اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

منابع هدفمندی به جای صنعت برق نصیب نهاد ریاست جمهوری شد/مبنای قانونی حساب خاص در هاله ای از ابهام

در حالی که رئیس کمیسیون انرژی مجلس از پرداخت نشدن 5 هزار میلیارد تومان از مطالبات صنعت برق از محل هدفمندی یارانه‌ها خبر داده که دولت بخشی از منابع هدفمندی را به نهاد ریاست جمهوری اختصاص داد.

منابع هدفمندی به جای صنعت برق نصیب نهاد ریاست جمهوری شد/مبنای قانونی حساب خاص در هاله ای از ابهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فریدون عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت معاون  رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور وضعیت صنعت برق را به دلیل عدم اجرای قانون بودجه بحرانی خواند و خواستار پرداخت مطالبات در قالب منابع هدفمندی یارانه‌ها شد.

 در بخشی از این نامه رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه بدلیل عدم انجام تکلیف قانونی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها، حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صنعت برق تاکنون پرداخت نشده، آمده است: تعلل بیشتر و عدم پرداخت مطالبات بخش برق موجب ایجاد بحران در صنعت برق شده و تبعات سیاسی و اجتماعی آن برای کشور غیرقابل جبران خواهد بود که طبعأ مسئولیت آن بر عهده متولیانی است که از اجرای قانون بودجه استنکاف می ورزند.

به گزارش فارس، ماجرا از این قرار است که مسئولان دولتی معتقدند در ماه‌های نخست سال به دلیل شیوع کرونا و تشدید شدن تحریم‌ها منابع پیش بینی شده از محل فروش فرآورده‌های نفتی حاصل نشد. از طرف دیگر، در روزهای اخیر ماجرای حساب خاص رئیس جمهور که منابع آن از محل صادرات فرآوردهای نفتی در سال 98 بوده و در سال 99 به جای اینکه به حساب هدفمندی برود به ردیف‌های متفرقه برای اموراتی که رئیس جمهور و اطرافیان تشخیص می‌دهند، هزینه شود، رسانه ای شده است.

براساس جزئیات پرداخت های صورت گرفته از این حساب که دیروز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور رسانه ای شد، فقط در یک فقره 25 میلیارد و 500 میلیون تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها که باید برای نگهداری و تجهیز صنعت برق و دیگر تکالیف انجام شود، به نهاد ریاست جمهوری اختصاص یافته تا با آن هزینه‌های ضروری و نیز به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و دولتی پرداخت شود.

همچنین برای تالار مرکزی استان سمنان زادگاه رئیس جمهور 1.5 میلیارد تومان از منابع هدفمندی پرداخت شده است.

حال سوال اینجاست که چرا دولت در حالی که سازمان هدفمندی یارانه ها با کسری بودجه مواجه است و نمی تواند بدهی خود به وزارت نیرو را پرداخت نماید و در نتیجه، این وزارتخانه با مشکل مواجه شده است، بخشی از منابع این سازمان را با استفاده از سازوکار حساب خاص که مستندات قانونی آن نامشخص است به خرج مصارف بودجه‌ای و طرح‌هایی که برای خودش اهمیت داشته شده، اختصاص داده است؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول