اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

۱۲ سال انتظار برای مخروبه‌های «جهاندیده»/ دستور وزیر هم کارساز نشد+فیلم

مهرماه امسال پخش یک‌ویدئو از تحویل خانه‌های غیرقابل سکونت در فاز شش پرند خبرساز شد. حال بعد از ورود وزیر راه پروژه تکانی کوچک خورده است، اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

۱۲ سال انتظار برای مخروبه‌های «جهاندیده»/ دستور وزیر هم کارساز نشد+فیلم

خبرگزاری فارس-پرند؛ علی دانشور: مهرماه امسال پخش یک‌ویدئو از تحویل خانه‌های غیرقابل سکونت در فاز شش پرند خبرساز شد. این‌خانه‌های تقریبا مخروبه بدون گاز، سیم‌کشی برق و پر از نخاله پس از ۱۲ سال تحویل مردم شدند. بررسی‌های میدانی نشان دهنده آن است که هزاران واحد از مجموع واحدهای تحویلی مسکن مهر در شهر پرند با وجود تحویل به متقاضیان و دریافت دفترچه اقساط و پرداخت آن از طرف متقاضی به دلایل مختلف، مسکن تحویل شده آماده سکونت نیستند از جمله آن‌ها پروژه جهاندیده یک واقع در فاز ۶ شهر جدید پرند است.

برای اطلاع از چند و چون ماجرا پای صحبت ساکنان پروژه نشسته و مدارک و اسناد مورد ادعا را بررسی کردیم. مردم هم دل پری دارند.

 

مردی که تازه عقد کرده و امیدوار است زودتر جهیزیه‌های همسرش را به این خانه‌ها بیاورد می‌گوید: "شهرک جهاندیده یک در فاز شش شهر جدید پرند از سال ۸۹ شروع شده و قرار بود سال ۹۳ ، ۱۶۰ خانوار مستأجر را صاحب‌خانه کند.  جالب آن است قبل از تحویل این‌ واحد‌ها نیز جریمه این ۶ سال تأخیر شرکت عمران و پیمانکار را  باید اقشار ضعیف به عنوان جریمه دیرکرد آغاز اقساط وام بانکی پرداخت کند.

زن میانسالی که خانه‌اش را به تازگی تحویل گرفته می‌گوید: از نظر محیط زیستی نیز حال و روز جهاندیده خوب نیست و حال بدی دارد و به علت نبود فضای سبز و همجواری با شهرک‌های دیگر کودکان جایی برای بازی ندارند و در خرابه‌های آپارتمان‌هایی که چندین سال است رها شده اند‌ بازی می‌کنند.

مردمی که با امید به خانه‌دار شدن پول واریز پرداخته‌اند تا صاحب خانه شوند ویلان و سرگردان می‌شوند و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹ پروژه متوقف می‌شود تا اینکه در دولت دوازدهم تصمیم گرفته می‌شود که ساخت مسکن‌های مهر به پایان برسد.

 

مشکلات جدید از این زمان شروع می‌شود و شرکت عمران به مردم و متقاضیان اعلام می‌کند که برای تکمیل پروژه باید دفترچه قسط بانک را دریافت کنند تا کار ساخت و تکمیل پروژه‌ را ادامه دهند آن هم بعد از گذشت حدود ۹ سال تاخیر و با پرداخت جریمه دیرکردی که بانک بر دوش متقاضی قرارداده چرا که متقاضی باید در سال ۱۳۹۳ با وام ۲۰ میلیونی مسکن را دریافت می‌کرد و با پرداخت قسط ماهیانه حدود ۲۰۰ هزار تومان، اما امروز به خاطر جریمه دیرکرد پرداخط قسط وام ۲۰ میلیونی به ۶۵ میلیون تغییر کرده  و قسط ماهیانه آن حدود ۶۷۰ هزارتومان شده است که باید متقاضی بی‌نوا پرداخت کند. آن هم نه مسکنی که کامل شده و صاحب پایان کار شده باشد.

وضعیت تحویل مسکن‌های این پروزه بسیار اسفناک بود، خانه‌هایی ویران! پر از نخاله، بدون آب، برق و گاز، بدون شیرآلات، کلید و پریز چهارچوب‌های بدون در، پنجره‌های بدون شیشه و به معنای واقعی مخروبه.

انتشار فیلم با بازخورد زیادی روبه‌رو شد و جهاندیده را بر سر زبان‌ها انداخت، بعضی از مسئولان شهری خود پرند هم برای اولین‌بار نام این پروژه را می‌شنیدند و از دیدن آن تعجب می‌کردند.

اولین واکنش‌ها شورای تأمین شهرستان رباط‌کریم را به پرند کشاند و دادستان و فرماندار موضوع را مطرح و از و شرکت عمران و دستگاه‌های مرتبط را ملزم به رفع مشکل مردم کردند.

پخش این تصاویر در برنامه تلویزیونی پایش در برابر وزیر راه باعث شد او به مردم شخصا قول دهند این موضوع را پیگیری می‌کند.

حال بعد از ورود اسلامی پروژه تکانی کوچکی خورده است - کاشت صد نهال، نصب سطل آشغال و ۱۱ کنتور گاز و جمع آوری برخی نخاله‌ها اقدامات یک ماه اخیر است. اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود مثلا این واحد در طبقه چهار یکی از برج‌ها با این وضعیت محل سکونت یک خانواده ضعیف است .

حال مردم منتظر اقدام وزیر راه برای حل مشکل ۱۶۰ واحد پروژه جهاندیده در یکی از محروم‌ترین نقاط‌ تهران هستند. 

 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول