اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری چندجانبه محور نشست مقامات ازبکستان و اتحادیه اروپا

معاون نخست‌وزیر ازبکستان با معاون اجرایی کمیسیون اروپا و کمیساریای بازرگانی اروپا در نشستی ویدئویی در مورد تداوم مشارکت‌های چندجانبه تأکید کردند.

همکاری چندجانبه محور نشست مقامات ازبکستان و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «والدیس دامبرووسکی» معاون اجرایی رئیس کمیسیون اروپایی، کمیساریای بازرگانی اروپا در نشستی ویدئویی در مورد تداوم فعالیت مشترک در ابعاد جدید شراکت چندجانبه به توافق رسیدند.

در این نشست ویدئویی شراکت دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، مالی- فنی و فرهنگی و همچنین همکاری‌های متقابل در چارچوب طرح قرارداد همکاری‌های گسترده، عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی و پیوستن به سیستم عمومی ترجیحات (GSP+) اتحادیه اروپا بررسی شد.

طرفین در چارچوب این نشست بر افزایش بیش از 50 درصدی مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کشورهای اتحادیه اروپا طی 3 سال اخیر تاکید و آمادگی خود را برای تنظیم مشترک ساز و کارهای موثر و اجرای ابتکارات مبنی بر افزایش شاخص‌های تجارت متقابل تا 10 میلیارد دلار در آینده نزدیک اعلام کردند.  

در همین راستا بر لزوم تسریع پروسه پیوستن ازبکستان به سازمان تجارت جهانی تاکید شد. طرف ازبک برای حمایت از عضویت در این سازمان و تامین مالی و اجرای طرح کمک فنی از اتحادیه اروپا قدردانی کرد.

همچنین طرف اروپایی نیز آمادگی خود را برای ارائه حمایت عملی در گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه برای پیوستن ازبکستان به سازمان تجارت جهانی اعلام کرد.

دامبرووسکی نیز پایبندی اتحادیه اروپا را برای ارائه کمک به ازبکستان در کسب مقام کشور ذی نفع سیستم عمومی ترجیحات (GSP+)که برای تولیدکنندگان ازبک امکان صادرات بیش از 6 هزار نوع کالاهای خود را بدون عوارض به بازارهای کشورهای اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند، اعلام کرد.

طرفین همچنین در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های فرهنگی از جمله در زمینه آموزشی به توافق رسیدند.

در پایان این نشست طرفین در مورد تداوم فعالیت مشترک مبنی بر پیشبرد توافقات به دست آمده و تنظیم ابعاد جدید شراکت چندجانبه ازبکستان و اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، در تاریخ 16 نوامبر سال 1994 میلادی بین اتحادیه اروپا و ازبکستان روابط سیاسی برقرار شده و از ماه ژانویه سال 1995 میلادی در بروکسل سفارت ازبکستان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول