اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پروژه‌های ملی گرفتار بی‌پولی!

تابلوهای روزشمار طرح‌های زنجان مدت‌هاست خاموش شده است و وعده‌های افتتاح پروژه‌ها چندین بار تمدید شده و بی‌پولی و عدم همراهی موجب شده، گاه بعد از گذشت چندین سال بخش کوچکی از پروژه اجرایی شود و یا حتی پیشرفت پروژه فقط روی کاغذ باشد نه در عمل.

پروژه‌های ملی گرفتار بی‌پولی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که 7 تا 8 هزار آن ملی و مابقی پروژه‌ها استانی است و حالا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای نهایی‌شدن این پروژه‌ها نیاز است.

تعدادی از این پروژه‌های ملی نیز در استان زنجان هستند که به خاطر بی‌پولی معطل مانده‌اند و با گذشت سالیان سال همچنان در انتظار اختصاص اعتبار ملی هستند.

این پروژه‌ها، پروژه‌هایی هستند که سال‌های قبل کلید خورده‌اند و افرادی که آنها را آغاز کردند با وجود وعده‌هایی که برای اتمام به موقع پروزه‌ها داده بودند حالا دیگر در استان زنجان مسؤولیتی ندارند.

تابلوهای روزشمار این طرح‌ها مدتهاست خاموش شده است و وعده‌های افتتاح پروژه‌ها چندین بار تمدید شده و بی‌پولی و عدم همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف با یکدیگر و عدم توانمندی پیمانکاران سبب شده طرح‌ها آنقدر کند اجرا شود که گاه بعد از گذشت چندین سال بخش کوچکی از پروژه اجرایی شود و یا حتی پیشرفت پروژه فقط روی کاغذ باشد نه در عمل.

هرچند که مسؤولان مدعی هستند که پروژه‌های زنجان تعطیل نشده و روند پیشرفت آنها در حال انجام است، اما وقتی از نزدیک به روند اجرایی پروژه‌ها نگاه کنید گاه بخش کوچکی از مجموع پروژه با تعداد محدودی نیرو در حال اجراست و کمبود اعتبار موجب شده بخش عمده طرح رها شود.

بانک‌ها هم در این بین، به دلیل عدم مدیریت صحیح و شرایط اقتصادی نامناسب، دچار مشکل مالی شده و همین زمینه فشار دوچندان به پیمانکاران را فراهم کرده است.

پیمانکاران از کارفرما مطالبه دارند درحالیکه کارفرما توان پرداخت مطالبات آن‌ها را ندارد، اما این پیمانکاران هستند که باید تسهیلات دریافتی را با بهره‌های بالا به بانک‌ها بدهند. بانک‌ها هم که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند، تلاش می‌کنند به هر قیمت همه چیز پیمانکاران را بگیرند و آن‌ها را متوقف کنند.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان دارای 30 پروژه نیمه تمام است که برای ساخت آنها 158 میلیارد و 808 میلیون ریال اعتبار نیاز است که 97 درصد آن مربوط به پروژه‌های ملی است.

در واقع برای پروژه‌های ملی 154 میلیارد و 94 میلیون ریال اعتبار نیاز است و برای اتمام پروژه‌های مشمول بودجه استانی نیز 4 میلیارد و 714 میلیون ریال نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این باره گفت: پروژه‌هایی که نیازمند اعتبار ملی هستند شامل ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر دندی، زنجان، زرین آباد، خرمدره و آبرسانی به شهرهای ابهر و خرم‌دره، زنجان است.

رامین میرزایی گفت: ساختمان سد مراش، سد بلوبین و ساختمان سد مشمپا، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی مشمپا، آبرسانی از سد بلوبین به شهرهای زرین آباد، حلب و روستاهای مسیر، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی گلابر، آبرسانی از سد مراش به شهرهای ماهنشان، دندی و روستاهای مسیر، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی تالوار، ساختمان سد تالوار، ساختمان سد میرزاخانلو2 نیز از دیگر پروژه‌های ملی زنجان است.

وی گفت: بهسازی راه اصلی زنجان- تکاب و زنجان- بیجار و احداث راه اصلی کلور- درام، بهسازی راه اصلی منجیل- سه راهی طارم، بهسازی راه اصلی ملاسرا- شفت- زنجان، احداث باند دوم کبودرآهنگ- قیدار- سلطانیه، احداث باند دوم سه راهی سلطانیه- ابهر- تاکستان نیز از پروژه‌های ملی استان در حوزه راهسازی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تصریح کرد: احداث مجتمع آموزشی حیات طیبه در شهرک پونک زنجان، احداث بیمارستان 220 تختخوابی خدابنده، احداث استادیوم ورزشی 15 هزار نفری زنجان، احداث استادیوم ورزشی 3 هزار نفری ابهر، دوخطه کردن راه آهن زنجان- قزوین، توسعه و تجهز فرودگاه زنجان، احداث و تجهیز دانشکده علوم زمین و علوم زیستی، احداث آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران زنجان نیز از دیگر پروژه‌های ملی استان است که در حال احداث است.

وی تصریح کرد: از بین پروژه‌های ملی استان پروژه‌هایی که افتتاح آنها برای امسال برنامه‌ریزی شده است شامل تاسیسات فاضلاب شهر دندی و زرین آباد و ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان است.

میرزایی افزود: ایحاد تاسیسات فاضلاب شهر دندی برای جمعیتی معادل 6 هزار نفر دارای پشرفت فیزیکی 94.16 درصد و اعتبار 527 میلیارد ریال است.

وی گفت: همچنین ایجاد فاضلاب تاسیسات شهر زرین آباد جمعیتی معادل 4 هزار و 900 نفر است و پیشرفت فیزیکی نیز 82.6 درصد است و اعتبار هزینه شده آن نیز 140 میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تصریح کرد:همچنین ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان نیز با اعتبار هزینه شده 302 میلیارد ریال و زیربنای 17 هزار و 500 متر مربع و پیشرفت فیزیکی آن 76 درصد است.

وی تصریح کرد: در سال جهش تولید ۶۵ طرح جهش تولید به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال  شده بود که از این تعداد ۲۵ طرح در استان اجرا می‌شود.

رامین میرزایی ادامه داد: از این تعداد طرح ۱۲ پروژه مربوط به بخش صنعت و معدن، چهار پروژه کشاورزی، یک پروژه دانش‌بنیان، هفت پروژه گردشگری و یک پروژه هم در بخش زیرساخت‌ها است و در کل ۲۱ پروژه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و چهار پروژه از محل سرمایه‌گذاری دولتی خواهد بود.


وی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب امسال برای ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان 234 میلیارد ریال است، اضافه کرد: این طرح در راستای ایجاد یک ورزشگاه استاندارد با ظرفیت بالا از نظر تعداد شاخص‌های ورزشی استان به شکل متمرکز استان و بهبود جایگاه ورزش استان در سطح کشوری و منطقه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورزش‌های مادر ساخته شده است.

ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان امسال افتتاح می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان درباره افتتاح ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان گفت:متولی ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور و اداره کل ورزش و جوانان استان نیز به عنوان دستگاه بهره‌بردار است.

علی خلیلی با اشاره به اینکه اتمام فاز نخست ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان جزو پروژه‌های جهش تولید است، گفت: در صورت تامین اعتبار کافی و به موقع، تا پایان امسال این پروژه، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت در ارتباط با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی گفت: با توجه به برنامه‌ای که برای پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا گرفته شده است، ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان نیز با پیشرفت حدود 80 درصد جزو اولویت‌ها است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه عملیات اجرایی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان از سال ۸۴ آغاز شده  است، اضافه کرد: امیدواریم امسال افتتاح این پروژه تحقق پیدا کند.

معرفی 27 پروژه به دولت

استاندار زنجان نیز در ارتباط با اقدامات استانی درباره تسریع روند پروژه‌های استان گفت: کارگروه جهش تولید استان زنجان در ابتدای فروردین‌ماه سال جاری، تشکیل و نقشه راه آن در خردادماه به صورت مکتوب، نهایی شد.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف دارد که در این میان باید از این ظرفیت‌ها برای تحقق شعار سال استفاده شود، افزود: بخش خصوصی در استان بسیار کارآمد و هوشمند است و باید در تصمیم‌گیری‌ها وارد کار شود و مدیران دستگاه‌های دولتی ارتباط بهینه با سرمایه‌گذاران داشته باشند.

وی تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس نیز همراهی لازم را با دولت داشته باشند و نسبت به پیشبرد برنامه‌ها با مدیران ملی و استانی همدلی کنند که برای این امر نیاز است بین مدیران و نمایندگان، اتحاد و وحدت وجود داشته باشد؛ چرا که نتیجه تحقق این امر مهم باعث توسعه همه جانبه استان می‌شود.

حقیقی از معرفی 27 پروژه برای تکمیل شدن به دولت خبر داد و افزود: با تکمیل این ۲۷ پروژه که با سرمایه‌گذاری ۹۳۸ میلیارد تومان عملیاتی شده است برای ۶ هزار و ۷۹۲ نفر در استان شغل ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: پنج  مورد از این پروژه ها ملی است،  یک پروژه استانی و 21 پروژه نیز مربوط به بخش خصوصی است.

استاندار زنجان گفت: باید اهرم‌های کمک‌کننده بودجه فعال شود و مدیران دستگاه‌ها بیش از پیش بر این مسئله توجه داشته و برای تحقق آن اقدام کنند.

استاندار زنجان همچنین به پروژه کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرا و تکمیل این طرح توسط شهرداری زنجان باید هویت و کاربری فرهنگی آن مد نظر باشد نه اینکه ماهیت تجاری به آن داده شود.

حقیقی در خصوص نحوه تکمیل طرح کتابخانه مرکزی این استان دستور داد تا با همفکری اداره کتابخانه‌های عمومی و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و اعضای انجمن، تفاهم‌نامه مناسب و جامعی تنظیم و برای تصویب مهیا شود.

وی تصریح کرد: کتابخانه مرکزی زنجان که حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، با پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی، چند سالی است که متوقف مانده و طرح‌ها و شیوه‌های طراحی شده برای تکمیل آن از جمله مشارکت دادن بخش خصوصی در این پروژه، به نتیجه نرسیده است.

کمبود اعتبار بیشترین حوزه را به بخش عمران وارد کرده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه طی دو سال اخیر فشارهای مضاعفی به ما وارد شده است، عنوان کرد: هم منابع مالی کاهش پیدا کرد و هم برخی از اتفاقات، از جمله شیوع کرونا باعث به وجود آمدن برخی محدودیت‌ها شد، همچنین مشکلاتی که در شوراها به وجود آمد و مسائلی که در پروژه‌های مختلف رخ داد، تحقق هدف‌گذاری‌ها را با مشکل مواجه کرد.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان زنجان، در خصوص پروژه‌های حوزه راه صحبت‌های لازم انجام و در خصوص برخی از پروژه‌های راه‌های اصلی استان مقرر شد پیگیری‌های لازم انجام شود، گفت: امیدواریم با کارهای انجام شده، شاهد به بهره‌برداری رسیدن بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها در استان باشیم.

به نظر می‌رسد، امروز برخی از پروژه‌های عمرانی استان زنجان در وضعیتی کرونایی‌تر از کرونا قرار دارند و شرایط آنها به حدی حاد است که حتی در لیست تکمیل هم قرار ندارند.

با این اوصاف دو پروژه مهم و ملی دیگر استان یعنی کتابخانه مرکزی و پیست دوچرخه‌سواری زنجان که سال‌هاست کار ساخت آنها آغاز شده، قراری بر افتتاح ندارند و حتی در لیست تکمیل پروژه‌های ملی هم نیستند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول