در این باره گفت: امروز باید صدها نفر در افتتاحیه حضور پیدا میکردند و شاهد این زحمت چندین ماهه هنرمندان میبودند اما متأسفانه به خاطر گسترش بیماری کرونا ما حضور آنها را در افتتاحیه نداریم. امیدواریم در روزهای آتی با طولانیتر کردن زمان نمایشگاه، برنامهریزی و رعایت پروتکلهای بهداشتی پذیرای بازدیدکنندگان باشیم.
همچنین حسینی پس از بازدید از آثار این دوره از دوسالانه سرامیک گفت: پیشینهای که سفال و سرامیک در فرهنگ و تاریخ ما دارند، نشاندهنده پهنه بسیطی است که از مردمان کوچه و بازار تا هنرمندان عارف و آگاه را دلمشغول داشته است. اگر میراث گذشته و توان امروز را در کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که سفال و سرامیک هم از منظر کاربردی و هنری میباید در کانون توجه قرار بگیرد و طبیعتا آثار درخشانی در این هنر پدید بیاید و هم زندگی امروز ما را رنگین و زیبا کند و هم میتواند معرف فرهنگ و تاریخ و هنر ما نزد تمام علاقمندان در جهان باشد.
همت آزاد دبیر دوسالانه هم ایجاد فضای امید و شور و نشاط در میان هنرمندان و مخاطبانشان را مهمترین دستاورد این دوسالانه معرفی کرد و آن را نمایشی از بلوغ یک رسانه و بالندگی هنرمندان آن دانست.
او با اشاره به تنگناهای مالی برای برگزاری این دوره از دوسالانه گفته که پس از شیوع کرونا اکثر شرکتها و مؤسسات خصوصی حمایت خود را منتفی دانستند، برخی هم توقعاتی داشتند که با نفس رویداد هماهنگی نداشت.
به قول فرزاد فرجی هنرمند سرامیست، سرامیک یک هنر دو قطبی است؛ یک سرش در صنایع دستی است و سر دیگرش در هنرهای تجسمی.
صادق باقری، دیگر هنرمند سرامیست هم میگوید: آنچه امروز درباره دوسالانه ملی سرامیک میگوییم، تفاوت فاحشی با دیگر دوسالانههای سرامیک دارد و آن هم تمرکز بر مقوله هنر سرامیک است. مقولهای که مرز جدا شدنش باید از بخش صنایعدستی روشن باشد.
انتهای پیام/