اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تولید اکسیژن در کردستان دو برابر می‌شود/افزایش تولید مستلزم حمایت بانک‌هاست

اکسیژن یکی از نیازهای ضروری بیماران کرونایی است که امروزه تولیدکنندگان اکسیژن کردستان برای افزایش این مولفه حیاتی اهتمام ویژه دارند منتها باید دستگاه‌های متولی و بانک‌ها آنها را در تحقق این مهم حمایت کنند.

تولید اکسیژن در کردستان دو برابر می‌شود/افزایش تولید مستلزم حمایت بانک‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اکسیژن بیمارستان‌ها از دو  روش‌ دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دیگری کپسول‌های اکسیژن که به صورت مایع وجود دارد تامین‌ می‌شود.

تا پیش از شیوع کرونا کمتر از ۴۰ درصد بیماران هر بیمارستانی به اکسیژن نیاز پیدا می‌کردند و ۶۰ درصد این بیماران نیازی به اکسیژن نداشتند، اما در شرایط کنونی بیشتر بیمارستان‌ها بالای ۶۰ درصد ظرفیت خود را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند که بخش زیادی از این‌ موارد نیاز به اکسیژن دارند.

 تعداد زیادی از بیمارستان‌ها به ویژه در شهرستان‌ها، دستگاه اکسیژن‌ساز ندارند و مجبور هستند از کپسول‌های اکسیژن مایع که برای چند ساعت کفایت می‌کند، استفاده کنند.

یک بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی در هفته به ۲۰ تا ۳۰ تن اکسیژن مایع نیاز دارد، این موضو ع موجب می‌شود که به صورت مرتب این کپسول‌ها جایگزین شوند تعداد شرکت‌هایی که این کپسول‌ها را تأمین می‌کنند محدود بوده و تلاش برای افزایش ظرفیت تولید آنها ضروری است.

6 واحد تولید اکسیژن در کردستان پروانه تولید دارند که 4 واحد آن فعال و 2 واحد راکد است در راستای افزایش ظرفیت این واحدهای تولیدی و رفع برخی موانعامروز جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان صمت، معاون غذا و داروی دانشگاه کردستان و تولیدکنندگان واحدهای تولید اکسیژن در سنندج برگزار شد.

تولید 1200 کپسول اکسیژن در روز

 معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهار کرد:‌ در حال حاضر 6 واحد تولید اکسیژن در استان کردستان پروانه بهره‌برداری دارند که 2 واحد از این تعداد راکد و چهار واحد دیگر فعال هستند.

پیمان الماسی تصریح کرد: یک واحد از دو واحد راکد تولید اکسیژن استان قابلیت بازگشت به چرخه تولید دارد و می‌توانیم با پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت آن را فعال کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون چهار واحد تولید اکسیژن در شهرهای قروه، کامیاران مریوان و سقز فعال هستند و نیاز شهرستان سنندج نیز از طریق این واحدها تامین می‌شود.

هم‌اکنون چهار واحد تولید اکسیژن در شهرهای قروه، کامیاران مریوان و سقز فعال هستند

 

الماسی خاطرنشان کرد: میزان تولید این چهار واحد تولیدی یک‌هزار و 200 کپسول 40 کیلویی در روز است که در صورت فعال‌سازی واحد سنندج، این میزان به یک‌هزار و 500 کپسول در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه بیمارستان‌ها دستگاه اکسیژن دارند مشکلی برای تامین اکسیژن در استان نداریم، اما به منظور مدیریت مناسب در شرایط بحرانی سعی داریم با تزریق سرمایه ثابت از محل تسهیلات تبصره 18 و بازسازی و نوسازی ظرفیت تولید اکسیژن در واحدهای موجود را افزایش و به دو برابر وضعیت موجود برسانیم.

 معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در راستای افزایش میزان تولید اکسیژن در استان 5 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در کامیاران، سقز و سنندج تزریق خواهد شد.

افزایش تولید اکسیژن در کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم گفت: شیوع کروناویروس در استان نیاز به مصرف اکسیژن را افزایش داده است لذا باید همه جوانب و آینده‌نگری لازم برای تامین اکسیژن در استان در نظر گرفته شود و نباید اجازه دهیم جان هیچ بیماری به دلیل نبود و کمبود اکسیژن به خطر بیفتد.

محمد دره‌وزمی با بیان اینکه سازمان صمت استان نیز به عنوان متولی حوزه تولید در استان خود را در این راستا وظیفه‌مند می‌داند، گفت: فعالیت واحدهای تولید اکسیژن در استان تا قبل از شیوع کرونا به دلیل نبود بازار مصرف توجیه اقتصادی نداشت اما امروز به واسطه شیوع این ویروس و نیاز به اکسیژن فعالیت می‌کنند و ارتقای تولیدات این واحدها ضروری است.

دره‌وزمی اضافه کرد: کمک به تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران در واحدهای تولیدی استان به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه سازمان صمت و تولیدکنندگان در این حوزه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: حمایت از واحدهای تولیدی فعال و تلاش در راستای احیای واحدهای راکد از نکات بسیار حائز اهمیت است که سازمان صمت با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهد داد.

دره‌وزمی عنوان کرد: فعال‌سازی واحدهای راکد بهترین راهکار برای کمک به استان در افزایش سطح تولید و پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی به اکسیژن در شرایط فعلی کرونایی است لذا باید مشخص شود که نیاز استان چه میزان است تا براساس آن ظرفیت را ارتقا دهیم.

 فعال‌سازی واحدهای راکد بهترین راهکار برای کمک به استان در افزایش سطح تولید و پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی به اکسیژن در شرایط فعلی کرونایی است

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: دو واحد تولید اکسیژن در قروه و سقز اعلام آمادگی کرده‌اند در صورت دریافت تسهیلات ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

دره‌وزمی خاطرنشان کرد: از محل بند الف تبصره 18 تسهیلات مورد نیاز این واحدها را تامین می‌کنیم که با این اقدام واحد قروه تولید خود را از 15 هزار به 30 هزار دستگاه در ماه افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: واحد تولید اکسیژن سقز که در حال حاضر ظرفیت تولید 250 کپسول در روز را دارد به 700 کپسول در روز  افزایش خواهد یافت.

آمادگی تولیدکنندگان برای افزایش تولید اکسیژن

بختیاری واحد تولید اکسیژن قروه هم گفت: در صورت پرداخت 2 میلیارد تومان تسهیلات آمادگی کامل برای راه‌اندازی خط تولید جدید داریم.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این خط ظرفیت تولید از 15 هزار کپسول در ماه به 30 هزار خواهم رساند.

بختیاری خاطرنشان کرد: با افزایش این میزان تولید ضمن تامین نیاز استان برای سایر شهرهای استان و حتی خارج استان هم صادر می‌کنیم اما متولیان امر باید ما را حمایت کنند.

وی عدم پرداخت به موقع فاکتورها از سوی مراکز درمانی را یکی از مشکلات در چرخه تولید عنوان کرد و گفت: در حالی که ما حدود 500 میلیون تومان از دانشگاه علوم پزشکی طلب داریم، شرکت برق به خاطر 20 میلیون تومان برق شرکت ما را قطع می‌کند.

این تولیدکننده اضافه کرد: درخواست دانشگاه برای واگذاری کل تولید اکسیژن به آنها و قطع سهم بخش صنعت است که در آینده و با اتمام کرونا به چالش برمی‌خوریم و کسی خریدار تولید ما نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تسهیلات بدون بروکراسی اداری پرداخت شود تعهد می‌دهیم که در عرض یک هفته خط جدید تولید را راه‌اندازی کنیم و ظرفیت را به دو برابر برسانم.

رستم محمدی مسوول واحد تولید اکسیژن  2635 غزال کامیاران هم گفت: واحد تولیدی ما به خاطر نبود گاز تا حدود زیادی دچار مشکل شده است.

وی افزود: تمام پروسه‌های اداری و اجرایی برای وصل کردن گاز انجام شده اما ما را در لیست نوبت قرار داده‌اند در حالیکه نیاز به اکسیژن صدچندان است.

محمدی خاطرنشان کرد: سه بار کابل برق واحد تولیدی را سرقت کرده‌اند اما متاسفانه سارق را فوری آزاد کردند.

وی تصریح کرد: شکایت کارگران و حمایت‌های بی‌مورد اداره کار از کارگران در شرایط سختی که تولید و تولیدکننده با آن مواجه است از دیگر معضلات بسیار جدی است که ما را با چالش مواجه می‌کند.

محمدی گفت: اداره کار بدون بررسی دقیق و بی‌توجهی به وضعیت بحرانی، به نفع کارگر حکم صادر می‌کنند و دادگاه هم کارگاه را توقیف کردند که با پرداخت پول زیادی دوباره چرخه تولید بازگشتیم.

خرید اکسیژن از واحدهای بدون مجوز ممنوع است

عطاالله حیدری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست گفت: در حال حاضر اکثر بیمارهای مبتلا به کرونا نیاز به اکسیژن دارند بنابراین همه ما وظیفه داریم در راستای تامین آن تلاش کنیم.

وی با عنوان این مطلب که تولید اکسیژن باید براساس شرایط و استاندارد لازم و مورد تایید وزارت بهداشت باشد، تصریح کرد: به واحدهای تولیدکننده اکسیژن در استان‌ها تا پایان امسال فرصت داده شده که برای دریافت مجوز به معاونت غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از سال آینده هیچ  بیمارستانی حق خرید کپسول اکسیژن از واحد تولیدکننده فاقد مجوز وزارت بهداشت را ندارند.

هیچ  بیمارستانی حق خرید کپسول اکسیژن از واحد تولیدکننده فاقد مجوز وزارت بهداشت را ندارند

 

وی اذعان کرد: در حال حاضر مشکلی از لحاظ کمبود اکسیژن نداریم ولی این پیش‌بینی و اقدامات لازم برای روزهای آینده است تا در صورت بحرانی‌تر شدن اوضاع مشکلی از لحاظ تامین اکسیژن پیش نیاید.

پیش از کرونا، جامعه انسانی بیماری‌های مهلک فراگیر همچون، طاعون، وبا و غیره را تجربه کرده بود بیماری‌هایی که میلیون‌ها انسان انسان را در قرن‌های مختلف قربانی خود کردند از این جهت ما انسان‌ها با مفهوم بیماری مسری ناآشنا نیستیم، اما این واقعیت بسیار تلخ که کرونا هر روز بیشتر و بیشتر جان می‌گیرد جهان را زیر چتری از رعب و وحشت محاصره کرده و این ویروس تاج‌دار همچنان می‌تازد.

کرونا تقریبا همه زیستگاه‌های بشر در کره زمین را آلوده کرده است و هر روز چهره جدیدی از خود نشان می‌دهد که مقابله با آن را دشوار و دشوارتر می‌سازد.

نیاز به اکسیژن به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در نجات جان افرادی که با حادترین نوع ابتلا به کرونا ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است از این رو حمایت هدفمند و مناسب البته با نظارت و رعایت تمام استانداردها از واحدهای تولید اکسیژن در استان می‌تواند در کنار تامین نیاز استان ضمن کاهش در هزینه‌ها حمل و نقل و غیره زمینه را برای صادرات آن و پاسخگویی به نیاز سایر استان‌ها نیز فراهم سازد.

حال که واحدهای تولیدی عزم خود را برای افزایش تولید جزم کرده‌اند این وظیفه بخش دولتی و بانک‌ها است که با ایجاد ساز و کار مناسب و با حذف پروسه دست و پاگیر همیشگی که در فرآیند پرداخت تسهیلات وجود دارد زمینه را برای راه‌اندازی خط تولید جدید تولید اکسیژن فراهم سازند چرا که امروز در کنار مسئله مهم تولید حفظ جان انسان‌ها مطرح است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول