اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

صدای پای «طلاق» در رودان/ سرانجام زنگ خطر شنیده شد و مسؤولان گردهم آمدند

آمارها نشان می‌دهد که در سال جاری باز هم صدای پای طلاق از درب خانه‌های رودان بیشتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد، صدایی که مسؤولان شهر، زنگ خطرش را شنیدند تا برایش تدبیر کنند.

صدای پای «طلاق» در رودان/ سرانجام زنگ خطر شنیده شد و مسؤولان گردهم آمدند

خبرگزاری فارس - رودان، حامد آزادی: بنا به گفته رئیس دادگستری شهرستان رودان از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۲۰۳ پرونده دعاوی خانوادگی در دادگستری این شهرستان تشکیل شده است که ۱۴۹ مورد آن مربوط به طلاق است، آماری نگران‌کننده که پیامدهایی سخت و سنگین را برای جامعه در پی دارد.

در دی ماه سال ۹۵  مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان خبر از جایگاه دومی رودان از این حیث در هرمزگان می‌دهد و می‌گوید: شهرستان رودان در زمینه طلاق با نرخ ۱.۹ در هزار بالاتر از میانگین استان و پس از بندرعباس رتبه دوم را در استان هرمزگان دارد.

وی افزود: نرخ ازدواج شهرستان رودان نیز به نسبت کاهش داشته و از ۱۳ در هزار در سال ۹۳ به ۱۱ در هزار در سال ۹۴ رسیده است و در ۸ ماه سالجاری این نرخ به ۱۰.۳ در هزار نفر رسیده است.

 

اخلاقی‌پور در مورد دلایل طلاق در رودان نیز اینگونه می‌گوید: طبق پژوهش‌های انجام شده که به روش‌های علمی چند لایه به انجام رسیده است، مهمترین ریشه‌های طلاق در این شهرستان ۶ اولویت احصا شد که به ترتیب شامل «سوء مصرف مواد مخدر»، «خیانت»، «نارضایتی اقتصادی»، «عدم بلوغ جسمی و فکری و اقتصادی»، «ضعف مسؤولیت‌پذیری مردان» و «ضعف مهارت­‌های زناشویی» است.

در تیرماه ۹۷، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری رودان خبر از رسیدن رودان به رتبه چهارم هرمزگان را می‌دهد و می‌گوید: نرخ طلاق شهرستان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۶ درصد کاهش داشته است و رتبه چهارم آمار طلاق در هرمزگان از آن رودان است.

این آمار را می‌توانید آمار بیم و امید نامید، امید از روند کاهشی که بواسطه برخی اقدامات پیشگیرانه نهادها و دستگاه‌ها رخ داد و بیم از آنکه این روزها باز هم از راهروهای دادگستری رودان صدای زن و مردهایی می‌آید که برای یکدیگر خط و نشان پایان زندگی مشترک را می‌کشند.

این وضعیت آنقدر نگران‌کننده بود که موضوع اصلی جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان رودان قرار گرفت و مسؤولان به مدیریت امام جمعه برای تدبیر گردهم آمدند.

رشد دو‌ برابری دعاوی طلاق در رودان

مسؤول شورای حل اختلاف رودان در این جلسه با بیان برخی آمارها اظهار داشت: در سال ۹۸ دعاوی حقوقی خانواده ۲۰۶ فقره در بحث‌های مختلف بوده است.

وی افزود: از این میان ۷۰ فقره آن مربوطه به طلاق بوده که ۲۶ مورد طلاق توافقی داشته‌ایم، طلاق به درخواست زوح ۳۰ مورد و طلاق به درخواست زوجه ۲۴ مورد به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام رنجبری گفت: از ابتدای سال ۹۹، ۲۰۳ دعاوی حقوقی خانواده در شورای حل اختلاف به ثبت رسیده است که ۱۴۹ فقره آن مربوط طلاق است.

 

وی ادامه داد: ۱۱۳ مورد طلاق توافقی، ۹ مورد به درخواست زوج و ۲۷ مورد نیر به در خواست زوجه بوده است.

مسؤول شورای حل اختلاف رودان تاکید کرد: در راستای کاهش این آمار باید طرح مصلحین خانواده با توجه به رضایت‌بخشی آن مجددأ احیا شود، قطعا در تمام مناطق شهرستان تاثیر بسزایی را در کاهش دعاوی خانوادگی خواهد داشت.

رنجبری عدم مشاوره صحیح به زوجین، پیش از ازدواج را دیگر معضل در حوزه طلاق دانست و گفت: نیازمند یک سازمان‌دهی مناسب در این بخش هستیم.

وی تصریح کرد: در مرکز مشاوره مداخله در بحران خانواده نیز بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها به سازش ختم نمی‌شود.

قبح طلاق در جامعه شکسته شده است

موسی اخلاقی‌فر رئیس دادگستری شهرستان رودان نیز در این جلسه با تایید آمار اعلام شده بیان داشت: با تحقق این آمار بیش از ۵۰۰ کودک حاصل از این خانواده‌ها به‌عنوان فرزندان طلاق درگیر آسیب بزرگ آن تا پایان زندگی خواهند شد.

وی گفت: رأی طلاقی که در دادگستری صادر می‌شود، منشاء بسیاری از مشکلات است.

اخلاقی‌فر افزود: والدین به‌دنبال راحتی خود پس از طلاقند اما پیامدهایی همچون فرزندان طلاق در جامعه نمی‌بینند.

رئیس دادگستری شهرستان رودان، سرخوردگی این فرزندان به لحاظ روحی و عاطفی را مهمترین معضل طلاق دانست که باید دیده شوند.

اخلاقی‌فر ادامه داد: امروز پرونده‌های طلاق تمام اقشار جامعه را درگیر می‌کند و نمی‌توان به صرف موارد مادی، فقر و بی کاری را لحاظ قرار داد.

وی اظهار داشت: باورهای دینی در جامعه کم‌رنگ شده است چراکه ایمان و تقوای بالا موجب استحکام بنیان خانواده ها خواهد شد.

 

اخلاقی‌فر تصریح کرد: متاسفانه امروز قبح طلاق شکسته و دشمن با فضای مجازی و ترویج ضد ارزش ها نقش بسزایی در تزلزل بنیان خانواده ایفا می‌کند.

رئیس دادگستری شهرستان رودان افزود: متولیان امر باید در ارتقای این مشکلات در بین خانواده‌ها از سطح مدارس و دانشگاه‌ها تلاش کنند چراکه اگر باورها و فرهنگ دینی در مدارس و دانشگاه‌ها ترویج یابد دیگر زندگی همان دانش آموزان در بزرگسالی به سمت طلاق نخواهد رفت.

وی بر لزوم هزینه در بحث فرهنگی و مذهبی تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در حوزه طلاق داشته باشند.

رئیس دادگستری رودان عدم درک صحیح از زندگی مشترک را مهترین دلیل پرونده های طلاق در دادگستری رودان دانست.

اخلاقی‌فر ادامه داد: امروز بی‌توجهی و لجاجت در عدم تفاهم در زندگی و رسیدگی به مشکلات جزئی موجب تشکیل پرونده در دادگستری می شود که این اختلاف با رای دادگاه ها حل نمی‌شود.

وی از راه‌اندازی طرح داوری در پرونده‌های خانوادگی خبر داد و گفت: با اجرای آن پرونده قبل از رسیدن به دادگاه در این مرحله رفع و رجوع خواهند شد.

سپاه با احیای طرح مصلحین و ساخت فیلم به جنگ با طلاق می‌رود

فرمانده سپاه ناحیه رودان در این جلسه با ابراز نگرانی از آمار افزایشی طلاق در رودان به احیای طرح مصلحین خانواده از سپاه و بسیج داد و گفت: در این امر پیشگیری ها انجام نمی شود و اجرای این طرح‌ها را فقط می‌توان یک درمان تلقی کرد.

سرهنگ صادقی تاکید کرد: آموزش های لازم به زوجین در ابتدای زندگی داده نمی شود و  ازدواج های نادرست در جامعه به فراوانی دیده می شود.

 

وی عنوان داشت: در اجرای طرح مصلحین با مشخص کردن افراد معتمد و ریش‌سفید در نقاط مختلف شهرستان در موارد قبل تا ۳۸ درصد کاهش آمار طلاق را شاهد بودیم.

این مسؤول تاکید کرد: تلاش خواهیم که کار در اجرای این طرح با جدیت بیشتر انجام شود چراکه احیای یک زندگی، احیای جامعه است.

فرمانده سپاه رودان از ساخت یک تله‌فیلم کوتاه در حوزه طلاق از سوی سپاه ناحیه رودان خبر داد و گفت: در این فیلم ۳۰  بازیگر از سراسر شهرستان و حتی کشور ایفا نقش می‌کند که برای تاثیرگذاری صدرصدی آن برنامه‌ریزی شده است تا از سیمای ملی به نمایش در آید.

صادقی ساخت این فیلم را گامی بزرگ در راه کاهش آسیب طلاق در رودان دانست.

نیازمند پای کار آمدن روحانیون، سمن‌ها و همه متولیان هستیم

فرماندار شهرستان رودان نیز با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد آمار کاهشی با شیب بسیار کم در رودان بوده ایم گفت: شیب افزایشی طلاق را باید با یک اقدام هماهنگ همه جانبه کنترل کرد.

مصطفی غلام‌پور افزود: باید برنامه متفاوتی را داشته  تا به اهداف عالیه و در خور و شان جایگاه شهرستان ولایی رودان در مقابله با آسیب طلاق برسیم.

وی خواستار ایجاد یک معیار مناسب برای کاهش این آسیب  اجتماعی شد و گفت: نیازمند پای کار ما آمدن  ادارات متولی، سمن ها، روحانیت و همه کسانی به نوعی اهل حل و عقل هستند، هستیم.

فرماندار رودان ادامه داد: استفاده از دایره تاثیرگذار هنرمندان بواسطه ساختن آثار موثر بسیار خوب است.

 

غلام‌پور تصریح کرد: وضعیت درجامعه به گونه‌ای است که آسیب های اجتماعی شدت بیشتری خواهد گرفت و باید به بهترین نحوه ممکن به آنها ورود کرد.

وی گفت: امروز  استقرار ۵۵ قرارگاه تحول محلات در شهرستان رودان می تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و معضلات و ارایه راهکاری های تاثیرگذار باشد.

کمیته‌های تخصصی برای کاهش طلاق شکل خواهد گرفت

امام جمعه رودان نیز در این جلسه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خصوص منفور بودن طلاق در اسلام گفت: یکی از بزرگترین معضلات جامعه ما طلاق است کاری که دشمن بر آن برنامه ریزی کرده تا بنیان جامعه که همان خانواده است را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام مهدی دری ادامه داد: وقتی آمار طلاق بالا می رود نشان‌دهنده  موفقیت دشمن با ایجاد انحرافات در خانواده بواسطه ابزارهای روز دنیا است.

وی آسیب های طلاق را بسیار دانست و گفت: اگر برای آن چاره اندیشی نشود دامن‌گیر همه افراد و اقشار و خانواده ها مختلف خواهد شد.

دری تاکید کرد: دردی که در جامعه وجود دارد متعلق به همه است و باید بطور جدی به این معضل ورود کرد.

 

امام جمعه رودان وقوع آمار بالا طلاق در رودان را نشان دهنده عملکرد ضعیف متولیان امر دانست و گفت: متاسفانه امروز جدایی ها در کوتاه ترین زمان ممکن شکل می گیرد.

وی از تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای کاهش طلاق در شهرستان خبر داد و گفت: تلاش می شود با انجام کار اصولی در کنار طرح های سپاه و سایر نهادها و دستگاهها گام های موثری را برای کاهش این آسیب انجام شود.

طرح رشد جمعیت و تعالی خانواده در مجلس تدوین شده است

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: بحث کاهش جمعیت امروز در مجلس جدی تر از گذشته شده است و طرح رشد جمعیت و تعالی خانواده در ۵۱ ماده تدوین شده تا بطور هدفمند بر روی آن چاره اندیشی شود.

حسین رئیسی تاکید کرد: به تسهیل ازدواج جوانان و رفع موانع ازدواج آنان در شهرستان بیش از گذشته پرداخته شود.

وی تصریح کرد: نحوه ازدواج ها باید بررسی شود و به تحقق و بررسی در مهمترین پیمان جمعی که خشت اول خانواده را تشکیل می‌دهد باید جدیدترین نگاه شود.

 

رئیسی فضای مجازی را دیگر آسیب ازدواج دانست و گفت: امروز احترام در خانواده و روستاها و شهرها کم رنگ شده و جوانان متاسفانه به نحویی برای زندگی تصمیم می گیرند که جای شیوه های حکمیت و ریش سفیدی در آن  خالی شده و باید احیا شود.

نماینده مردم رودان در مجلس خاطرنشان ساخت: بحث مشاوره، آموزش و مهارت همسرداری باید تحقق یابد تا استحکام خانواده  شکل گیرد.

رئیسی افزود: بین دانش و مهارت اختلاف عمیقی است که اجباری شدن آموزش‌های قبل از ازدواج را می‌طلبد.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول