اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

هشدار نسبت به وضعیت کشاورزی کشور / امنیت غذایی را دریابیم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام هشدارها و تذکراتی نسبت به وضعیت کشاورزی و کشاورزان در کشور گفت: امنیت غذایی مردم باید تأمین شود زیرا نقطه‌ای حساس و مهم برای دشمنان است.

هشدار نسبت به وضعیت کشاورزی کشور / امنیت غذایی را دریابیم

امان‌الله حسین پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسفراین در حاشیه دیدار با مجموعه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان شمالی اظهار کرد: این مجموعه‌ها در مناطق محروم می‌توانند دست یاری گری برای مردم باشند و به کمک محرومیت‌زدایی در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی بپردازند.

وی با تأکید بر لزوم پرداختن به امنیت غذایی در کشور تصریح کرد: غفلت‌ها و بعضاً اقدامات تعمدی در بخش‌های مختلف انجام‌شده تا امنیت غذایی کشور در برهه‌هایی دچار مشکل شود زیرا ازجمله نقاط حساس برای دشمنان ایجاد اختلال در امنیت غذایی ایران است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وجود ضعف‌هایی در ساختار مدیریت کشور خاطرنشان کرد: این ضعف‌ها باعث می‌شود تا دشمن طی اقداماتی تلاطم‌هایی را در وضعیت بازار و موضوع کشاورزی ایجاد کند که برخی از وضعیت کنونی در حوزه پروتئینی نمونه این ماجرا است.

لزوم تقویت در تولید داخلی نهاده و گندم

وی با ابراز تأسف نسبت به تأمین ۸۰ درصد نهاده‌های دامی کشور از طریق واردات تصریح کرد: کشوری مانند ایران با وسعت و شرایط آب و هوایی گوناگون نباید مجبور به تأمین نهاده‌های دامی و مرغی خود از خارج از کشور باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: درحالی‌که سالیان گذشته به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم اما مجدداً مشاهده می‌شود با صرف اعتباراتی گزاف مجبور به واردات ۲ میلیون تن گندم به داخل کشور شده‌ایم.

وی ادامه داد: برای ورود این میزان گندم بالغ‌بر ۱۴ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شد درحالی‌که برای تهیه ۸ میلیون تن گندم در داخل کشور فقط ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه داده شد که نشان‌دهنده هزینه بسیار بالای واردات برای کشور در برابر خرید تضمینی از کشاورز است.

وضعیت بازار نیازمند نظارت درست است

عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس بی‌ارادگی و عدم عزم و همت مشخص از سوی برخی مسئولان را باعث ایجاد آشفتگی در بازارهایی همچون تولید مرغ دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷ میلیون تن کالا در گمرکات کشور دپو شده که از این میزان ۳ میلیون تن کالای اساسی بوده که نیمی از آن را نهاده‌های بخش کشاورزی و دامپروری تشکیل می‌دهد.

وی با انتقاد نسبت به وضعیت شبکه واردات، تولید و توزیع محصولاتی همچون نهاده‌ها تصریح کرد: در این بخش انحصار فراوان است و واردکننده به سلیقه شخصی خود عمل می‌کند.

کشاورزی در خراسان شمالی باید هدفمند شود

حسین پور همچنین به وضعیت کشاورزی و مدیریت آن در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این مشکل مدیریتی در استان نیز وجود دارد و ظرفیت‌های فراوانی در استان مغفول مانده به‌طوری که در یک نمونه برای یک کشاورز الگوی کشت کلزا کاری طرح می‌شود که در پایان دوره این محصول، کشاورز دچار ضرر هنگفت و ورشکستگی می‌شود.

وی با انتقاد نسبت به ضریب بهره‌برداری از باغات و زمین‌های زراعی استان تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد آب خراسان شمالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات مختلف تولید می‌شود درحالی‌که نسبت به ضریب بهره‌مندی و کشت هدفمند باید اقدامات جدی انجام شود تا به بالاترین ضریب تولید دست پیدا کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین ورود نهادهایی مانند بسیج را باعث گره‌گشایی و خدمت‌رسانی به مردم بیان کرد و گفت: باید مدیران پای‌کار نیازهای مردم بیایند و دولت وادار به کار کردن شود.

کشاورزان در حال نابودی هستند / اقتصاد خانواده تامین شود

وی وضعیت فعلی کشاورزان را نامناسب توصیف کرد و افزود: درحالی‌که در بخش صنعت قیمت کالاها هر زمان و لحظه با قیمت‌های دیگر جابه‌جا می‌شود اما برای خرید تضمینی محصولات کشاورزان از یک گذشته قیمت‌گذاری انجام می‌شود و با اجبار این محصول از کشاورز خریداری می‌شود که باعث نابودی کشاورزان شده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس اقتصاد خانواده را مهم‌ترین مسئله امروز جامعه دانست و خاطرنشان کرد: بخش بسیار زیادی از اقتصاد خانواده‌ها در حوزه کشاورزی تأمین می‌شود و بیشترین سهم اشتغال و تولید ناخالص استان نیز در همین بخش متمرکزشده است.

وی اولویت‌بخشی به کشاورزی علمی با رعایت الگوی کشت صحیح، ارتقا بهره‌وری و ایجاد صنایع تبدیلی و زنجیره تولید را باعث تحول در اقتصاد خراسان شمالی اعلام کرد و گفت: طراحی برندهای روستایی همراه با این اقدامات باعث ایجاد ثروت در کشاورزی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول