اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آسیب‌شناسی فضای مجازی| عدم آگاهی، راه محتواهای مسموم را هموار می‌کند

کیفیت محتوا و مخاطب‌شناسی از مواردی است که در فضای مجازی مغفول مانده همچنین حضور فاقد آگاهی و مطالعه در این فضا، افراد را در برابر محتواهای مسموم و فاقد شاخص‌های معتبر آسیب‌پذیر کرده است.

آسیب‌شناسی فضای مجازی| عدم آگاهی، راه محتواهای مسموم را هموار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، فضای مجازی در کنار فرصت‌هایی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، آسیب‌ها و تهدیدهایی نیز دارد که باید بازشناسی شده و برای آنها راهکارهای موثر ارائه داد.

گاه سمینارهایی در راستای تحلیل فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی برگزار شده یا مقالاتی در این زمینه در سایت‌های تحلیلی منتشر می‌شود اما آنچه در این میان مغفول مانده، دسته‌بندی مخاطب و مخاطب‌شناسی در فضای مجازی است.
 
این که تولید محتوا و کیفیت آن در این فضا چگونه است و مخاطب ما صاحب چه نوع تفکر و از کدام طبقه و قشر اجتماعی است مواردی است که به طور معمول در تولید محتوا نادیده گرفته می‌شود.

از هجمه‌ کشورهای بیگانه و عوامل داخلی آنها در سست کردن اعتقادات و با ایجاد شبهات دینی و تحریف تاریخ اسلام و مکتب شیعه گرفته تا تحریف مقالات و کتب ادبی و علمی، آسیب‌هایی است که ضرورت شناخت منابع و ارتقای سواد رسانه‌ای در فضای مجازی را بیش از پیش ضروری می‌نماید.

بارها دیده شده ، مطالبی بدون منبع معتبر و فاقد مستندات کافی در فضای مجازی منتشر شده و افراد بسیاری را در گروه‌های موجود در پیام‌رسان‌های مجازی به خود جذب می‌کند.

این مطالب گاه حاوی شبهات اعتقادی سیاسی و فرهنگی است، چنان چه مخاطب آگاهی و مطالعه کافی نسبت به آن نداشته باشد به راحتی با این هجمه شبهه‌ناک عجین می‌شود.

همچنین موضوعات دیگر نظیر نسبت دادن اشعاری سخیف به شاعران مطرح و صاحب سبک یا نویسندگان شاخص، بسیار در فضای مجازی دیده شده و افراد بدون این که اهمیتی به این موضوع قائل شوند و مرجع این مقاله یا شعر را شناسایی کنند، اقدام به انتشار آن کرده و در صورت آگاهی نیز اهمیتی برای منبع اصلی قائل نشده و تنها به زیبای ظاهری مطلب اهمیت می‌دهند.

در حیطه خبر و رسانه نیز این آسیب به وفور دیده می‌شود. عدم اطلاع و آگاهی و بی‌توجهی به منبع معتبر یا توجه به اشکال ظاهری تصاویری که برای فریب افکار عمومی مونتاژ یا فتوشاپ شده‌اند، بارها در فضای مجازی ایجاد چالش کرده و عده‌ای را گمراه نموده که در نهایت چیزی جز دغدغه و نگرانی بی‌حاصل به دنبال ندارد.

این آسیب‌ها، ناشی از عدم سواد رسانه‌ای و آگاهی و مطالعه افراد در فضای مجازی است. بنابراین مطالعه و تحقیق پیش از حضور در فضای مجازی و تولید محتوا و نشر محتوای مذکور با آگاهی و تحقیق کافی برای عموم افراد در هر سطح از تحصیلات و هر قشر اجتماعی ضرورتی انکارناپذیر است که شایسته است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ ن/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول