اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چند پیشنهاد کاربردی به شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی/ سایه سیاست را از سر فرهنگ کوتاه کنید

فعالان فرهنگی مشهد در روز فرهنگ عمومی چند پیشنهاد کاربردی به شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ارائه داده‌اند.

چند پیشنهاد کاربردی به شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی/ سایه سیاست را از سر فرهنگ کوتاه کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امروز 14 آبان همزمان با روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده و شاید یکی از شوراهایی که به صورت جدی در مباحث مختلف جامعه با محور فرهنگ ورود پیدا کرده، شورای فرهنگی عمومی است، در خراسان رضوی نیز این شورا به صورت مستمر فعال است، حال سؤال اینجاست که این شورا تا چه اندازه به موضوع فرهنگ عمومی در جلسات و مصوبات خود توجه دارد و از این حیث نقاط قوت و ضعف این شورا چه مواردی می‌تواند باشد، پاسخ این سئوالات را در قالب گفت‌وگو با تعدادی از فعالان فرهنگی جویا شدیم.

لزوم برنامه‌ریزی برای تصحیح سبک زندگی مردم

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع)  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از لزوم ورود شورای فرهنگ عمومی به مسائل چالشی سخن می‌گوید و بیان می‌کند: شورای فرهنگ عمومی باید محل هم‌افزایی تمام دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ اثر گذارند باشد، مسائل فرهنگی گسترده است و باید اولویت‌بندی شود و مسائل مهم فرهنگی و مسائلی که محل اختلاف دستگاه‌های مختلف است، در شورای فرهنگ عمومی به بحث گذاشته شود، به عنوان مثال در حوزه تبلیغات شهری که همیشه محل بحث است و به‌ویژه تبلیغات تجارتی که به دلیل تعارض منافع وجود دارد، پر سروصدا است، باید شورای فرهنگ عمومی ورود پیدا کند، البته که این نوع تبلیغات به استاندارد شهر زیارتی نزدیک نیست.

محمد حسین‌زاده تأکید می‌کند: شورای فرهنگ عمومی باید جدی‌تر وارد مسائل چالشی شود و می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

شورای فرهنگ عمومی باید ملاک‌ها را مشخص کند

وی عنوان می‌کند: شاخص‌ها برای خوب و بد بودن فرهنگ، باید توسط سازمان‌ها و شوراهایی مورد تأیید قرار بگیرد که از لحاظ حاکمیت قدرت داشته باشند، زیرا فرهنگ مسائل مختلفی را دارد و ممکن است محل اختلاف گروه‌های متفاوت باشد‌ به همین دلیل شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور باید ملاک‌ها را مشخص کنند.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) می‌گوید: نقش مردم در مباحث فرهنگی باید گسترده‌تر و پایدارتر شود، در خیلی از موضوعات فرهنگی که مربوط به سبک زندگی مردم است، شاهد آسیب‌هایی هستیم، به عنوان مثال شب یلدا که محفلی برای همنشینی و خانواده‌ها بوده است و هم از نظر ایرانی و هم از نظر اسلامی مورد تأیید است، مدتی است تبدیل به گعده‌های خارج از محور خانواده شده است و شورای فرهنگ عمومی باید کاری کند که این گونه مراسم اصیل نهادینه شود.

حسین‌زاده اضافه می‌کند: شورای فرهنگ عمومی باید سنت‌ها و رسوم را به طور کامل رصد کند و برای بهبود و پایدار شدن آن‌ها تلاش کند.

به نظر می‌رسد نقش فرهنگ در شوراهایی مانند شورای فرهنگ عمومی بسیار مهم و تأثیرگذار است و لازم است بیشتر مورد توجه اعضای این شورا قرار گیرد تا در قالب بسیاری از موضوعات مطرح شده در این شورا کاربردی‌تر و قابلیت اجرای بهتری در خراسان رضوی داشته باشد.

تأثیرگذاری مسائل سیاسی بر فرهنگ جامعه

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، مهم‌ترین رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی را در سه حوزه تقسیم می‌کند و می‌گوید: یک حوزه آسیب‌شناسی و شناخت فضای عمومی است که بحث رصد و پایش تشکل‌ها همراه با جریانات فرهنگی و همچنین بررسی آثار فرهنگی اتفافات و رویدادهایی است که در جامعه می‌افتد.

مجتبی محمودی تصریح می‌کند: امواج تصمیم‌گیری‌های مسئولان از جمله تصمیمات اقتصادی و سیاسی خیلی از اوقات دارای پیامدهای فرهنگی است که در جامعه و در نگاه مردم تأثیرات خود را می‌گذارد.

وی با بیان اینکه حوزه دوم سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا است، اضافه می‌کند: در این حوزه خیلی از اوقات سیاست‌گذاری‌های فرهنگ عمومی دارای ضمانت اجرایی نبوده و خیلی پیگیری اجرایی نشده است، اعم از بحث لباس ملی و مد که در سال‌های مختلف در وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی بررسی شده، اما هنوز هم به الگوی

واحدی در این خصوص نرسیده‌ایم، نوع نگاه، نگاه راهکاریابی و هدایتی است و بیشتر آن ارائه طریق و هدایتی دارد.
مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی در خصوص حوزه سوم رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی بیان می‌کند: حوزه سوم، تهیه و تدوین طرح‌های فرهنگی است و همگرایی طرح‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی که در جامعه اتفاق می‌افتد که اینها را هم‌ راستا کنند و از طرفی سبب سیاست‌های حمایتی و گسترش روش‌های شکوفایی فرهنگ عمومی، عمران معنوی جامعه از جمله رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی است.

محمودی اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر بیشتر از اینکه شورای فرهنگ عمومی برای مناسبت‌های فرهنگی و عمومی جامعه برنامه‌ریزی کند بیشتر دنبال مناسبت‌های تقویمی بوده و روی این‌ها برنامه‌ریزی کرده و لازم است بررسی شود که این برنامه‌ها چقدر سبب بهبود وضعیت فرهنگی جامعه شده است.

در دسترس نبودن شورای فرهنگ عمومی

وی در خصوص منفعل بودن و کم کاری شورای فرهنگ عمومی می‌گوید: یکی از نقدهایی که قبلا می‌شد این بود که شورای فرهنگ عمومی منفعل است، من می‌گویم شورای فرهنگی عمومی اگر قبلا منفعل بود، در حال حاضر اصلا در دسترس نیست.

مدیر خانه مطبوعات خراسان رضوی ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال، در ایام هفته وحدت در مشهد، شهر عالم آل رسول که باید محور گفت‌وگوی بین ادیان باشد برنامه‌هایی در این راستا نمی‌بینیم یا بحث هشدار رهبر انقلاب درباره لزوم توجه به فرزندآوری فعالیتی ندیده‌ایم، حتی متأسفانه بعد از شیوع کرونا شاهد کاهش میل به باروری هستیم، یا به‌عنوان مثال سریال‌هایی که در سال‌های اخیر تولید می‌شود به‌ویژه در ایام کرونا در منزل خیلی از ماها است، دارای سوژه‌های عاشقانه و مثلث عشقی هستند که این‌ها که یادگار دوران قبل انقلاب است، در این سریال‌ها شاهد زندگی‌هایی هستیم که  لاکچری و سرشار از مصرف‌زدگی است و درصد زیادی از افراد جامعه هیچ پیوندی بین زندگی خود و زندگی این سریال‌ها نمی‌بینند.

محمودی می‌افزاید: در مورد موسیقی تا چندسال پیش بحث حذف مجالس موسیقی را داشتیم که چوب واحد زدن به موسیقی سبب شد موسیقی مقامی و سنتی به کناره رود و جوان‌ها به سمت موسیقی‌های مبتذل بروند، شورای فرهنگ عمومی در سال‌های اخیر در بعضی موارد مثل مسئله موسیقی نتوانسته الگوی مشخصی را به جامعه ارائه دهد، همچنین در این ایام جشن‌ها نیز نتوانسته موسیقی‌ای همخوان با شعائر جامعه ارائه دهد.

وی بیان می‌کند: نگرانی‌هایی در بحث بیکاری طیف‌های مختلف جامعه از جمله اصحاب رسانه وجود دارد که بعد از شیوع کرونا اصحاب رسانه دچار مشکلاتی شدند، به عنوان مثال بالاتر رفتن هزینه چاپ نشریات که رسانه‌ها با مضیقه مالی جدی روبه‌رو شد و هیچ مصوبه‌ای در حمایت از خبرنگاران، نشریات، مطبوعات و  حتی صنعت چاپ و کتاب به صورت جدی شاهدش نیستیم.

مدیر خانه مطبوعات خراسان رضوی تاکید می‌کند: نزدیک انتخابات است و به نظر می‌رسد شورای فرهنگ عمومی برای بسترسازی فرهنگ نقدمنصفانه و نقدپذیری در جامعه از الآن و پیش از انتخابات باید ورود پیدا کند.

محمودی متذکر می‌شود: در کرونا پیش‌زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک، باید ایجاد روحیه قانون‌پذیری و روحیه شفقت جمعی شد که نسبت یکدیگر احساس همدلی بیشتری داشته باشیم، این روحیه از جمله فرآیندهایی است که شورای فرهنگ عمومی باید به آن توجه کند.

فعالیت بعضی جریان‌ها در راستای حذف مسائل جمعی

وی با تاکید بر دستورات اسلام مبنی بر اهمیت توجه به عبادات جمعی در خصوص جایگزینی دین فردی به‌جای دین اجتماعی هشدار می‌دهد و اظهار می‌کند: متأسفانه متأثر از کرونا عبادات جمعی و توجه به جماعت و ابعاد اجتماعی اسلام دارد کمرنگ می‌شود و جریاناتی دنبال این هستند که جماعت را کمرنگ کنند، در صورتی ک معتقدیم یدالله مع‌الجماعه و در اسلام توجه زیادی به احکام جمعی و عبادات جمعی شده است، البته باید این فعالیت‌ها همراه با پروتکل‌های بهداشتی باشد که مورد تاکید رهبری نیز بوده، دین فردی دارد جای دین جمعی را می‌گیرد در صورتی که ابعاد اجتماعی اسلام بیش از فردی است و شورای فرهنگ عمومی باید تدبیری کنند.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی اضافه می‌کند: شورای فرهنگ عمومی تنها جایگاهی است که باید این شکاف دیجیتال و شکاف آگاهی که در جامعه متأثر از رسانه دارد و روز به‌روز بیشتر می‌شود را تصحیح کند.
محمودی پیشنهادی برای بهبود ساختار شورای فرهنگ عمومی ارائه می‌دهد و می‌گوید: جایگاه اساتید دانشگاه و حوزه و اصحاب رسانه باید در این شورا پررنگ‌تر شود و رصد جریانات فرهنگی باید به‌روزتر در جامعه اتفاق افتد.

رئیس اداره شهرستان مشهد مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مشکل اساسی در شورای فرهنگ عمومی را عدم نظارت بر مصوبات می‌داند و می‌گوید: مصوبات شورای فرهنگ عمومی مصوبات خوبی بوده، اما مشکل در اجرا و نظارت است، نظارت و ارزیابی بر این مصوبات خوب نیست، این شورا باید خودش فکری به حال اجرای مصوبات بکند، صرفاً اینکه بعضی به‌عنوان مدیرکل در جلسات حضور پیدا می‌کنند و مصوبات خوبی را مطرح می‌کنند کفایت نمی‌کند و به تبع خروجی درستی نمی‌بینیم.

حجت الاسلام مجید خداوردی در پاسخ به اینکه چرا در حوزه فرهنگ معیار خوب و بد عملکرد شفاف نیست؟، بیان می‌کند: متأسفانه ما سیاسی‌کاری بسیار داریم، بعضی افراد مسئولیت کوچکی دارند، اما از ترس اینکه فلانی ناراحت نشود، از اول انتقادی نمی‌کنند و امر به معروف را کنار گذاشته‌ایم، حتی در مسئله مسجد «هفت در» هم شاهد این بودیم که کارها با هماهنگی اوقاف انجام شده بود، اما بعد از آن ماجرا کسی مسئولیتش را قبول نکرد.

وی درباره مهم‌ترین کاری که شورای فرهنگ عمومی باید انجام دهد، می‌گوید: شورای فرهنگ عمومی باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند و هر کدام را براساس نگاه خاص خودش برنامه‌ریزی کند و تفکیک بین این دو نوع برنامه صورت گیرد، همچنین باید نظارت و ارزیابی بر اجرای این برنامه‌ها بیشتر شود.

رئیس اداره شهرستان مشهد مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان هشدار می‌دهد: از حوزه دانش‌آموزی غافل شده‌ایم، درحالی‌که مهم‌ترین قشر تأثیرگذار در جامعه دانش‌آموزان هستند، باید مربیان را در مسائل فرهنگی آگاه کنیم بعد هم به فرهنگ به عنوان یک وظیفه عمومی نگاه کنیم با هر شغلی باید وارد مسائل فرهنگی شویم و باید در این راستا یک حرکت عمومی صورت گیرد.


انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول