اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

درختان سرپا سبز در آتش سوزی توسکستان به ندرت سوختند

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: در آتش‌سوزی ارتفاعات توسکستان غالبا بوته‌های علفی منزول که تا ارتفاع حدود یک و نیم متر و به وفور در کف جنگل بودند سوختند و موجب آتش‌سوزی درختان لاپه‌ای، سرپا خشک و افتاده و همچنین نهال‌های جوان شدند و خوشبختانه درختان سرپا سبز به ندرت سوختند.

درختان سرپا سبز در آتش سوزی توسکستان به ندرت سوختند

سیدرضا قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: آتش‌سوزی از ساعت حدود 16:30 عصر روز یکشنبه مورخ 11 آبان 1399 شروع شد، همان موقع گروه ۶ نفره حدود ۵ ساعت و نیم زمان برد تا به محل آتش برسند.

وی تصریح کرد: باتوجه به صعب‌العبور بودن (صخره‌ای) بودن مسیر همان شب هماهنگی لازم توسط مدیریت بحران استان و منابع طبیعی استان با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای اعزام بالگرد برای اطفا و هلی‌برد نیرو و تجهیزات به‌عمل آمد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: صبح روز دوشنبه بالگرد جمعیت هلال احمر در محل حاضر شد و بیش از 100 نفر از نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، کوهنورد و مردمی را به نزدیک‌ترین نقطه به آتش در ارتفاعات جابه‌جا و انتقال داده شد. بالگرد هوانیروز ( سپاه ) نیز با سبد اطفا برای آبپاشی در ساعت 14 در منطقه حضور یافت.

قادری افزود: جلسات و بازدیدهای میدانی مستمر توسط استاندار، فرماندهی سپاه نینوا استان، فرماندار شهرستان گرگان، مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان انجام و هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفت، نیروها به‌صورت ترکیبی و در قالب اکیپ‌های 14 نفره با امکانات (دمنده، کوله اطفاء، تبر، دره، بیل) به نقاط و در جهات مختلف برای مهار آتش اعزام شدند.

وی ادامه داد: برابر گزارشات مردمی و مشاهده کومه در نزدیکی منطقه آتش‌سوزی، احتمالا شکارچی عامل آن بوده است. براساس گزارش هواشناسی استان کاهش بارش 53 درصدی نسبت به دوره بلندمدت و 30 درصدی نسبت به سال گذشته و افزایش دما حدود دو درجه‌ای تا 2.5 درجه‌ای و رطوبت حدود 53 درصد، پاییز خشکی داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، ارتش، سپاه، کوهنورد، مردمی به صورت یکپارچه در عملیات مهار و اطفا حضور یافته و کمک کردند.

وی با بیان  اینکه جمعا 107 سورتی پرواز از سوی بالگرد هلال احمر و هوافضای سپاه پاسداران صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در مجموع تعداد 340 نفر و ۵ ونیم تن بار با 84 سورتی پرواز بالگرد جمعیت هلال احمر به منطقه حریق انتقال داده شدند.

قادر تاکید کرد: تعداد ۲۳ سورتی پرواز توسط بالگرد اطفا (هوانیروز) سپاه  که ۱۲ بار آبپاشی، هشت بار جابجایی و سه گشت‌زنی و بازدید صورت گرفت.

وی اضافه کرد: براساس مشاهدات عینی افراد درگیر در اطفا و تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی شب گذشته مهار و تقریبا اطفا شد و شروع باران رحمت الهی از صبح امروز یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ اطفای حریق را تسریع و تکمیل کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: غالبا بوته‌های علفی منزول که تا ارتفاع حدود یک و نیم متر و به وفور در کف جنگل بودند سوختند و موجب آتش‌سوزی درختان لاپه‌ای، سرپا خشک و افتاده و همچنین نهال‌های جوان شدند و خوشبختانه درختان سرپا سبز به ندرت سوختند.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول