اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

جلوگیری از ریزش اشتغال؛ نیازمند توجه به آسیب‌دیدگان کرونا/ دولت فکری کند

این روزها که ویروس منحوس کرونا بیشتر بخش‌های کشورمان را تحت تأثیر خود قرار داده است، جلوگیری از ریزش اشتغال نیازمند توجه به آسیب‌دیدگان کرونا بوده و دولت باید در این زمینه فکری کند.

جلوگیری از ریزش اشتغال؛ نیازمند توجه به آسیب‌دیدگان کرونا/ دولت فکری کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، بیش از هشت ماه است که کشورمان درگیر ویروس منحوس کرونا شده و همه‌گیری این ویروس به اعمال محدودیت‌هایی در بخش‌های مختلف انجامیده است.

ویروس کرونا بسیاری از بخش‌ها و اصناف کشورمان را در مورد تأثیر قرار داده است و اصناف در این زمینه در رده‌های مختلف دچار خسارت‌هایی شدند که امروز باید به آن توجه شود.

حوزه‌های تولید، صنعت، معدن، کشاورزی و ... نیز در این زمینه خسارت‌هایی دیده‌اند که البته دولت تدابیری برای جبران آنها اندیشیده است؛ گرچه بسیاری از فعالان این حوزه می‌گویند، هنوز تا اعمال کامل بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی راه بسیاری باقی‌مانده است.

یکی از راه‌های جبران بخشی از خسارت‌های آسیب‌دیدگان از کرونا، اقدام برای پرداخت تسهیلات به‌منظور جبران این خسارت‌ها است که در استان سمنان نیز در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود؛ اما باید همکاری بانک‌های عامل در این زمینه بیش از گذشته افزایش یابد.

پرداخت ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات جبران خسارت کرونا در سمنان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در این زمینه می‌گوید: مهلت نام‌نویسی برای دریافت تسهیلات به واحدهای تولیدی و خدماتی که به دلیل شیوع کرونا ویروس دچار زیان شدند، در مهرماه امسال به پایان رسید و فرآیند اعطای تسهیلات باید تا پایان آبان‌ماه به پایان برسد که بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده روند اعطای تسهیلات به واحدهای متضرر ناشی از شیوع کرونا ویروس تا پایان آذرماه امسال ادامه می‌یابد.

اسماعیل غنیان افزود: در استان سمنان پنج هزار و ۴۴۰ واحد صنفی و تولیدی و... برای دریافت تسهیلات جبران شیوع کرونا ویروس نام‌نویسی کردند که درمجموع میزان تسهیلاتی که باید به این واحدها پرداخت شود، ۷۹ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: با اعطای این میزان تسهیلات اشتغال هشت هزار و ۱۰۸ نفر در استان سمنان تثبیت و از بیکاری کارگران جلوگیری می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان ادامه داد: از تعداد مذکور تاکنون سه هزار و ۱۲۸ واحد تولیدی، خدماتی و ...، ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات جبران خسارت شیوع کرونا ویروس را دریافت کردند که پرداخت این میزان تسهیلات باعث تثبیت اشتغال چهار هزار و ۲۵۶ کارگر شد.

غنیان تصریح کرد: به ترتیب شهرستان‌های شاهرود، سمنان و گرمسار بیشترین تسهیلات جبران خسارت شیوع کرونا ویروس در استان سمنان را دریافت کردند و بانک‌های ملی، تجارت و ملی بیشترین پرداختی را داشتند.

وی گفت: ۴۳ درصد از گیرندگان تسهیلات جبران خسارت کرونا از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مجوز داشتند، ۲۰.۵ درصد دریافت‌کنندگان تسهیلات مربوط به بخش راه و شهرسازی و ۷.۵ درصد مربوط به زیرمجموعه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: نرخ تسهیلات اعطایی به واحدهای متضرر از شیوع کرونا ویروس ۱۲ درصد است و در سه‌ ماه نخست سال جاری، ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در استان سمنان تقاضای بیمه بیکاری کردند که این رقم برای مدت مشابه سال ۹۸، دس‌تکم ۵۰۰ نفر بود.

پرداخت تسهیلات رونق تولید به ۲۱۵ واحد تولیدی و صنعتی سمنان  

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز می‌گوید: در هفته گذشته با راه‌اندازی مرکز فوریت رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در استان سمنان، ۱۰ واحد صنعتی تاکنون به این مرکز مراجعه کردند و به مسائل و مشکلات این واحدها به‌صورت متمرکز رسیدگی شد.

علی تشنه‌دل بیان کرد: در این مرکز کارکنان دستگاه‌های اجرایی مربوط و بانک‌های عامل استان از ساعت هشت تا ۲۰ حضور دارند و به هیچ عنوان تشکیل مرکز رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی نمایشی و نمادین نیست و با جدیت برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در این مرکز اقدام خواهد شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۳ واحد تولیدی استان سمنان از محل بند الف تبصره ۱۸ تسهیلات دریافت کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تأکید کرد: در سال گذشته ۳۷۴ واحد صنعتی و تولیدی استان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند که این رقم نشان می‌دهد که از مجموع معرفی‌شدگان به بانک‌های عامل، ۶۵ درصد تسهیلات دریافت کردند.

تشنه‌دل عنوان کرد: از ابتدای فروردین سال جاری تاکنون ۲۱۵ واحد تولیدی و صنعتی استان سمنان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند.

 محدودیتی برای اعطای تسهیلات کشاورزی وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز می‌گوید: در هفته‌های گذشته ۴۵ طرح در بخش کشاورزی استان سمنان ۹۲ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرد که با پرداخت این میزان تسهیلات برای ۱۴ نفر اشتغال‌زایی شد.

سیدحسن میرعماد اضافه کرد: محدودیتی برای اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی استان سمنان وجود ندارد و اعتبارهای در نظر گرفته شده به‌صورت شناور است.

وی افزود: در اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی استان سمنان به رویکردهای نوین علمی برای کشت گیاهان دارویی توجه شده است و دانش‌آموختگان دانشگاهی برای کشت گیاهان دارویی اعتبارهای خوبی تاکنون دریافت کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تأکید کرد: راه‌اندازی واحدهای تولیدی در بخش دام‌پروری و تولید لبنیات و شیر موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی استان است و بخشی از تسهیلات پرداخت شده در سمنان در این طرح بود.

میرعماد ادامه داد: رونق صنایع‌های تبدیلی و کشت‌های گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد و با پرداخت تسهیلات بدون محدودیت می‌توان علاوه بر رونق کسب و کار و افزایش تولید برای استفاده اصولی مصرف آب در بخش کشاورزی هم اقدام کرد.

مرکز فوریت رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی تزئینی نیست

استاندار سمنان نیز در این زمینه می‌گوید: مرکز شبانه‌روزی فوریت رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان نمایشی و تزئینی نیست.

علیرضا آشناگر افزود: کارکنان تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوط استان باید در مرکز شبانه‌روزی رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان حضور پررنگ داشته باشند و با جدیت عملکرد مدیران در این مرکز رصد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رسیدگی فوری به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی به‌صورت متمرکز اقدامی مثبت در راستای حذف کاغذبازی‌های اداری و تسهیل در انجام امور اداری فعالان اقتصادی است.

استاندار سمنان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل با توجه به شیوع کرونا ویروس و فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران دغدغه داشته باشند.

آشناگر تصریح کرد: در هفته‌های گذشته عملکرد تعدادی از بانک‌های عامل استان در ارائه تسهیلات بسیار قابل‌توجه است و بانک‌هایی که در ارائه تسهیلات تأخیر دارند، هرچه سریع‌تر برای جبران عقب‌ماندگی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در آمارهای ارائه‌شده نحوه تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان اختلاف‌های عددی وجود دارد که برای هماهنگی ثبت داده‌ها اقدام‌های لازم شود.

استاندار سمنان گفت: بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مدیران در بخش صنعت و تولید بر اساس داده‌های دستگاه‌های اجرایی است و ارائه داده‌های اشتباه در بعضی موارد می‌تواند به تصمیم‌گیری اشتباه یک مدیر بیانجامد.

صیانت از واحدهای صنعتی و تولیدی وظیفه مدیران است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز می‌گوید: صیانت از واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان با توجه به شیوع کرونا ویروس و تشدید فشارهای خارجی وظیفه مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

علیرضا شریفی‌نژاد افزود: مرکز فوریت رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی همه‌روزه در خدمت صنعتگران و فعالان اقتصادی استان سمنان است و در روزهای تعطیل هم به‌صورت تلفنی مشکلات تولیدکنندگان بررسی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه نسبت به حضور و پیگیری مستمر برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان در مرکز فوریت رسیدگی اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: جذب اعتبارهای ملی و تسهیلات شناور در نظر گرفته شده برای رونق کسب و کار به‌طور ویژه پیگیری شود و دستگاه‌های اجرایی استان این فرصت مهم برای ایجاد اشتغال پایدار را از دست ندهند.

شریفی‌نژاد اضافه کرد: بازگشت دوباره واحدهای صنعتی، معدنی و تولیدی استان به چرخه تولید به‌طور ویژه در دستور کار معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان قرار دارد و این معاونت تمام تلاش خود را برای گره‌گشایی از مشکلات بخش تولید در استان انجام خواهد داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان افزود: آمار تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان نیازمند اصلاح است که باید هرچه سریع‌تر ساز و کارهای مصوب شده برای اصلاح رویه در گام اجرایی قرار گیرد.

شریفی‌نژاد خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۵ درصد در استان سمنان در دست پیگیری است.

به هر تقدیر تردیدی وجود ندارد که تثبیت اشتغال موجود در استان سمنان در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات و حتی واحدهای صنفی نیازمند عنایت بیش از پیش دولت و مسؤولان استان سمنان است و این روزها باید تدابیری ویژه اتخاذ شود تا از تعدیل نیروی انسانی در واحدهای دارای اشتغال کاسته شود و بتوان با حمایت از بخش خصوصی، اشتغال موجود را تثبیت کرد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول