اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| دلیل دریافت 5940 تومان بیمه دانش‌آموزی/ بچه‌ها یک سال در خانه و مدرسه بیمه‌اند

هزینه بیمه دانش‌آموزی 5940 تومان در سال تحصیلی جاری است که دانش‌آموزان را در برابر هر نوع حادثه در طول شبانه روز چه مدرسه و چه خارج از مدرسه یعنی خانه و هر جای دیگر،بیمه می کند.

فارس من| دلیل دریافت 5940 تومان بیمه دانش‌آموزی/ بچه‌ها یک سال در خانه و مدرسه بیمه‌اند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال تحصیلی 1400ـ1399 با سال‌های تحصیلی گذشته خیلی متفاوت آغاز شد؛ اولین تفاوت از نظر زمان بود که سال تحصیلی به جای اول مهر از 15 شهریور آغاز شد و دانش‌آموزان قرار شد دو هفته زودتر از هر سال تحصیلی به مدرسه بروند.

اما مهم‌ترین تفاوت سال تحصیلی جاری، شرایط کرونایی این روزهای کشور است؛ شرایطی که موجب شده است آموزش و پرورش به جای اینکه فقط آموزش حضوری و سرکلاس نشستن دانش‌آموزان در مدرسه را برای تداوم آموزش مدنظر گیرد، به آموزش‌های تلویزیونی و آموزش مجازی و توزیع درسنامه بیندیشد و برنامه داشته باشد.

به رغم آنکه آموزش و پرورش چند روز مانده به شروع سال تحصیلی، بر حضور دانش آموز بر مدارس اصرار داشت اما اعلام کرد که اجباری در کار نیست. وزیر آموزش و پرورش 19 شهریور امسال گفت: «هیچ مدرسه‌ای حق ندارد که دانش‌آموز را به حضور در مدرسه مجبور کند و انتخاب برای حضور و عدم حضور با خانواده دانش‌آموز است و آموزش‌های جایگزین هم تحت عنوان «شاد» و تلویزیون در دست همگان است و هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند استنکاف کند».

* اخذ هزینه بیمه دانش‌آموزان به چه دلیل؟

اختیاری کردن حضور دانش آموزان در مدارس موجب شد که برخی خانواده ها هم از حضور فرزندانشان در مدرسه جلوگیری کنند و آموزش ها را از خانه دنبال کنند. در چنین شرایطی مدارس از خانواده ها می خواهند که هزینه بیمه دانش آموزی را پرداخت کنند و این سوال مطرح است که وقتی فرزندشان به مدرسه نمی رود، چرا باید هزینه بیمه پرداخت کنند؟

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس هم در سامانه فارس من با درج پویش‌هایی با عناوین «بیمه دانش آموزی در شرایط کرونا حذف شود»، «دریافت هزینه بیمه در برخی مدارس اهواز برای چیست؟» و «اخذ هزینه بیمه دانش‌آموزان به چه دلیل؟» و «پافشاری برخی مدارس برای دریافت پول بیمه از دانش‌آموزان» خواستار پیگیری شدند.

یکی از مخاطبان گفت: در شرایط وجود بیماری کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدارس، متاسفانه همچنان والدین مجبور به پرداخت بیمه دانش آموزی می‌شوند، در حالی که طبق مفاد این بیمه، بیمه صرفا شامل حوادثی است که در مراکز آموزشی و اردوهای دانش‌آموزی رخ می‌دهد و اخذ مبلغی بابت بیمه بلاتوجیه است.

وی ادامه داد: اگرچه مبلغ بیمه بسیار اندک است، اما همین مبلغ اندک وقتی در تعداد دانش آموزان کشور ضرب شود، مبلغ هنگفتی می‌شود که در شرایط فعلی به هیچ وجه توجیه ندارد و باعث شده است مدیران مدارس آماج اعتراضات و توهین‌های والدین شوند و وقت و انرژی زیادی از آنها هدر رود پس از وزارت آموزش و پرورش تقاضا داریم این بیمه را حذف کنند.

یکی دیگر از مخاطبان اظهار کرد: برخی مدارس ناحیه دو اهواز، والدین دانش‌آموزان را مجبور به پرداخت هزینه بیمه کرده‌اند در حالیکه دانش‌آموزان در مدارس حضور ندارند و بیمه تنها در محیط مدرسه و مسیر مدرسه تا منزل است و همه می‌دانیم دانش‌آموزان در منازل مسکونی خویش در حال تعلیم هستند. همه می‌دانیم که فرزندانمان در منزل بیمه نخواهند شد ولی مجبور به پرداخت اجباری هزینه بیمه مدارس شده‌ایم.

* بیمه دانش‌آموزی در ۱۲ ماه سال معتبر است

در این خصوص به سراغ گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش رفتیم تا ببینیم واقعا بیمه دانش آموزی فقط در زمان مدرسه است و چرا باید خانواده ها این هزینه را بدهند. 

کریمی‌فر در این خصوص اظهار کرد: بیمه دانش‌آموزی بر اساس آیین نامه اجرایی مدرسه که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، دریافت می‌شود. طبق این بیمه، دانش‌آموزان در برابر هر نوع حادثه در طول شبانه روز چه مدرسه و چه خارج از مدرسه تضمین خواهند بود زیرا ما اعتقاد داریم بالاترین هدف برای دانش آموزان و اولیا آنها آرامش ذهن است.

وی با بیان اینکه بیمه دانش‌آموزی در ۱۲ ماه سال معتبر است زیرا سال تحصیلی تا ۳۱ شهریور ادامه دارد، افزود: اولا نمی‌توان گفت سرانجام کرونا چه خواهد شد، دوم اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان فضای حضور یا عدم حضور دانش آموزان به صورت مجازی یا حضوری مشخص کرد. نکته سوم در بیمه حوادث دانش‌آموزی، نفس و شخص دانش آموز ملاک است، نه صرفا حضور فیزیکی آنها در مدرسه.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در بیمه نامه حوادث دانش آموزی برابر تعهدات تعریف شده، جبران غرامت ناشی از هرگونه حادثه که ممکن است، سیل، صاعقه، زلزله و… باشد، همچنین غرامت نقص عضو ناشی از حادثه و همینطور هزینه‌های درمان سرپایی و بیمارستانی، هزینه جراحی ناشی از بیماری، مازاد بر سهم بیمه پایه در این بیمه حوادث پیش بینی شده است.

* بیمه دانش‌آموز، درمان بیمارستانی کرونا را هم پوشش می‌دهد

کریمی فر در پاسخ به این پرسش که آیا این بیمه شامل کرونا هم می‌شود؟ گفت: وقتی بحث درمان سرپایی و بیمارستان باشد قطعا این بخش را هم در بر خواهد گرفت. هزینه خرید و پیوند کلیه نیز شامل این بیمه می‌شود. ما دانش آموزانی داریم که نیاز به کلیه دارند و طبق انجمن حمایت از بیماران کلیوی، خسارت آن را طبق سقفی که تعریف شده برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم.

وی افزود: بخش دوم این بیمه، مسؤولیت مدنی است که شامل جبران غرامت فوت ناشی از حادثه در حد دیه کامل و غرامت نقص عضو ناشی از حادثه بر مبنای نقص عضو، طبق رأی مراجع ذی صلاح بوده که تا حدی دیه کامل قابل پرداخت است. همچنین جبران سایر هزینه‌های درمان در بیمه حوادث تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان علاوه بر مواردی که تعریف کردم به صورت متمرکز از دیگر مزایایی است که ما آن را در این بیمه حوادث پیش بینی کردیم و قرار است در سراسر کشور اعمال شود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره هزینه‌ای که باید دانش آموزان بابت بیمه پرداخت کنند گفت: دانش آموز برای یک سال تحصیلی 5940 تومان برای یک سال تحصیلی پرداخت می‌کند.

به گزارش فارس، در ماده ۵۸ آیین نامه اجرایی مدارس آمده است که مدیران‌ مدارس‌ باید ابتدای‌ سال‌ تحصیلی‌ نسبت‌ به‌ بیمه‌ (حوادث‌) نمودن‌ دانش‌ آموزان ‌اقدام‌ کنند و در خصوص‌ چگونگی‌ استفاده‌ از مزایای‌ آن‌، دانش‌‌آموزان‌ و خانواده‌ آنان‌ را راهنمایی‌نمایند.

بر این اساس بیمه دانش آموزی دریافت می شود و نکته حائز اهمیت این است که تمام طول سال تحصیلی حتی تابستان و در خانه و مدرسه را در بر می گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول