اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حکایت پر پیچ و خم نامگذاری‌های شورای پنجم بر معابر شیراز

پس از درگذشت محمدرضا شجریان و تلاش شورای شهر شیراز برای سبقت از سایر شهرها جهت نامگذاری خیابانی به نام این استاد آواز، مبحث نامگذاری معابر و اماکن عمومی نقل محافل مختلف شده که در این گزارش سعی شده به برخی سوالات و مباحث پیرامون آن پاسخ داده شود.

حکایت پر پیچ و خم نامگذاری‌های شورای پنجم بر معابر شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نامگذاری معابر و اماکن عمومی در شهرها یکی از مسئولیت های شورای شهر بوده که با توجه به دقت نظر مردم، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورت هرگونه کم و زیادی با واکنش هایی از سوی اقشار مختلف جامعه مواجه خواهد شد.

به اذعان بسیاری پس از درگذشت استاد آواز ایرانی، محمدرضا شجریان، شورای شهر شیراز در یک حرکت عجولانه گذر روبروی آرامگاه شاعر بین المللی، حافظ را در قالب یک دستورجلسه دوفوریتی در صحن علنی به نام این استاد موسیقی گذاشت، اتفاقی که چندان خوشایند مردم و حتی برخی مدیران و مسئولان استانی و شهری واقع نشد و حتی صدای یکی از نمایندگان مجلس را نیز درآورد. در ادامه نیز هیئت تطبیق مصوبات شورای شهر شیراز در فرمانداری این شهرستان با این مصوبه مخالفت کرد تا این گذر تاریخی همچنان در اذهان حافظ بماند.

به سبب این تغییر نام، مروری برچند تغییر نام اتفاق افتاده در عمر شورای پنجم شهر شیراز داشته ایم که مهم‌ترین آنان عبارت از تغییرنام پل شهیدان روزی‌طلب به شهدای کشن، بزرگراه و تقاطع مهدیه به ترتیب به  مهندسین و بهمن بیگی، بلوار همت شمالی به وکلا، فرهنگسرای فرهیختگان واقع در منطقه ۹ به عنوان بزرگترین فرهنگسرا به بهمن بیگی، تالار فرج‌الله سلحشور به عنوان یک کارگردان بزرگ و انقلابی به استاد مهدی فقیه و در آخرین مورد نیز گذر موسوم به حافظ به شجریان (هرچند مورد موافقت فرمانداری شیراز قرار نگرفت) می باشد.

اسطوره سازی بیجا ممنوع!

دبیر جامعه روحانیت شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به طور کلی ما باید اسطوره‌سازی بیجا نکنیم و در نامگذاری از اسطوره های واقعی این کشور بهره بگیریم.

وی در خصوص اسطوره های کشور گفت: اسطوره های واقعی کشور کسانی بودند که از جان، مال، جوانی، خوشی و خانواده خود برای دفاع از اسلام، انقلاب، میهن و ناموس از خودشان گذشتند.

حجت الاسلام محی الدین طاهری با بیان اینکه هستند کسانی که در یک حوزه دارای استعداد و توانایی هایی خاص بوده اما نقاط ضعف بسیاری نیز داشته اند، تصریح کرد: این افراد نمی توانند سرمشق و الگوی یک مملکت اسلامی باشند و در طول تاریخ نیز این قبیل افراد بسیار آمده و رفته اند، کسانی که صلاحیت نداشته در برهه ای مطرح شده اما با گذشت زمان به فراموشی سپرده شدند.

وی با اشاره به اینکه شرف المکان بالمکین بوده بدین معناکه ارزش مکان به مکین آن است، عنوان کرد: در مملکتی که بیش از ۳۰۰ هزار شهید به خود دیده، باید هر نقطه ای را به نام آنان گذاشته و یاد و خاطره این بزرگواران را زنده نگه داریم و نه اینکه دنبال اسطوره های واهی باشیم.

تولیت آستان مقدس سید علاالدین حسین این قبیل کارها و نامگذاری ها را نوعی خودزنی دانسته که پاسخ خون های ریخته شده شهدای عزیز نبوده و افزود: ما همه مدیون شهدا هستیم و اگر حیات و زندگی داریم باید تا ابد ممنون این بزرگواران باشیم.

شورا پاسخگوی نامگذاری‌های موجود باشد

مدیر حوزه علمیه استان فارس با بیان اینکه باید معیار و شاخص هایی را برای نامگذاری باید داشته باشیم، به خبرنگار فارس گفت: مهم ترین فلسفه نامگذاری اماکن و معابر عمومی تقدیر و تکریم از کسانی است که خدماتی ملی و مذهبی داشته و قابلیت الگو شدن برای جامعه را دارا می باشند.

وی خطاب به نمایندگان پارلمانی شهری شیراز عنوان  کرد: اعضای محترم شورای شهر شیراز باید بگونه ای بر اماکن و معابر عمومی نامگذاری کنند که توان اقناع افکار عمومی را نیز داشته باشند یعنی در زمینه نامگذاری به ویژه در قبال جامعه متدینین، علما و خانواده‌های شهدا و ایثارگران باید پاسخگو باشند.

حجت الاسلام محمد استوار میمندی در خصوص برخی گمانه‌زنی ها در نامگذاری ها بیان داشت: ما گاهی اوقات شاهد هستیم که به دلایلی همچون زد و بندهای مالی و سیاسی، حس ناسیونالیستی و نگاه های قومی و قبیله ای و نگاه های غلط معرفتی و مبنایی باعث می شود که شخصیت ها و یا نام‌هایی هر چند با مسما بر اماکن و معابر گذاشته شده اما توان اقنای افکار عمومی را ندارند.

وی افزود: گاهی دیده می شود نام هایی مطرح می شود که با مبانی امامین انقلاب منطبق نیستند و یا کسانی که کارگزاران حکومت طاغوت بوده اند، اینها نمی توانند الگو و شاخص در جامعه اسلامی باشند پس نمی توان نامشان را بر معابر و اماکن عمومی گذاشت.

 حجت الاسلام استوار میمندی گفت: گاهی حتی دیده می شود جایی اسم خوبی داشته و براساس کج سلیقگی و عنادورزی عده ای، آن اسم حذف شده و نامی دیگر بر آن گذارده می شود.

وی در مثالی متذکر شد: تغییر نام گذر حافظ به شجریان حاصل یک کج سلیقگی بوده، خیابان ها و معابر بسیاری در شهر وجود دارد چرا باید مکانی که جایگاه ملی و بین المللی دارد را تغییر نام دهند؟

مدیر حوزه علمیه استان فارس با بیان اینکه اگر هرکسی بخواهد تمایلات شخصی و وابستگی‌های حزبی و جناحی خود را شاخص قرار دهد، تشتت در جامعه رخ خواهد داد، اذعان داشت: حجت شرعی و قانونی ما ولی فقیه می باشد و هنگامی که امام راحل شخصیت بازرگان را طرد کرده است، گذاشتن نام چنین فردی در هرجایی از این کشور دهان کجی به کشور و انقلاب می باشد.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر حتما باید پاسخگوی نامگذاری های خود باشد، خاطرنشان کرد: بنابراین باید دقت شود که معیارهای انقلابی و ارزش های واقعی و والای انسانی در نامگذاری ها مورد توجه قرار گیرد.

نحوه نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهری

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز در خصوص نحوه نامگذاری و یا تغییر نام معابر و اماکن عمومی به خبرنگار فارس گفت: پروسه نامگذاری بدین صورت است که اهالی محل، اعضای شورای شهر، شهرداری و یا یکی از دستگاه ها همچون ارشاد، ورزش و جوانان و تبلیغات اسلامی پیشنهاد نامگذاری می دهند، درخواست رسیده به شورای شهر به کمیسیون نامگذاری ارجاع شده و پس از بررسی کارشناسی در کمیسیون و طبق ضابطه مصوب خود شورا، به صحنه علنی آمده و پس از تصویب در صحن به فرمانداری رفته و سرانجام پس از موافقت فرمانداری، نام مورد نظر بر آن معبر یا مکان گذاشته می شود.

تغییر نام همت به وکلا از چه قرار بوده است؟

وی در خصوص تغییر نام بلوار همت شمالی به وکلا بیان داشت: آقای همت از مسئولان رده بالا در دوره پهلوی دوم بوده که زمین های بسیاری در این منطقه را تسخیر کرده که بعدها به مردم بازگردانده می شود، مردم نسبت به این نامگذاری معترض بودند و در دوره‌های گذشته این معبر به ایمان تغییر نام یافت. بر سر این نام نیز حرفهایی پیش آمده و در ادامه پیشنهاداتی برای تغییر نام آن رسید که البته اختلاف نظرهایی نیز میان مردم آنجا وجود داشت.

سعید نظری افزود: در نهایت کانون وکلای دادگستری نامه ای به شورا زده و اذعان داشت که درحال ساخت یک ساختمان در آن معبر است و درخواست داشت تا خیابانی را به نام وکلا نامگذاری شود.

وی در مورد علت درخواست کانون وکلای شیراز اذعان داشت: علت این درخواست نامگذاری معبری به نام وکلا به استدلال کانون وکلا این بوده که دانشگاه شیراز یکی از بزرگترین مراکز آموزش دانشگاهی حقوق در کل کشور از  ابتدا بوده و پس تهران نیز بزرگترین و مهم‌ترین کانون وکلا در شیراز واقع شده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز ادامه داد: ما نیز در کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز هنگامی که دیدیم هرکسی نامی برای آن پیشنهاد می دهد، نام وکلا را بر آن گذاشتیم و در صحن شورا نیز تصویب شد، هرچند قضاوتی درمورد درستی یا غلطی این نامگذاری ندارم.

فشار مردم سبب تغییرنام برخی معابر در شیراز

وی در مورد تغییرنام برخی از معابر از جمله پل شهیدان روزی‌طلب عنوان کرد:  پل ابتدای پودونک در ابتدا به نام شهیدان یغمور بوده و پل جلوی بیمارستان دکتر خدادوست نیز به نام همین دکتر بلند آوازه، پل دکتر خدادوست بوده است که مردم به این نامگذاری ها معترض بودند و ضمن گلایه و آسیب رساندن به پل ها و تابلوهایشان، خواهان تغییر نام به نام شهدای منطقه خودشان را داشتند که در شورای چهارم پل شهیدان یغمور به نام شهدای پودونک، پل دلگشا در ابتدای منطقه سعدی به نام شهدای سعدی و پل دکترخدادوست نیز به نام شهدای مهدی آباد تغییر کرده و این اتفاق درمورد پل شهیدان روزیطلب نیز رقم خورد و بارها تابلوی این پل توسط مردم پایین کشیده شد و مردم منطقه کشن خواستار نامگذاری این معبر به نام شهدای منطقه خود بودند.

نظری اضافه کرد: نام تقاطعی دیگر در سطح شهر را به نام شهیدان روزی‌طلب نامگذاری کردیم و هیچگاه نامی حذف نمی شود و تنها نام از معبری به معبر دیگر گذاشته می شود که این اتفاق درمورد نام شهدا با اجازه خانواده آنان رقم می خورد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در جامعه اظهار داشت: اینکه به الزام ، نام یک معبر نباید به نام شهید همان منطقه باشد نیازمند فرهنگسازی می باشد و بارها به بنیاد شهید، اداره کل حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و کنگره سرداران شهید اعلام کردیم که برای این موضوع همفکری کنید تا هرجا نامی گذاشته شده و تابلویی نصب می شود، عده ای به آن آسیب نزنند.

بیش از ۵۰ درصد موارد نامگذاری شده در شیراز به نام شهدا مزین شده‌اند

عضو شورای شهر شیراز درخصوص آمار نامگذاری های صورت گرفته در سالهای اخیر گفت: در یک سال و نیم گذشته که بنده رئیس کمیسیون نامگذاری در شورای شهر شیراز بوده ام، از ۱۲۵ نامگذاری انجام شده، ۶۵ نامگذاری به نام شهدا مزین شده، ۲۲ مورد به نام مفاخر شهر و مابقی به نامهایی نظیر گل و بلبل نامگذاری شده اند.

وی افزود: برخی از اسامی شهدایی که نامگذاری شده عبارت از شهیدان انقلاب، شهیدان فهیمی، شهدای مدافع حرم، شهدای کشن، عبدالمجسید قرائتی، محمد شهریار، شهدای محله خاتون، جعفرقلی قشقایی و عبدالله معصومی می باشد.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز در خصوص تعابیری همچون زدوبندهای مالی، سیاسی و کارهای هیجانی و احساسی درخصوص برخی نامگذاری ها در شیراز گفت: در میان اسامی گذاشته شده، چه زد و بند اقتصادی می تواند صورت گرفته باشد، کدامیک از نام های گذاشته شده از اقوام، دوستان و هم حزبی های ما است که برخی چنین ادعایی می کنند؟

وی با قبول هیجانی بودن برخی نامگذاری ها در شورای شهر عنوان کرد: برخی نامگذاری ها بصورت دوفوریتی به صحن شورا می آید که ممکن است تصمیمی عجله ای و هیجانی در مورد آن رقم بخورد.

کار کارشناسی برای تغییر نام معبر روبروی حافظیه به شجریان انجام شده بود

نظری با نامگذاری معبر روبروی آرامگاه حافظ به نام شجریان موافق بوده و درتوضیح آن عنوان کرد: نامگذاری معبر روبروی آرامگاه حافظ به نام شجریان علیرغم اینکه دو فوریتی بود اما کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظ به واقع به نام حافظ نبوده و ادامه بلوار گلستان می باشد اما چون سنگفرش شده دیگر کسی به آن بلوار گلستان نمی گوید و خیابان حافظ از دروازه قرآن تا علی بن حمزه واقع شده است که طبق بررسی های ما معبر روبرو هیچ مصوبه ای مبنی بر گذر حافظ نداشت و در چندسال قبل نیز از آن به عنوان گذر هنر نیز یاد شده بود که البته هیچ جا نیز ثبت نشد.

سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به صحبت های عباس کیارستمی درمورد شجریان و حافظ بیان کرد: به قول عباس کیارستمی، مردم حافظ را نمی شناختند تا زمانی که شجریان برخی از اشعار این شاعر را خواند و واقعیت قضیه نیز همین بوده و به اعتقاد ما آقای شجریان یک موسیقی‌دان تکراری نشدنی می باشد و در تمام طول عمر خود بهترین موسیقی های سنتی را ساخته که در میان آنها بهترینشان نیز در دوره انقلاب اسلامی بوده، همچنین بسیاری از اشعار حافظ را نیز به آواز خوانده بود.

وی همچنین گفت: ما بحث و غرض سیاسی در نامگذاری معبر روبروی حافظ به نام شجریان نداشتیم اما عده ای غرض‌ورزی دانسته و جبهه گیری سیاسی با این اتفاق داشتند و پس جو رسانه ای و مجازی، پیاده راه سلامت را به نام شجریان نامگذاری کردیم و برنامه ریزی داریم که این پیاده راه علاوه بر استفاده بعنوان پیاده روی، یک مجموعه فرهنگی و چندین باغ موزه در آن قسمت احداث شود.

رضایت مردم از نامگذاری های شورا در شیراز

عضو شورای شهر شیراز متذکر شد: بخشی از نامگذاری سلیقه ای بوده و ریاضی نیست که دو دو تا چهار شود و مورد قبول همه باشد، پس هرکاری کنیم و هر نامی که گذاشته شود، باز عده ای ناراضی خواهند بود لذا باید به رای اکثریت احترام گذاشته شود.

وی در خصوص رضایت مردم از نامگذاری‌های صورت گرفته در شیراز ابراز کرد: ارزیابی ما طبق آمار مرکز پژوهش های شورا و مجموعه شهرداری شیراز این است که نامگذاری های صورت گرفته در سطح شهر مقبول عامه مردم شیراز بوده است.

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر شیراز تصریح کرد: مشکلی که ما با آن مواجه هستیم این است که در شیرازی دیگر خیابانی برای نامگذاری نداریم، شما یک خیابان و معبر بدون اسم در شیراز پیدا نخواهید کرد، مگر اینکه معبر جدیدی احداث شود.

وی تشابهات اسمی را یکی از معضلات نامگذاری اماکن و معابر عمومی دانست و بیان کرد: برای مثال در شیراز ۹ شهید زمانی داریم که پنج یا شش نفر از آنها دارای اسامی کوچک یکسان هستند و تعدادی از خانواده هایشان درخواست داده بودند که نام شهیدشان بر روی خیابانی گذاشته شود، حال باید چه می کردیم؟ بلواری بزرگ را در غرب شیراز به نام شهدای زمانی نامگذاری کرده و فرعی های آن را به نام تک تک آنها گذاشتیم اما تعدادی از خانواده هایشان ناراضی بودند که ما می خواستیم فلان بلوار به نام شهیدمان گذاشته شود.

نظری از مردم درخواست کرد سعه‌صدر خود را بالا برده و تنها دیدی منطقه ای و بسته نداشته باشند.

بدون شک شهر برای مردم بوده و همه مدیران و مسئولان من جمله شورای شهر برای خدمت به مردم آمده اند پس در ابعاد مختلف مدیریت شهری باید رضایت و مقبولیت مردم در مسائل گوناگون از جمله نامگذاری معابر و اماکن عمومی سطح شهر در اولویت قرار بگیرد و در این میان زد و بندهای سیاسی، مالی و حزبی هیچ جایگاه ندارد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول