اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

انتخاب «بایدن» بازگشت آمریکا به برجام و نفرین شدن اقتصاد ایران از نفت

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: با انتخاب بایدن و انجام وعده داده شده وی مبنی بر بازگشت به برجام، به نظر می‌رسد اقتصاد ایران بدون اصلاحات ساختاری لازم در مقابل فشار حداکثری دولت ترامپ مجدد وارد فاز نفرین نفت خواهد شد.

انتخاب «بایدن» بازگشت آمریکا به برجام و نفرین شدن اقتصاد ایران از نفت

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، عباس علوی‌راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران در یادداشت خود اظهار کرد: در فاز پدیده نفرین نفت، دولت به واسطه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، در مدیریت اقتصادی از نقش مردم و بنگاه‌ها در پیشرفت اقتصادی بی‌نیاز شده و دوباره وارد مدار خطاهای سیستماتیک اقتصادی چند دهه گذشته خواهد شد.

نظام مالیاتی در اقتصاد ایران علیرغم وعده‌ها و شعارهای گوناگون هنوز اصلاح نشده است و ادامه این روند با تکیه بر درآمدهای نفتی در عصر بایدن، نفرین نفت است.

برخلاف وعده‌های مکرر دولت، هنوز ساختار بودجه کشور اصلاح نشده و بی‌انضباطی مالی دولت در سطح وسیعی پابرجا است.

اگر با چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام اصلاح ساختار بودجه دنبال نشود، مجدداً گرفتار نفرین نفت خواهیم شد و علی‌رغم اذعان رئیس‌جمهور فعلی و مقامات پولی کشور بر ضرورت اصلاح نظام بانکی، هنوز اصلاحات لازم در این زمینه صورت نگرفته است. تعویق اصلاح نظام بانکی و پول پاشی به واسطه دسترسی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت گرفتار شدن به نفرین نفت خواهد بود.

با تکیه بر چشم‌انداز درآمدهای نفتی در دوره بایدن، پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم کور و کمتر هدفمند اصلاح نخواهد شد. این هم مصداق دیگری از نفرین نفت است.

با بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام و دسترسی به درآمدهای نفتی، سرکوب نرخ ارز، عدم تناسب رشد نقدینگی با رشد اقتصادی، بهره‌وری پایین بخش‌های اقتصادی (بیماری خاموش اقتصاد ایران) ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر سناریوی تکراری و مخرب دهه‌های گذشته در بازرگانی خارجی کشور مبنی بر صادرات نفت به مقدار کافی و قیمت بالاتر مجدد عملیاتی خواهد شد که این دو نیز گرفتار شدن در نفرین نفت خواهد بود.

البته این یادداشت هرگز به معنی تأکید بر بهتر بودن انتخاب ترامپ برای اقتصاد ایران نیست و بدان علت است که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریت اقتصادی است، هرچند انتخاب بایدن ممکن است به لحاظ روانی و انتظاری، اندکی از مشکلات اقتصادی کشور فقط در کوتاه‌مدت بکاهد.

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول