اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

اهتمام دستگاه قضا به حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان

مدیرکل تدوین لوایح و امور مجلس قوه قضائیه گفت: در مواجهه با اطفال و نوجوانان، کوچکترین تصمیم ممکن است تأثیرات عمده‌ای در آینده آنان داشته باشد.

اهتمام دستگاه قضا به حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، مهدی هادی مدیرکل تدوین لوایح و امور مجلس قوه قضائیه همزمان با آغاز برگزاری کارگاه آموزشی «نظام عدالت ویژه اطفال» در دادگستری استان قزوین، اظهار کرد: معاونت حقوقی قوه قضائیه حدود ۱۵ سال است که در سراسر کشور به برگزاری کارگاه‌های مرتبط با اطفال و نوجوانان برای قضات و دیگر گروه‌هایی که با این رده سنی در فرایند دادرسی مواجه می‌شوند، اقدام کرده است و امروز نیز در همین راستا در خدمت دادگستری استان قزوین هستیم.

مدیر کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضائیه گفت: در متون فقهی ما همواره نگاه خاص و ویژه‌ای به مصلحت اطفال و نوجوانان شده است که همین مورد در اسناد بین المللی نیز در جهت رعایت مصلحت کودکان مورد اشاره قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تدوین پیش‌نویس لایحه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان یکی از اقدامات معاونت حقوقی قوه قضائیه است که این لایحه سرانجام در اردیبهشت سالجاری به تصویب رسید و تبدیل به قانون شد، البته در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ و قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ نیز اقدامات حمایتی در حوزه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان صورت گرفته است.

مهدی اضافه کرد: این لایحه رویکردی پیشگیرانه بر سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیتی، آموزشی، حمایت از کودکان کار، اسناد مدیریتی و حمایت از کودکان مهاجر با تابعیت یا بی تابعیت و همچنین شناسایی کودکانی که ترک تحصیل کرده اند و بازگرداندن آنان به نظام رسمی آموزش دارد.

مدیر کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضائیه گفت: به موجب این قانون، ساختار‌های لازم در تمام سازمان‌های مرتبط با کودکان از جمله سازمان بهزیستی، شهرداری، آموزش و پرورش، سازمان زندان‌ها، قوه‌قضائیه و سازمان ثبت احوال ایجاد می‌شود و بر اساس این لایحه هرکدام از این سازمان‌ها از بُعد وظایف خود به صورت خاص به حقوق کودک و حمایت از او توجه می‌کنند.

این مقام قضایی بیان داشت: همواره باید توجه داشته باشیم که در مواجهه با اطفال و نوجوانان کوچکترین تصمیم ممکن است تاثیرات عمده‌ای را در آینده او و حتی نسل‌های بعدی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود که پس از تشکیل این کارگاه، نگاه ویژه‌ای به این دسته از اشخاص داشته باشیم و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های آنها اقدامات حمایتی را اعمال کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول