اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سازوکار پارلمان برای حذف واسطه بین انبار و مبادی توزیع جایگاه‌های سوخت

بر اساس طرح الزامات اجرایی توزیع و عرضه سوخت و CNG در کشور، واسطه بین انبار و مبادی توزیع جایگاه‌های سوخت ممنوع خواهد شد.

سازوکار پارلمان برای حذف واسطه بین انبار و مبادی توزیع جایگاه‌های سوخت

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جایگاه‌های فرآورده‌های سوختی به جهت توزیع برخی از کالاهای راهبردی در کشور از اهمیت ویژهای برخوردارند. اجرای  نظام کارمزدی در سالیان گذشته و عدم ایجاد تغییرات و ساز و کار مناسب در ارتباط این صنف بزرگ و مهم با شرکت پخش  و پالایش سبب انباشته شدن مشکلات آنان در سالهای گذشته شده است.

اخیراً وزارت نفت بدون درنظر گرفتن اهمیت و  حساسیت صنف مذکور و بدون توجه به نظرات آنان اقدام به تهیه و اجرای به اصطلاح طرحی با عنوان برندینگ کرده است  که واسطه گری بین انبار توزیع پخش و مبادی عرضه را انجام میدهند و از منابع ملت، مبالغ قابل توجهی نیز برای این منظور  هزینه می‌شود.

 

 

از آن جهت که این اقدام شرکت پخش امنیت شغلی و سرمایه جایگاه داران را به مخاطره انداخته و اسباب  نگرانی و اضطراب آنان را به وجود آورده است و موجبات تسلط غیر بر اموال و بنگاه اقتصادی این صنف را فراهم می نماید و با قواعد حقوقی و فقهی اسلام مثل «الضرر» و «تسلیط» مغایرت دارد، این اقدام شرکت پخش زمینه سوء استفاده‌های رانتی را برای عده‌ای فراهم نموده و به دلیل غیرکارشناسی بودن، مشکلات و نگرانی‌های زیادی را برای جایگاه داران که از زحمتکش ترین سرمایه گذاران و خدمتگزاران کشور میباشند، فراهم نموده است.

نظر به اینکه در مورد اجرای برندینگ، هماهنگی عملی با تشکلها و نمایندگان صنف صورت نگرفته و به دلیل نگرانی از ایجاد نابسامانی و برهم زدن انسجام موجود مجاری عرضه سوخت در کشور، مجلس طرحی در این راستا تهیه و تدوین کرد. 

بنابراین اخیرا طرح الزامات اجرائی توزیع و عرضه سوخت و CNG در کشور در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. 

این طرح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و قرار است به زودی در صحن بررسی شد و برای آن رای‌گیری شود.

به گزارش فارس، متن طرح الزامات اجرایی توزیع و عرضه سوخت و CNG در کشور به شرح زیر است:

 

باسمه تعالی 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۲۸ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم میشود. 

عنوان طرح: 

طرح الزامات اجرائی توزیع و عرضه سوخت و CNG در کشور 

ماده واحده- باتوجه به شرایط گذشته و حال عرضه سوخت و CNG در کشور وزارت نفت و  وزارتخانه‌های ذیربط مکلفند الزامات زیر را رعایت نمایند: 

۱ -ایجاد هرگونه واسطه بین انبار و مبادی توزیع جایگاه‌ها خارج از روال پیش بینی شده در این قانون، برای تحویل سوخت ممنوع میباشد. همچنین استفاده از بازنشستگان و هرگونه پرداخت به افراد بازنشسته  شاغل در اشخاص حقوقی ایجاد شده توسط وزارت نفت تحت عناوین مختلف برای مداخله در امر توزیع  فرآورده‌های نفتی و CNG ،خارج از جایگاه‌ها ممنوع است. 

۲ -اعمال هرگونه ساز و کار برای رقابتی کردن عرضه سوخت و CNG در کشور با هماهنگی کلیه  جایگاه‌های موجود و آتی و همچنین تشکلهای صنفی ذیربط امکانپذیر است. 

۳ -تعیین حق العمل أخذ درصدی از قیمت فرآورده در هیأتی مرکب از مدیرعامل پخش، نماینده  جایگاه داران که توسط اتحادیه تعیین میشود، نماینده وزیر نفت و نماینده کمیسیون انرژی مجلس به عنوان  ناظر تعیین میشود.

محمدحسین فرهنگی - محمدصالح جوکار - سیدجواد حسینی کیا - محمدرضا صباغیان بافقی - علی علی زاده - جالل  محمودزاده - صدیف بدری - علی اصغر عنابستانی - جعفر قادری - ذبیح اهلل اعظمی ساردوئی - حسینعلی حاجی دلیگانی - مالک شریعتی نیاسر - علی خضریان - حسین میرزائی - سیدعلی یزدی خواه - نصراله پژمان فر - حسینعلی شهریاری - پرویز اوسطی - بهروز محبی نجم آبادی - احسان ارکانی - حسن نوروزی - سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی - رجب  رحمانی - جعفر راستی - بهزاد رحیمی - محمدتقی نقدعلی - سلمان اسحاقی - کمال حسین پور 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول