اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پلی اکریل از پویش‌های فارس من تا داغ شدن در توئیتر/ پرداخت معوقات 95 هم تردیدها به مدیران استانی را کم نکرد

رئیس گروه ویژه اقدام پلی اکریل از تعیین تکلیف مدیریت این شرکت تا 5 آذر خبر داده است اما فراهم نبودن مقدمات، تحقق این قول قاضی‌عسکر را با اما و اگر مواجه کرد و این موضوع مورد اعتراض برخی از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی قرار گرفت.

پلی اکریل از پویش‌های فارس من تا داغ شدن در توئیتر/ پرداخت معوقات 95 هم تردیدها به مدیران استانی را کم نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روزهایی که تورم افسار گسیخته سفره مردم را از هر زمان دیگری کوچک‌تر کرده، رویکرد دولتمردان، شرایط کشور را معطل رویدادهایی در آن سوی جهان نگه داشته، در مقابل دلسوزان کشور در این سال‌ها «تکیه به توان داخل» را فریاد زدند و از دولت خواستند به جای تمرکز بر روابط خارجی، کارآمدی را در داخل افزایش دهد.

شاید بزرگ‌ترین ضربه خصوصی‌سازی و ناکارآمدی‌های مدیریتی در استان اصفهان در مجموعه پلی اکریل اتفاق افتاد جایی که یک کارخانه با محصولی خاص با فناوری پیشرفته و چند هزار کارگر در حال فعالیت بود و به قیمت امروز می‌توانست هزاران میلیارد سود خالص را سالانه از آن کشور کند اما سوءتدبیرهای پیاپی این شرکت را تا دامنه پرتگاه برد.

بلایی که ابهام مالکیتی و مدیریتی بر سر «شپلی» در بورس آورد

حواشی شکل گرفته پیرامون مسائل مدیریتی و مالکیتی پلی اکریل در ابتدای امسال ۵۰ هزار سهامدار این شرکت بورسی را درگیر کرد، «شپلی» (نماد پلی‌اکریل در بورس) که از ابتدای سال ۹۹ تا اواخر اردیبهشت متوقف شده بود، پس از بازگشایی با افت شدید ارزش سهام روبرو شد و مجدداً در کمتر از یک ماه بار دیگر در خرداد ماه به حالت تعلیق درآمد.

پس از باز شدن این نماد در تیر ماه برای مدت محدودی با رشد مواجه شد اما این بار همگام با وضعیت بورس دچار ریزش شد به طوری که قیمت هر سهم پلی اکریل در حال حاضر با قیمت آن در آبان ۹۸ برابری می‌کند، در حالی که شاخص کل بورس که به نوعی بیانگر متوسط رشد سهام موجود در بازار است طی این مدت ۳ برابر شده است.

کارکنان و سهامداران شرکت پلی اکریل در این سال‌ها متحمل خسارت‌هایی شدند، همین موضوع باعث شد تا مسیرهای مختلف را برای احقاق حقوق خود امتحان کنند؛ سامانه فارس من خبرگزاری فارس از جمله این مسیرها بود که نخستین کمپین مربوط به پلی اکریل در آن، بهمن ۹۷ و ۳ ماه پس از راه‌اندازی این سامانه، به ثبت رسید؛ از آن زمان تاکنون دست کم ۱۲ کمپین دیگر به ثبت رسید.

ثبت این سوژه‌ها در کنار تجمعات اعتراضی رفته رفته فعالان رسانه‌ای را متوجه وضعیت این شرکت کرد، هرچند پیگیری‌ها با عدم پاسخگویی مسؤولان شرکت و مدیران استانی مواجه بوده که در این سال‌ها واکنش و پاسخی به مطالبات کارکنان و سهامداران نداشته‌اند،  با این حال پیگیری وضعیت کارخانه از تابستان امسال به طور جدی در دستور کار خبرگزاری فارس قرار گرفت.

مطالبه رسانه‌ای چند ماهه بالاخره نتیجه داد

گزارش میدانی خبرنگار فارس از وضعیت کارخانه در شهریور امسال به طرح سوژه در رسانه ملی انجامید و ۶ مهر ماه برنامه پایش شبکه یک صدا و سیما به این موضوع اختصاص پیدا کرد، بر اساس گزارشی که در این برنامه پخش شد خطوط اکریلیک یک تعطیل بوده و خط اکریلیک دو با حداقلی از ظرفیت و به صورت موقت فعالیت می‌کرد. البته در مورد دیگر محصول این کارخانه یعنی پلی استر وضعیت خوبی برقرار است و با حداکثر ظرفیت تولیدی و بدون توقف این محصول در حال تولید است.

در این برنامه ریشه مشکلات پلی اکریل نبود مدیریت واحد، مشکل تأمین مواد اولیه و تعارض منافع عنوان شد، قاضی‌عسکر رئیس گروه ویژه اقدام پلی اکریل در استانداری اصفهان در این برنامه مسأله اصلی را تأمین ارز برای واردات مواد اولیه دانست و تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل این است که  مجموعه‌ای که می‌خواهد AN وارد کشور کند برای تأمین ارز مشکل پیدا کرده و تا به حال تخصیص ارز داده نشده است اما در تلاشیم در یک ماه تا دو ماه آینده مشکل را حل ‌کنیم.

مطالبات سال ۹۵ در حال پرداخت شدن

یک ماه پس از قول قاضی عسکر، وی در مصاحبه‌ای از رسیدن مواد اولیه محدود خبر داد و گفت: خط پلی‌استر با تمام ظرفیت راه‌اندازی شده، مواد اولیه خط اکریلیک نیز در حال رسیدن است اما به اندازه کافی نیست، در حال مذاکره برای راه‌اندازی کارخانه با تمام ظرفیت هستیم؛ بحث ما روی تأمین مواد اولیه به میزان ۴۵۰۰ تن در ماه است و تا این کارخانه را با تمام ظرفیت راه‌اندازی نکنیم آن را رها نخواهیم کرد.

طی روزهای اخیر نیز اخباری مبنی بر پرداخت مطالبات معوق باقی مانده از سال ۹۵ به کارگران حکایت دارند. برخی بهتر شدن شرایط فروش کارخانه و راه‌افتادن بخشی از ظرفیت اکریلیک را دلیل این موضوع می‌دانند برخی نیز فشار و مطالبه رسانه‌ای انجام شده را دلیلی بر تحرکات تازه صورت گرفته عنوان می‌کنند. هر چه که هست بیش از ۴ سال انتظار کارگران این کارخانه برای رسیدن به مرحله تسویه مطالبات در حال پایان یافتن است.

تردید نسبت به قول معاون استاندار

بر اساس اعلام سهامداران پلی اکریل، قاضی عسکر در واکنش به پیگیری سهامداران در خصوص وضعیت مدیریت شرکت نیز اعلام کرده است: «همانطور که در برنامه پایش قول دادم تا ۵ آذر ماه مشکل مدیریتی پلی اکریل هم به نتیجه خواهد رسید» با این حال سهامدارن با تردید به این وعده و تلاش‌های سایر مسؤولان حاضر در گروه تصمیم‌گیری درباره پلی اکریل می‌نگرند.

با توجه به تجربه چند ماه گذشته، بروکراسی اداری و زمان باقیمانده بعید به نظر می‌رسد بتوان شاهد تحقق قول معاون استاندار اصفهان بود، چرا که برای تعیین تکلیف مدیریت شرکت به برگزاری مجمع عمومی و حضور سهامداران شرکت نیاز است که مقدمات باید هر چه زودتر فراهم شود اما تاکنون اقدامی نشده است.

داغ شدن هشتگ پلی‌اکریل در فضای مجازی و دیده شدن دوباره غول صنعت نساجی

این چشم‌انداز مبهم کارخانه پلی اکریل، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با این نوشت: «دستگاه قضا و اجرا باید در مورد مدیریت پلی اکریل به تصمیم برسند، یک اقلیم با سه پادشاه نمی‌شود، مدیریت شرکت باید به طور روشن در دست یک مجموعه باشد و متعهد گردد مشکلات را در مدت معینی برطرف کند وگرنه تحویل دهد».

این موضوع همچنین اعتراض فعالان رسانه‌ای که منتظر خاتمه حواشی این شرکت بودن را در پی داشته، به طوری که برخی از آن‌ها از رؤسای قوای مقننه و قضائیه برای ورود به پرونده پلی اکریل درخواست کردند، بخشی از این واکنش‌ها را در ادامه می‌خوانید:

 

▪️محمد شیروانی نوشت: کارخانه #پلی_اکریل اصفهان به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان، حال و روز خوشی ندارد. کارخانه‌ای که براحتی می‌تواند سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص را عاید کشور کند، هم اکنون در دست فراموشی است.

 

▪️مسعود رضانژاد نوشت: سال گذشته در سفر استانی آیت الله رئیسی در دیدار چهره به چهره، خطاب به ایشان عرض کردم مشکلات شرکت #پلی_اکریل راه‌حل ساده‌ای دارد که اصفهان نمی‌تواند یا نمی‌خواهد خودتان در تهران پیگیر باشید.

▪️سیده زهرا عبداللهی نوشت: مردم اصلی ترین سهامداران کارخانه #پلی_اکریل اصفهان هستند و متاسفانه با تعطیلی و مشکلاتی که برای کارخانه پیش اومده بیش از ۵۰ هزار سهامدار بلاتکلیف هستند که ورود فوری رئیس قوه قضائیه رو برای حل مشکلات کارخونه می‌طلبه.

▪️محمد/پاداش نوشت: با راه‌اندازی خطوط تولید کارخانه #پلی_اکریل اصفهان می‌شه برای ۳ هزار نفر بصورت مستقیم و چند هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کرد.با این اوضاع معیشتی، می‌شه از این فرصت استفاده کرد.کارگران از رئیس محترم قوه قضاییه انتظار ورود به این ماجرا را دارند تا بتوانند سریع‌تر به کار برگردند.

 

▪️کاربری با نام علیرضا نوشت: آجر کردن نون ۳۰۰۰ کارگر مستقیم (و ده‌ها هزار شغل غیر مستقیم) کارخانه #پلی_اکریل یعنی فاجعه.کارخانه‌ای که میتونه بیشتر از بودجه خود استان سودآوری داشته باشه احیای دوباره اون، توی این اوضاع بد اقتصادی باعث شاد شدن دل خیلی‌ها میشه.

▪️مهدی اسماعیلی نوشت: اگه تموم ظرفیت کارخانه #پلی_اکریل راه اندازی بشه در سال ۱۵۰۰ میلیارد تومن سود عاید کشور میشه و ۳۰۰۰ شغل ایجاد می‌شه. تازه این سوای راه افتادن چرخ صنعت کشوره. ای کاش یه همت جمعی برای این موضوع شکل می‌گرفت.

▪️کاربری با نام گل نرگس نوشت: انتظار ما از رییس محترم قوه قضاییه اینه که با ورودشون به ماجرای #پلی_اکریل از بروز اتفاقاتی مثل هفت تپه برای این کارخانه جلوگیری کنند. بحث تامین شغل برای ۳۰۰۰ کارگر در میان است.

 

▪️کاربری با نام مهدی نوشت: بزرگترین تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور که ظرفیت ایجاد ٣ هزار شغل رو داره، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته! من نمیدونم دیگه چه اتفاقی باید بیوفته که دولت به مسأله کارخونه #پلی_اکریل ورود کنه؟!

▪️کاربری با نام مجید: کارخونه #پلی_اکریل اصفهان محل درآمد کلی آدم بود که باهاش زندگیشون می‌چرخوندند، علاوه بر اون می‌تونست سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومن سود به دولت برسونه ولی به جای این که این سرمایه ارزشمند حفظ بشه کمر به نابودیش بستند.

▪️کاربری با نام نون مثل نجمه نوشت: کارخانه #پلی_اکریل اصفهان یه زمانی غول تأمین مواد نساجی ایران بود که بلطف عدم خصوصی سازی صحیح و همت های رونق تولید رئیس جمهور الان در استانه تعطیلیه...

 

▪️صادق نیکو نوشت: در شرایطی که کشور با بحران ارز روبروست، اکریلیک و پلی استر با قیمتی بسیار گرانتر از محصول تولیدی کارخانه #پلی_اکریل و با کیفیتی بسیار پایین‌تر از آن به کشور وارد می‌شود که در صورت راه‌اندازی ظرفیت‌های تولید این کارخانه می‌توان از خروج بی‌رویه ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.

▪️زینب حسینی نوشت: اگر جلوی تعطیلی کارخانه‌ها در سال جهش تولید رو بگیرن، هم رونق تولید ایجاد میشه هم کارگرای بیشتری به بیکارای جامه اضافه نمیشن اونم جاهایی مثل پلی اکریل که ضریب مازاد تولید دارن.

 

این داغ شدن هشتگ پلی اکریل واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است از احتمال ورود رؤسای دو قوه تا حساس شدن برخی از نمایندگان مجلس به موضوع بخشی از این واکنش‌ها بوده است. بازتاب این اقدام فعالان توئیتری کشور تا جایی بود که به طور غیررسمی برخی از مدیران استانی اصفهان نسبت به این اقدام موضع گرفته و معتقد بودند مشکلات پلی اکریل در حال حل شدن است و نیازی به چنین اقداماتی نیست.

به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت یافتن این معدن طلای سفید برای افکار عمومی و رسانه‌ها وقت آن رسیده تا مدیران و تصمیم‌گیران استانی با دقت نظر و سرعت عمل بیشتری برای حل مشکلات این کارخانه اقدام کنند. قابل حدس زدن است که پاسخگویی با دستان پر حداقل انتظاری است که افکار عمومی و فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها از تصمیم‌گیران در مسأله پلی اکریل انتظار دارند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۱۰/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول