اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تصمیم ارتش «حفتر» برای انحلال گروه‌های شبه نظامی در بنغازی

تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر از ایجاد ساز و کاری برای انحلال گروه‌های مسلح و تخلیه مقرهای آنها در استان بنغازی خبر داد.

تصمیم ارتش «حفتر» برای انحلال گروه‌های شبه نظامی در بنغازی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، گروه‌های شبه نظامی در استان «بنغازی» لیبی به دستور فرمانده کل تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی منحل می‌شوند.

بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی و پایگاه تشکیلات ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» یک افسر سابق حکومت قذافی است که طی دو سال اخیر با دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس وارد درگیری نظامی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری «الوسط» لیبی، در جلسه روز شنبه اتاق امنیت بنغازی به ریاست سپهبد «عبدالرزاق الناظوری » رئیس ستاد ارتش نیروهای فرماندهی کل(تشکیلات ارتش ملی لیبی)  توافق‌نامه‌ای برای ایجاد سازوکار برچیدن گروه‌های نظامی مسلح و تخلیه مقرهای تحت کنترل آنها منعقد شد.

در بیانیه منتشر شده در مرکز رسانه‌ای ستاد کل ارتش شرق لیبی در صفحه فیس بوک آمده است که در این جلسه همچنین، ایجاد یک نیروی مشترک نظامی و امنیتی برای اجرای تصمیمات صادر شده توسط اتاق در مورد اجرای قانون و حاکمیت عدالت  را مورد بررسی قرار داد و شرکت‌کنندگان در آن درباره اجرای فوری تصمیم‌های اتخاذ شده در این جلسه توافق کردند.

در این نشست که در مقر اتاق امنیتی بنغازی در ساختمان اداره اطلاعات فرماندهی کل برگزار شد، «ابراهیم ابوشناف» وزیر کشور دولت موقت شرق لیبی و «ونیس شکری» رئیس کل امنیت بنغازی و شماری دیگر از مقامات امنیتی و اطلاعاتی این استان حضور داشتند.

ریاست ستاد نیروهای فرماندهی کل بنغازی روز چهارشنبه از تشکیل یک اتاق امنیت منطقه بنغازی به ریاست عبدالرازق الناظوری رئیس ستاد کل ارتش شرق لیبی خبر داد. این  اتاق امنیتی به دستور خلیفه حفتر فرمانده نیروهای فرماندهی کل(تشکیلات ارتش ملی لیبی) تشکیل شده است.

عبدالرزاق الناظوری مرد شماره دو تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و از بنیانگذاران این تشکیلات است. او همچنین بنا به تصمیم مجلس نمایندگان شرق لیبی حاکم نظامی منطقه‌ای در شرق لیبی است که از شهر «درنه» تا شهرک بن جوان در غرب منطقه هلال نفتی این کشور کشیده شده است.

گروه های مسلح متعدد در لیبی که برای سرنگونی حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در یک جبهه می‌جنگیدند٬ پس از سرنگونی قذافی، با تسلیحات به جای مانده از حکومت او، در مناطق مختلف لیبی، قلمروهای قدرت برای خود ایجاد کردند.

دولت شرق لیبی به موازات دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس شکل گرفته است و نفوذ خود را به بخش‌های وسیعی از جنوب این کشور نیز توسعه داده است.
این دولت توسط تشکیلات تحت فرماندهی حفتر حمایت می‌شود که عمدتا از افسران سابق نیروی هوایی ارتش قذافی در شرق لیبی که در آغاز انقلاب ۲۰۱۱ این کشور از حکومت او روی گرداندند، تشکیل شده است.

در حال حاضر در بنغازی علاوه بر نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی گروه های مسلح که برخی گفته می‌شود، اسلام گرا و تندرو هستند، حضور دارند که یک بار در سال ۲۰۱۴ نیروهای حفتر را از بنغازی بیرون کردند، اما نیروهای حفتر بار دیگر آنجا را به کنترل خود درآوردند، با این حال نتوانستند مقاومت این گروه‌های مسلح را به طور کامل سرکوب کنند.

در همین حال دولت وفاق ملی در طرابلس و تشکیلات موسوم به ارتش ملی(شرق لیبی) در مذاکرات ژنو در هشتم آبان ماه به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست پیدا کردند.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول