اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

25درصد کل آزمایشات کرونا در هرمزگان مثبت است/ ابتلای 223 دانش‌آموز و 193 معلم از 15 شهریور تاکنون به کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت :25 درصد از کل آزمایشات کرونا در هرمزگان مثبت است که اصلا خوب نیست.

25درصد کل آزمایشات کرونا در هرمزگان مثبت است/ ابتلای 223 دانش‌آموز و 193 معلم از 15 شهریور تاکنون به کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، دکتر حسین فرشیدی صبح امروز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای آنلاین به بیان آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته در قالب ستاد استانی کرونا در هرمزگان و همین طور اقدامات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پرداخت.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

* آمار استان هرمزگان در سطح کشور خوشحال کننده است اما نسبی است و اصلا وضع ما خوب نیست و رنگ‌ها گاهی فریب‌دهنده است. اگر چه ما نسبت به برخی استان‌ها وضعیت تشخیص، درمان و شمار فوتی‌هایمان بهتر است اما باید خودمان را با وضعیت داخل استان بسنجیم.

* در تعداد فوتی‌ها در دو استان آخریم و در 6 هفته اخیر آمار ما در شمار بستری‌ها کاهشی بوده است.

* 25 درصد کل آزمایشات در هرمزگان مثبت است.

* شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی 3 اصل اساسی برای پیشگیری از این بیماری است و هنوز و همچنان بهترین راه مقابله با این بیماری است.

* اگر فضا بسته باشد و چرخش هوا صورت نگیرد، احتمال ابتلا به کرونا بشدت بالا می‌رود و محدودیت‌های ایجاد شده درباره تعداد افراد و زمان حاضر در جلسات سربسته به همین دلیل است.

* آمار فوتی‌های ما در کشور بسیار بالاست و این وضعیت را باید با یک همکاری جدی با هم مدیریت کنیم. آگاهی مردم و رعایت ضوابط به خوبی انجام نشده است و دلیل افزایش شمار موارد فوتی نیز بی‌توجه شدن جامعه ما به اصول بهداشتی است.

* قدرت و شدت واگیری ویروس بشدت افزایش یافته است.

* باید مطالبه‌گری در زمینه استفاده از ماسک در جامعه افزایش یابد. اگر فروشنده‌ای نسبت به استفاده از ماسک کم‌کار است باید از سوی جامعه مورد تذکر قرار گیرد.

* اعمال جریمه یک راهکار خوب برای کنترل این بیماری است که افرادی که رعایت نمی‌کنند، مورد برخورد قانونی قرار گیرند.

* بیمه 90 درصد هزینه بیماران کرونایی را تقبل می‌کند. حدود 20 میلیون تومان متوسط هزینه بیماران کوییدی است که 90 درصد آن را بیمه تقبل می‌کند. تا این لحظه دریافتی از بیمه‌ها نداشته‌ایم و دولت در این زمینه پای کار است و هزینه را می‌دهد.

* بیش از 50 بیمار هم اکنون در آی‌سی‌یو داریم و آنهایی که در تجمعات غیراصولی شرکت می‌کنند بیایند و وضعیت آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها ما را ببینند که کرونا اصلا شوخی ندارد و افراد بسیاری را در وضعیت سخت قرار داده است.

* توافق وزارت بهداشت با سازمان برنامه، پرداخت مطالبات بازنشستگان دو کار خوب در ساختار بهداشت و درمان در هفته گذشته بود. مطالبات بازنشستگان را تا پایان سال 98 پرداخت کرده‌ایم. 

* کارانه پرستاران را بزودی پرداخت می‌کنیم و طی یکی دو هفته آینده مطالبات کارانه پرستاران تا پایان مهر 99 را که تخصیص یافته، پرداخت می‌کنیم.

* تا قبل از پایان سال قرار است بتوانیم نیروهای جدید را جذب کنیم و ترکیب کادر درمانی ما تقویت شود.

* 3 شهر بندرعباس، قشم و کیش آلوده‌ترین شهرهای استان هستند و ما بیماران حاد را به بندرعباس منتقل کرده‌ایم تا خدمات بهتری به آنها بدهیم.

* بدنبال آن هستیم که ورودی بیمارستان شهید محمدی را تغییر تا تأثیرپذیری بیماران از یکدیگر را کاهش دهیم. ظرف یکی دو هفته آینده اورژانس جدید بیمارستان شهید محمدی را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم که 10 تخت ویژه آی‌سی‌یو نیز خواهد داشت.

* به سایر بیمارستان‌های شهر نیز ابلاغ کرده‌ایم که جداسازی بیماران کرونایی از غیرکرونایی را با جدیت پیگیری کنند و حتی مسیرهای تردد را نیز منفک کنند.

* از نظر دارو نیز داروهای تأیید شده را به طور کامل در اختیار داریم.

* خواهش دارم که افراد مشکوک بلافاصله خود را قرنطینه کنند و سریع‌تر نیز تست کرونا بدهند و اگر رو به بدحالی هستند، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

* در شبانه روز اخیر 7 نفر بیمار بدحال را لوله‌گذاری کردیم و به دستگاه تنفسی وصل کردیم و این‌ها عمدتا بدلیل دیر مراجعه کردن است.

* ما تا آخر هفته ظرفیت آزمایشات خودمان را به 1000 تست در روز می‌رسانیم و از پزشکان می‌خواهم که حتما افراد علامت‌دار را به سمت تست کرونا هدایت کنند تا بتوانیم رصد بهتری انجام دهیم و اقدامات پیشگیرانه بیشتری داشته باشیم.

* وضعیت کیش قرمز و بندرعباس نارنجی است. جاسک و بستک نیز در وضعیت هشدار هستند.

* 202 نفر از اول اپیدمی تاکنون فوت شده‌اند که مشکوک به کرونا بودند و در آمار موارد قطعی فوتی ناشی از کرونا قرار داده نشده است. این‌ها علائم بالینی مشکوک به کرونا داشتند.

* موارد سرپایی مبتلا به کرونا در هرمزگان رو به افزایش است. تا هفته گذشته شمار ترخیصی و شمار بستری ما برابر بود اما اکنون اندکی بیشتر شده است.

* از 15 شهریور تاکنون 223 دانش‌آموز مبتلا به کرونا داشته‌ایم که نسبت به جمعیت 400 هزار نفری دانش‌آموزان کل استان، رقم بالایی نیست. 193 معلم نیز در دو ماه اخیر به کرونا مبتلا شده‌اند.

* در مورد شناورها نیز پیشنهاد ما کاهش 40 درصدی ظرفیت شناورها است. بدنبال تعیین روشی برای تهویه بهتر شناورها هم هستیم.

* بازگشایی مدارس در افزایش موارد مثبت دانش‌آموان و معلمان تأثیری نداشته است.

* 55 نفر نیروی جدید توانستیم سهمیه جذب بگیریم. بیش از 600 نیروی جدید نیاز داریم که هنوز هیچ‌گونه مجوزی به ما داده نشده است.

* نفت ستاره همچنان در ساخت بیمارستان جدید (بیمارستان ستاره) بندرعباس مشکلاتی دارد. از نظر پیشرفت کار در وضعیت 25 درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد. مشکلات پیمانکاری و تغییر قیمت‌ها را داشته‌اند.

* اگر بیمارستان شهدای سلامت بندرعباس (531 تختخوابی) را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم، گام بلندی دررفع مشکلات ما برداشته می‌شود.استاندار در تکمیل این بیمارستان خیلی زحمت کشیده است و در تمامی سطوح شخصا پیگیر این پروژه است و امیدواریم ظرف 6 ماه آینده کامل شود.

* بیمارستان 531 تختخوابی بندرعباس در صورت تکمیل به اندازه کل بیمارستان شهید محمدی به نیرو و تجهیزات نیاز دارد و به ثمر رساندن این پروژه که یک دستاورد عظیم بشمار می‌رود، به همتی همه‌جانبه نیاز دارد. نمایندگان استان نیز با جدیت ویژه‌ای در این زمینه پای کار هستند.

* خیران در این دو سال خیلی خوب پای کار آمده‌اند. ما هفته گذشته نیز مرکز سلامت هنگام را کلنگ زدیم که خیران با 2 میلیارد تومان آن را می‌سازند. پیش از این جلسه یک منزل را خیران برای کارهای بهداشتی، اهدا کردند. در بشاگرد خیران وارد عمل شدند و کارهای خوبی انجام دادند. افزایش فضای درمانی در بندرلنگه را به همت خیران در حال انجام داریم. در پارسیان و بستک نیز کارهای خیلی خوبی توسط خیران در تکمیل و توسعه فضاها و تجهیزات وارد عمل شده‌اند.

* به کمک خیران در نگهداشت نیروی انسانی نیاز مبرمی داریم.لوازم و تجهیزات محافظتی که خیلی گسترده است را نیز به کمک نیاز داریم. برخی داروهای خاص را نیز به حمایت خیران برای تأمین آنها نیاز داریم.

* در بخش کمک به نیروهای انسانی در بخش‌های کرونا نیز از خیران درخواست حمایت و کمک داریم.

* در تأمین خوابگاه و نیازهای دانشجویی پزشکی و پرستاری و ... نیز به حمایت خیران نیاز داریم و اگر خیران در حوزه خوابگاه‌سازی و اجاره خوابگاه به میدان بیایند، کار عظیمی کرده‌اند و بار بزرگی از دوش ما بر می‌دارند.

* بیمارستان ارتش به لحاظ ساختمانی خیلی خوب کار شده است. در دهه فجر قرار است که به بهره‌برداری برسانند و ما نیز آماده‌ایم تا همکاری خوبی با آنها داشته باشیم و با نظر مثبت تقاضاهای آنان را در حوزه تأمین تجهیزات به وزارت بهداشت منتقل کرده‌ایم که این بیمارستان زودتر به بهره‌برداری برسد.

* کادر درمانی مقداری از دیرکرد در پرداختی‌هایشان دلخورند اما کار خود را به خوبی در حال انجام دارند.

* شهر و روستا و استان «بدون کرونا» را می‌توانیم با همتی دسته‌جمعی محقق کنیم. اگر به خوبی رعایت کنیم و همگی به یکدیگر در این زمینه کمک کنیم، تحقق آن میسر است.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول