اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ریزش در بازارهای مالی/ نصفه قیمت شدن پلی اکریل طی 2 ماه

همان طور که انتظار می‌رفت جو حاکم بر بازارها پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا کفه ترازوی عرضه را سنگین‌تر کرد، دلار که چهارشنبه هفته قبل در صرافی ملی در محدوده 28 هزار تومان اعلام شده بود امروز 23 هزار تومان معامله شد.

ریزش در بازارهای مالی/ نصفه قیمت شدن پلی اکریل طی 2 ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همان طور که انتظار می‌رفت جو حاکم بر بازارها پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا کفه ترازوی عرضه را سنگین‌تر کرد، دلار که چهارشنبه هفته قبل در صرافی ملی در محدوده ۲۸ هزار تومان اعلام شده بود امروز ۲۳ هزار تومان معامله شد.

طلا نیز علی‌رغم افزایش قیمت جهانی به دلیل کاهش دلار و کم شدن حباب آن افت قابل توجهی داشت، سکه بهار آزادی که ۲۰ روز قبل بالای ۱۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد امروز حدود ۱۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از آن زمان ۲۵ درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

در آغاز این هفته بورس همگام با سایر بازارها بار دیگر شاهد افت قیمت‌ها بود به طوری که شاخص کل بورس طی روزهای شنبه و یکشنبه از ۵۰ هزار واحد دیگر کاهش یافت تا نشان دهد ترس حاکم شده در بازار به هر رویدادی واکنش منفی نشان می‌دهد.

 

صف‌ فروش چند صد میلیونی برای فولاد

روز شنبه ۱۷ آبان ماه؛ بالاخره انتخابات آمریکا هم به پایان رسید و هرچند به شکل رسمی اعلام نشده بود اما همه رفتن ترامپ را قطعی می‌دانستند، کارشناسان اعتقاد دارند بازار سرمایه از قبل خودش را برای این روزها آماده کرده بود ولی بازارهای طلا، ارز، خودرو و مسکن دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند و اگر قیمتشان افت نکند دیگر رشدی هم برایشان نمی‌توان متصور بود؛ در این بین بورس با توجه به اصلاح خوبی که انجام داده است می‌تواند در میان مدت مورد توجه قرار گیرد.

روز گذشته حرکت بازار درست بر خلاف روند روز چهارشنبه بود، فولاد مبارکه که آخرین روز کاری هفته گذشت را صف خرید بالای ۱۰۰ میلیونی به پایان رسانده بود، روز یکشنبه و دوشنبه شاهد صف فروش چند صدمیلیونی بود؛ در طرف مقابل قدرت خریدار در گروه خودرویی و بانکی در روز شنبه قابل توجه بود.

با این توصیف، شرایط بازار به گونه‌ای است که در کلیت نمادها نسبت فروشنده به خریدار به مراتب بیشتر بوده و همین امر کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص کل را در ۱۰ دقیقه ابتدایی شروع بازار به همراه داشت، فولاد بیشترین نقش را در این ریزش به خود اختصاص داد.

 

در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۱۶۳ واحدی (۱.۴ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۲ هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۳ درصدی مواجه شد، ذوب‌آهن اصفهان نیز مشابه فولاد و اغلب نمادهای بورسی ۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.

قند اصفهان و پالایشگاه نفت اصفهان دو نمادی بودند که روز شنبه به دلیل افشای اطلاعات گروه الف، متوقف شدند؛ قصفها دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات را گرفت و شپنا در مزایده خرید ۲۳ درصد از سهام پتروشیمی اصفهان برنده شد.

 

روزنه‌های امید با حرکت صعودی شرکت‌های دارویی

یکشنبه ۱۸ آبان؛ بازار از همان پیش‌گشایش به استقبال یک افت دیگر رفت، به طوری که از ۴ نماد بورسی ۳ نماد شاهد صف فروش بودند؛ ارزش سهام این ۴۶۰ شرکتی که امروز در صف فروش قرار گرفته بود نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان بود.

 

با این که صبح امروز شایعه‌ای مبنی بر این که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی کاهش سود بانکی به محدوده ۱۵ درصد هستند، منتشر شد، این موضوع نتوانست حرکتی در کلیت بازار ایجاد کند و تابلو از همان دقایق ابتدایی یک پارچه قرمز رنگ بود و تا ساعت ۱۰ افت ۱۵ هزار واحدی و رسیدن به زیر ۱.۲۵ میلیون واحدی شاخص کل را شاهد بود.

یک دست قرمز بودن تابلو اما در حوالی ظهر تغییر کرد، تمام نمادهای دارویی بورس تهران با جهش قیمتی همراه شدند و اغلب از محدوده منفی به صف خرید رسیدند؛ به نظر می‌رسد شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت دلار دولتی از ۴۲۰۰ به ۱۱ هزار تومان دلیل اصلی جذاب شدن این دسته از نمادها برای سهامداران باشد.

 

در میان نمادهای اصفهانی، هتل کوثر و پلی اکریل طی دو ماه گذشته بیشترین ریزش‌ها را به ثبت رساندند؛ سهام گکوثر که دو ماه قبل ۲۳ هزار تومان معامله می‌شد امروز به ۱۲ هزار تومان رسید، شپلی نیز از ابتدای شهریور نیمی از ارزش خود را از دست داده به طوری که قیمت امروز هر سهم آن با آبان سال گذشته برابری می‌کند.

کشت و دام قیام اصفهان که پس از تعین بازارگردان بازه قیمتی آن به مثبت و منفی ۱۰ درصد افزایش یافته بود و در هفته گذشته رشد ۳۰ درصدی را نصیب سهامداران کرده بود طی ۲ روز گذشته حدود ۲۰ درصد افت قیمت داشت؛ در طرف مقابل سیمان اصفهان که هفته گذشته حرکت رو به رشد خود آر آغاز کرد این هفته نیز صعودی بود.

استقبال قابل توجه و حرکت سریع در گروه دارویی طی چند دقیقه و سبزپوش شدن تابلوی این گروه و در ادامه تحرکات مثبت گروه غذایی و کامپیوتری امید را در دل سهامداران ایجاد کرده تا در روزهای آتی بازار روند صعودی خود را پس از گذشت ۳ ماه آغاز کند.

 

خلف وعده و ریزش در صندوق پالایشی یکم

صندوق پالایشی یکم که بر اساس اعلام مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار بود روز شنبه باز و قابل معامله شود، نه تنها باز نشد که بازدهی آن به منفی ۲۱ درصد هم رسید؛ افرادی که ۵ میلیون تومان بابت این صندوق هزینه کرده‌اند، سرمایه آن‌ها به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و افرادی که به میزان ۳ میلیون تومان از این صندوق خریده‌اند، سرمایه‌شان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول