اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کمبود بذر، دغدغه کشاورزان گلستانی در فصل کشت گندم

در حالی این روزها کشاورزان گلستانی اراضی خود را برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم آماده می‎کنند اما نبود بذر گندم به اندازه کافی موجب سردرگمی برخی گندم‌کاران استان شده است.

کمبود بذر، دغدغه کشاورزان گلستانی در فصل کشت گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان از جمله استان‎هایی است که در تولید گندم همواره یکی از رتبه‎های نخست را به خود اختصاص می‎دهد، اگر چه در چند ماه گذشته زمزمه‎هایی مبنی بر عدم افزایش قیمت خرید گندم در سال زراعی جدید شنیده می‎شد تا جایی که اکثر گندم‌کاران گلستان با وجود افزایش قیمت نهاده‎ها و از سویی عدم افزایش قیمت خرید گندم چندان تمایلی برای کشت این محصول استراتژیک از خود نشان نمی‎دادند اما با پیگیری و پافشاری کشاورزان و برخی مسوولان دلسوز در حوزه کشاورزی نرخ خرید گندم در سال زراعی جدید ۴ هزار تومان اعلام شد تا شاید روزنه‎ای برای رغبت کشاورزان برای کشت این محصول مهم ایجاد شود.

در حالی این روزها کشاورزان گلستانی اراضی خود را برای کشت محصولات پاییزه از جمله گندم آماده می‎کنند اما نبود بذر گندم به اندازه کافی موجب سردرگمی برخی گندم‌کاران استان شده است.

مسوولان بخش کشاورزی استان گلستان معتقد هستند در سال‎های گذشته بیشتر کشاورزان بذر مصرفی خود را برای کشت سال بعد در انبارهای خود ذخیره می‎کردند اما افزایش قیمت بذر گندم موجب شد تا این کشاورزان تمایل بیشتری برای عرضه و فروش بذر گندم در بازار آزاد داشته باشند بنابراین این دسته از کشاورزان تقاضای تهیه بذر گندم به نرخ دولتی از جهاد کشاورزی را دارند، این ادعا در حالی از سوی برخی مسوولان گفته می‎شود که کشاورزان بسیاری به گمان عدم افزایش قیمت گندم تمایلی برای کشت گندم در فصل زراعی جدید نداشتند و ترجیح دادند بذرهای خود را از انبارها خارج و برای کسب درآمد آن را در بازار  آزاد به فروش برسانند.

*جهاد کشاورزی موظف به تأمین یک سوم بذر مصرفی کشاورزان است

در همین رابطه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص گلایه برخی کشاورزان از کمبود بذر گندم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: طبق تصمیمات هر ساله سازمان جهاد کشاورزی یک سوم بذر را در اختیار کشاورزان قرار می‎دهد و مابقی بذر را کشاورزان به صورت خودمصرفی برای خود نگه می‎دارند البته هرسال مقدار زیادی از سهمیه بذر گندم استان باقی می‎ماند که آن را به کارخانه‎های آرد استان تحویل می‎دهیم. سال گذشته از ۳۵ هزار تن سهمیه بذر استان ۱۵ هزار تن آن باقی ماند و سال قبل نیز ۱۲ هزار تن بذر در استان را به کارخانه‎های آرد تحویل دادیم.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: وقتی قیمت گندم ۴ هزار تومان اعلام شد بسیاری از کشاورزان که بذر برای خود مصرفی نگه داشته بودند به دلیل آنکه بذری که جهاد کشاورزی در اختیار کشاورز قرار می‎دهد اختلاف چندانی با قیمت بازار ندارد کشاورز بذر خودمصرفی را بوجاری و استفاده می‎کرد.

وی بیان کرد: بذری که ما سال گذشته تدارک دیده بودیم قیمت آن از ۲ هزار تومان به ۴ هزار تومان افزایش یافت. قبل از افزایش قیمت خرید گندم قیمت بذر مشخص بود این افزایش قیمت موجب شد تا برخی کشاورزان برای تأمین بذر با مشکل مواجه شوند در صورتی که اکثر گندم‌کاران بذر خود را نگه می‌دارند در واقع با افزایش قیمت بذر پیش‌بینی می‎شد شاهد چنین مشکلاتی باشیم با این وجود جهاد کشاورزی هر ساله موظف به تأمین یک سوم از بذر گندم کشاورزان استان است.

*جهاد کشاورزی باید با تدبیر و برنامه بذور مصرفی کشاورز را تأمین کند

دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در خصوص مشکلات کشاورزان برای تأمین بذر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشاورز متولی تولید را جهاد کشاورزی می‎داند و اگر شرایط حساسی پیش آید جهاد کشاورزی باید تدبیر و برنامه مشخصی داشته باشد.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: امسال به دلیل نوسان و افزایش قیمت گندم شرایط طوری شد که کشاورزان گندم خود را تحویل دادند و در شرایط فعلی مشاهده می‎کند در صورت عرضه گندم به بازار برایش اقتصادی‎تر خواهد بود و می‎تواند از گندم دولتی استفاده کند.

وی با بیان اینکه طبق سنوات گذشته جهاد کشاورزی ۳۵ درصد بذر را تأمین می‎کرد، افزود: این مقدار هم در سال گذشته تحویل کارخانه‎های آرد دادند برای اینکه مشتری نداشت اما اکنون شرایط تغییر کرده و نباید کشاورز را رها کنیم باید برای چیزی که نداریم برنامه‎ریزی کرد آن را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا به کشاورز و تولید صدمه وارد نشود.

دبیر خانه کشاورز گلستان با تأکید بر اینکه تسریع در توزیع بذر لازم است، افزود: بعضی‎ها بذر را بوجاری کردند سازمان جهاد کشاورزی باید به لیبل زدن بذرها ورود پیدا کند تا این اتفاق سریع‌تر رخ دهد در واقع بذوری که بوجاری و ضدعفونی شده زودتر به دست کشاورز برسد ‌تا حرص و ولعی که احتمالأ در بازار ایجاد شده را از بین ببرد.

ایمانی گفت: برای اینکه التهاب بازار را کاهش دهیم باید جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی داشته باشد اگر بذر خودمصرفی سراغ چند کشاورز داریم از آنجا تهیه کنیم و اجازه ندهیم شرایط سخت‎تر شود.

براساس این گزارش تأمین نهاده‎ها در زمان و با قیمت مناسب و در اختیار قرار دادن آن به کشاورزان جزو حداقل کارهایی است که متولیان بخش کشاورزی ملزم به انجام آن هستند متأسفانه با شروع فصل کشت هر محصول مشکلات جدیدی به سوی کشاورزان روانه می‎شود سال‌هاست یکسری مشکلات از فصل کاشت تا برداشت محصولات مختلف تکرار می‎شود سوءمدیریت و نبود برنامه‌ریزی و فقدان تدبیر موجب شده تا مشکلات بخش کشاورزی همچنان به قوت خود باقی بماند و در نهایت این خود کشاورز است که باید برای مشکلات خود تدبیری بیندیشد.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول