اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اجرای عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی/ مباحث معدن استان سمنان پیگیری می‌شود

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور از اجرای عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی خبر داد و گفت:‌ مباحث مربوط به معدن در استان سمنان به‌صورت تخصصی در سازمان زمین‌شناسی پیگیری می‌شود.

اجرای عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی/ مباحث معدن استان سمنان پیگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی‌رضا شهیدی امشب در جلسه ویدئوکنفرانسی پیگیری موارد و مباحث استان سمنان در بخش صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تلاش داریم تا با پیگیری‌های جدی، مشکلات استان را در بحث صنعت، معدن و تجارت بررسی و برطرف کنیم.

او گفت: مباحث مربوط به معدن استان سمنان را به‌صورت تخصصی در زیرمجموعه این معاونت پیگیری و بررسی و مباحث صنعت و تجارت را نیز به وزیر و معاونت‌های مربوطه انتقال خواهیم داد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور افزود: در حوزه معدن و زمین‌شناسی در استان، اقدامات مطلوب و مؤثری توسط این سازمان صورت گرفته است.

شهیدی بیان کرد: عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی یکی از اقدامات مطلوب و ارزنده بود که استان سمنان در کشور جزو اولین استان‌ها در اجرای این عملیات است.

او گفت:‌ در خصوص کویر حاج علی‌قلی نیز با همکاری استانداری سمنان، معادن از طریق مزایده در آینده به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار واگذار می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور گفت: همچنین امید داریم تا با همکاری ویژه با استانداری سمنان، در بحث آب شرب با تکمیل مطالعات بتوانیم اقدامات مؤثری را برداریم.

عدم تخصیص حقوق دولتی مکتسبه از معادن قابل‌قبول نیست

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان هم گفت: در بحث دریافت حقوق دولتی مکتسبه از معادن، استان سمنان بسیار مطلوب عمل کرده و تاکنون بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از این محل جمع‌آوری شده است.

او گفت: اینکه با وجود دریافت حقوق دولتی مطلوب از معادن در استان سمنان تا امروز حتی یک ریال از این منابع برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات در حوزه معدن در استان از سوی وزارتخانه اختصاص نیافته، امری ناپسند و غیرقابل‌قبول بوده و نیاز است تا در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد.

استاندار سمنان ادامه داد: استان سمنان از لحاظ معادن غنی با ظرفیت بسیار مطلوب، دارای رتبه‌های شاخص در بین استان‌های کشور است و بازگشت حقوق دولتی برای تکمیل و فراهم‌سازی زیرساخت‌های معادن استان یکی از حقوق مردم و صاحبان معادن در این استان محسوب می‌شود و علی‌رغم مساعدت‌های استان، تاکنون مبلغی در این خصوص از سوی وزارتخانه تخصیص نیافته است.

آشناگر بیان کرد: نیاز است تا معاونت وزارتخانه و سازمان زمین‌شناسی کشور در بحث تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان ورود کرده و اقدامات ویژه‌ای برای به سرانجام رسیدن این مهم که تاکنون نیز اقدامات و روال مطلوبی داشته، صورت گیرد.

استاندار سمنان همچنین بر لزوم تأمین آب در استان برای رشد و پیشرفت صنایع و معادن تأکید و بیان کرد: تقاضا داریم تا امکان‌سنجی به‌منظور برداشت آب از خط انتقال آب از جنوب به فلات مرکزی کشور، برای استان سمنان نیز در دستور کار قرار گیرد.

آشناگر خاطرنشان کرد: عملیات اکتشافی در منطقه کویر حاج علی‌قلی در خصوص املاح تبخیری نیز یکی دیگر از مطالبات بخش صنعت، معدن و تجارت در استان است که نیاز است تا در این خصوص تسریع شود.

به‌روزرسانی قوانین؛ هموار کننده مسیر پیش روی صنعت

علی‌رضا شریفی‌نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: امروز به دلیل نوسانات قیمت ارز، شرکت‌های تولیدی در بخش صنعت در حوزه تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات و واردات با مشکلاتی مواجه هستند.

او گفت: قوانین قدیمی که قابلیت همخوانی با شرایط جنگ اقتصادی و شرایط روز کشور را ندارند، یکی از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی در استان بوده و نیاز است تا به‌منظور کاهش مشکلات و هزینه‌های تولید، به‌روزرسانی این قوانین در حوزه تولید و صنعت در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان اضافه کرد: تسهیلات سرمایه در گردش در شرایط امروزی کشور و نوسانات قیمت ارز و گرانی‌های به وجود آمده، می‌تواند مسکنی برای کاهش مشکلات تولیدکنندگان باشد؛ اما نیاز است تا به‌منظور اثربخشی مطلوب این اعتبارات، مدت دوره بازپرداخت تسهیلات پرداختی از یک سال به دو سال افزایش یابد.

شریفی‌نژاد با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها باعث شده تا تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه شوند و توانایی کنترل هزینه‌ها را نداشته باشند، خاطرنشان کرد: اقدامات عاجلی باید به‌منظور سرپا نگاه داشتن بخش صنعت و تولید در اسرع وقت دستور کار قرار گیرد.

او، کمبود آب را یکی از مشکلات اصلی در بحث تولید، صنعت و معدن در استان سمنان برشمرد و اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با اقدامات مطلوب و مناسب با تأمین آب از منابع خارج از استان، ضمن رفع مشکلات بخش صنعت، شاهد پویایی و رشد بخش معدن در استان باشیم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول