اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مرگ ناگهانی یک رویا در یزد

از زمانی که شهر تاریخی یزد با بافت زنده به عنوان نخستین شهر ایران و بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده تنها ۳ سال و ۳ ماه گذشته ولی این رویای زیبا در حال مرگ ناگهانی است.

مرگ ناگهانی یک رویا در یزد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، ۲۰۰ هکتار از ۷۵۰ هکتار بافت تاریخی شهر یزد به همت مسئولان استان در دوره‌های مختلف، در ۱۸ مرداد سال ۹۷ در کراکوف لهستان در  فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و امیدها برای توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و بدون آلاینده با درآمدزایی بالا در یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث گردشگری مرکز ایران زنده کرد.

یزد شهری بی نظیر با کوچه ها و محلات باستانی و بعضا سرپوشیده با ساباتهای کاهگلی زیبا و مصون از گزند آفتاب ، در یکی دو سال ابتدایی رسیدن به این جایگاه بی نظیر و بی همتا در ایران ، در جذب گردشگران تا حدودی موفقیتهایی کسب کرد ولی به مرور با آمدن گسترش و تداوم تحریم ها و از طرفی با آمدن ویروس کرونا و ایجاد برخی محدودیت ها با مشکلات متعددی مواجه شده است.

آسیب بزرگ این مشکلات متوجه بخش خصوصی است که طی چند سال اخیر با تمام وجود وارد عرصه گردشگری شده و حالا که منتظر چیده میوه و ثمره آن است با رکود شدید و عملا تعطیلی همه کسب و کارها مواجه شده است.

اگر تنها تیترهای برخی اخبار و گزارش ها را مشاهده کنید می توانید به مرگ این رویایی که برای خیلی ها نوید درآمد و افزایش اشتغال در استان یزد را داده بود بخوبی درک کنید :

«لغو ۸۰ درصد تورهای گردشگری یزد تا خردادماه سال آینده» ، «تبعات کرونا در زمین‌گیر شدن صنعت گردشگری یزد/ فروشگاه‌های صنایع‌دستی مقروض‌هستند» ، «کرونا، گردشگری یزد را از نفس انداخت » ، «کرونا دوباره اماکن تاریخی یزد را تعطیل کرد » و ... .

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت گردشگری و صنایع دستی استان یزد اشتغال دارند که با توجه به برخی آمارها مبنی بر اشتغال ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در کل کشور (حدود 18 درصد اشتغال این بخش در یزد است) که همه با مشکل مواجه شده اند.

درباره وضعیت این بخش محمدعلی طالبی استاندار یزد در یکی از جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت : در ابتدای ورود بیماری کرونا به استان با پیشنهاد فعالان گردشگری از جمله هتلداران یزدی، هتل‌ها و مراکز اقامتی استان تعطیل شد.

وی با بیان این‌که توسعه و تقویت گردشگری سلامت، علاوه بر تقویت درآمدهای استان، منجر به توسعه اشتغال می‌شود، افزود: بر اساس پیشنهادات فعالین حوزه گردشگری استان، ساز و کار و برنامه مدونی برای تقویت گردشگری سلامت در استان تدوین می‌شود.

در این زمینه مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم با اشاره به همکاری جامعه هتلداران گفت: از دهم اسفند سال ۹۸ تشکلی به صورت داوطلبانه به منظور همراهی با ستاد مبارزه با کرونا و برای حفظ سلامت مردم اعلام تعطیلی کرد و تاکنون کلیه اماکن گردشگری تعطیل بوده‌اند.

وی با اشاره به تداوم این روند در ماه رمضان و تابستان افزود : مشکل پیش آمده تا ۶ ماه اقتصاد گردشگری یزد که بخش عمده‌ای از اقتصاد استان یزد است را زمین گیر می‌کند.

سیدامیر ناصرالدین طباطبایی رئیس جامعه هتلداران استان یزد هم درباره اثر تحریم ها بر معرفی صنعت گردشگری ایران گفت: بسیاری از سایت های تخصصی گردشگری ایران را از فهرست خود حذف کرده اند و شنیده ها نیز حاکی از تحریم گوگل در آینده است که این موارد در مجموع تاثیر بسیار مخربی در معرفی ایران به جهان خواهد گذاشت.

 وی درباره تأثیرات ویروس کرونا نیز تصریح کرد: باتوجه به آنلاین شدن امتحانات و خستگی مردم از درخانه ماندن سفرهای خانوادگی و تفریحی به مقصد شمال و جنوب و گاهی غرب انجام می شود و شهرهایی که دارای سایت های فرهنگی هستند همچنان دچار کمبود گردشگر می مانند.

طباطبایی افزود: از سوی دیگر آژانس ها و تور اپراتورها نیز دیگر قادر نیستند گردشگران را به سمت یک مقصد خاص هدایت کنند و براساس تصمیمات لحظه ای مردم مسیرها را انتخاب می کنند.

رئیس جامعه هتلداران استان یزد درباره حمایتهای دولت هم گفت: دولت گفته به مشاغل آسیب دیده وام با بهره ۱۲ درصد می پردازد به شرطی که آنها نیروهایشان را تعدیل نکنند؛ این در حالی است که برای هیچ کدام از آژانس ها به صرفه نیست تا بخواهند هزینه حقوق و دستمزد و بیمه پرسنلشان را بپردازند و تازه بعد بروند زیر بار قرض وام ۱۲ درصدی! .

باید برای جلوگیری از نابودی این رویای زیبایی که سالهای سال برای مردم یزد و حتی کشور آرزویی دست نیافتنی شده بود و در سال ۹۶ محقق شد ، برنامه ریزی اساسی کرد و در لابلای محدودیتهای ناشی از مقابله با کرونا ، بند و یا بندهایی را برای حمایت جدی ، عملی و قابل دفاع از صنایع دستی ، گردشگری و میراث فرهنگی استان یزد گنجاند.

یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهرتاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و با داشتن با عناوین با مثمایی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی طی سالیان گذشته بوده است.

از سوی دیگر گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد که همه اینها بر رشد ورود گردشگر داخلی در آن بسیار موثر بوده است.

همه اینها موجب شد تا یک طرح پنج ساله از سال ۱۳۹۶ ( همزمان با ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو ) تا سال ۱۴۰۰ همراه با برنامه های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است اما امروز متاسفانه از همه این برنامه ها عقب هستیم و منتظریم تا دو بحران بزرگ تحریم‌ها و کرونا دست از جلوه زیبای یزد بردارد و این نگین زیبای کویر ایران، بار دیگر در دنیا بدرخشد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول