اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

گیاهان آپارتمانی اکسیژن سازِ روزگار کرونا/باغبانی در خانه با فیلترهای سبز

گیاهان را دوست داریم به هزار و یک دلیل و اما یک دلیل مهم تر. اکسیژنی که نفس می کشیم حاصل فتوسنتز آن هاست و سهم بعضی گیاهان در تولید آن و پالایش هوا بیشتر. گیاهانی که به فیلتر سبز آپارتمانی هم معروف هستند.

گیاهان آپارتمانی اکسیژن سازِ روزگار کرونا/باغبانی در خانه با فیلترهای سبز

گروه خانواده: حالا که در بیشتر خانه ها از باغ و باغچه خبری نیست و آپارتمان نشین هستیم و مدام در و پنجره خانه بسته، گاهی حس می کنیم اکسیژن کم می آوریم و نفسمان تنگ می شود. سرمای هوا و ترس از احتمال وجود ذرات معلق کرونا در هوای بیرون از خانه، کار برخی خانواده ها را به جایی رسانده که قید باز کردن پنجره ها را به کلی زده اند که البته درست نیست. «تصفیه گرهای سبز هوا» راهکار گلدانی خوبی هستند برای پالایش هوای خانه و تأمین بهتر اکسیژن.

بچه ها مسئول آبیاری

بعضی گیاهان آپارتمانی­ به عنوان «فیلترهوا» شناخته شده­ اند و آلاینده­ ها و سموم موجود در هوای اطراف را جذب می­ کنند. سموم حشره ­کش­ های خانگی، مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه­ ها از جمله چسب و شوینده ­ها، بخاری و ... را. این گیاهان میزان ابتلا به آلرژی تنفسی را هم پایین می آورند. تک سرفه نزدن، آلرژی تنفسی نداشتن و اکسیژن خالص دریافت کردن در روزگار کرونا، نعمتی است که می توان با چند گلدان گل ساده به خانه و خانواده های آپارتمان نشین هدیه داد. قیمت این گلدان ها در بازار گل شهید محلاتی و بهشت زهرا(س) از 50 هزار تومان برای نمونه های کوچک آغاز می شود و تا 600 هزارتومان برای نمونه های کاملاً بالغ پیش می رود. هرچه ارتفاع گیاه و تعداد برگ ها بیشتر باشد، اکسیژن رسانی بهتر است. با این حال اگر امکان صرف هزینه های بالا وجود ندارد، می توان یک نمونه کوچک خرید و با مراقبت خوب در خانه آن را به گیاه بالغ تبدیل کرد. اقدامی که استرس و بی حوصلگی روزهای کرونایی را کمتر می کند. حتی می توان مسئولیت آب دادن به گلدان را به بچه ها سپرد تا سرگرمی باغبانی در روزهای کرونایی را بچشند.  

آگلونما برای بلوک های کم نور

گیاه مقاومی است و سخت ترین شرایط آب و هوایی را هم تحمل می ­کند. بهتر است در خانه­ های کم نور از این گیاه برای تصفیه هوا و زیبایی منزل استفاده شود. آگلونما به رطوبت معمولی نیاز دارد و روش تکثیر آن تقسیم ریشه است. استفاده از این گیاه مقاوم به خصوص به ساکنان آپارتمان­های بلند بالا و مجتمع هایی با نورگیری ناکافی آن توصیه می­شود.

دراسنا، مفید و کم مصرف

نیازش به نور غیرمستقیم و فیلتر شده از پشت شیشه، رطوبت و آبدهی متوسط باعث شده نام این گیاه تصفیه کننده هوا هم در ردیف گیاهان مورد پسند آپارتمان نشین ­ها قرار بگیرد. «خاک برگ» نوع خاکی است که این گیاه از آن تغذیه می­ کند و به راحتی در گلفروشی ها در دسترس است که همان شاخ و برگ تجزیه شده گیاهان است. دراسنا با قلمه زدن ساقه هایش به خوبی تکثیر می شود.

پتوس و شرایط خاص قلمه زدن

این گیاهِ مورد علاقه آپارتمان نشین­ ها هم در ردیف گیاهان تصفیه کننده هوا جا دارد. دلیل استقبال از نگهداری از این گیاه، سازگاری آن با شرایط آپارتمان است؛ نور کم و دمای متوسط اتاق. آنچه در مورد این گیاه باید حتما بدانیم این است؛ پتوس از طریق تعداد محدود قلمه ساقه تکثیر می ­شود. در حالی که این ساقه باید حداقل 3 بند یا گره داشته باشد تا قلمه اصطلاحاً بگیرد و گیاه تکثیر شده به رشد خود ادامه دهد.

نخل مرداب و تکثیر وارونه

نیاز به رطوبت بالا در گیاه نخل مرداب، وجه تسمیه نام آن است. گیاهی که در شرایط مردابی زندگی می ­کند. برای همین همیشه زیرگلدانی این گیاه باید آب کافی داشته باشد. خاک همیشه مرطوب، نور غیرمستقیم، استفاده از خاک برگ از مایحتاج این گیاه است. نخل مرداب روش تکثیر متفاوتی دارد؛ یکی از ساقه ­های این گیاه به صورت وارونه داخل ظرف آب قرار می­ گیرد. برگ­ های نخل مرداب که در آب قرار گرفته شروع به ریشه زدن می ­کند و گیاه وارونه از بالا کم کم جوانه برگ می ­زند.

سانسوریا مطلوب شاغلان

سانسوریا به گیاه برگ شمشیری هم معروف است. گیاهی کم توقع و مقاوم که با شرایط آپارتمانی از جمله نور و آب کم هم کنار می ­آید. این گیاه مورد علاقه افراد شاغل است که فرصت زیادی برای رسیدگی به گیاه ندارند. برای خاک این گیاه از ترکیب خاک برگ و کمی شن و ماسه استفاده کنید. قلمه برگی، روش تکثیر این گیاه است. یکی از برگ­ های سانسوریا را جدا کرده و آن را به صورت عمودی داخل خاک قرار می­ دهیم. دو سوم برگ باید در خاک باشد و یک سوم آن بیرون از خاک. برای ریشه دار کردن این گیاه از خاکی استفاده می ­شود که شن و ماسه بیشتری دارد. به قلمه های سانسوریا پاجوش هم گفته می شود.

اسپاتی فیلوم رایگان!

اسپاتی فیلوم با گل ­های سفید و خوشه ­ای ­اش، ظاهری زیبا دارد. این گیاه به نور ملایمی نیاز دارد و تکثیر آن به روش تقسیم بوته انجام می ­شود. خاک این گیاه همیشه باید مرطوب باشد. برای شادابی این گیاه کافیست هر روز با اسپری آب، برگ ­هایش را نمناک کنید. کسانی که دستی در نگهداری از گل و گیاه دارند خوب می ­دانند که برای خرید این گیاه باید هزینه  بیشتری بپردازند. یک گلدان متوسط آن حداقل 30 هزار تومان قیمت دارد اما مراکز گل و گیاه شهرداری این گیاهان و قلمه­ های آن­ها را به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می ­دهند.

بامبو و هوای مرطوب خانه

بامبو در آب نگهداری می ­شود بنابراین نیازی به خاک ندارد. برای نگهداری از آن باید فقط 3 تا 5 بند پایین آن در آب باشد. اگر تمام ساقه در داخل آب قرار بگیرد ریشه­ ها تمام سطح ساقه را در بر می ­گیرند و این از زیبایی گیاه کم می ­کند. از این گیاه برای برطرف کردن خشکی هوا استفاده می ­شود وهوای موجود در اطراف خود را مرطوب می ­کند. حواستان باشد کلر موجود در آب برای گیاه بامبو مضر است و آن را زرد می ­کند.

نسخه باغبانی در آپارتمان

دمای 18 تا 24 درجه، دمای متعادل خانه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. میزان آب مورد نیاز برای هر گلدان را درجه حرارت و دمای خانه تعیین می ­کند؛ برای تشخیص نیاز به آب گلدان ­ها کافیست یک بند انگشت خود را زیر خاک گلدان ببرید؛ اگر خشک بود این گلدان نیاز به آب دارد. آب را  3 ساعت در ظرفی در اتاق نگهداری کنید تا کلر موجود در آن از بین برود. بعد آن را پای گلدان­ها بریزید. کلر موجود در آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می ­شود. برخی گیاهان مثل بامبو که به آب بیشتری نیاز دارند در برابر این کلر آسیب ­پذیرتر هستند. توتون را یک ساعت در آب خیس و از صافی رد کنید. مایع به دست آمده حشره کشی طبیعی است. حالا با این آب روی برگ و خاک گلدان هر سه روز یکبار اسپری کنید، حشرات و آفت گیاهی به حداقل می رسد. هر دو هفته یکبار اسپری یک قاشق مرباخوری گلاب مخلوط شده در یک و نیم لیتر آب بافت برگ گیاه را سفت تر و هوای خانه شما را خوشبوتر می کند. این افشره آرامش بخش هم هست. روزی 5 دقیقه باز گذاشتن پنجره خانه هم کافی است تا علاوه بر گردش هوا، گیاهان هوای جدید برای فتوسنتز و چرخه رشد خود دریافت کنند.

/انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول