اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

وضعیت زندگی کانکس‌نشینان سرپل‌ذهاب، سه سال بعد از زلزله/ 140 کانکس باقی مانده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: از ۲۲ هزار کانکس سه سال پیش مناطق زلزله‌زده استان، در حال حاضر ۱۴۰ مورد از آن‌ها باقی‌مانده که ۶۰ عدد آن‌ها فاقد پرونده بازسازی هستند و بزودی جمع‌آوری می‌شوند.

وضعیت زندگی کانکس‌نشینان سرپل‌ذهاب، سه سال بعد از زلزله/ 140 کانکس باقی مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مهرداد سالاری امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص آخرین وضعیت پروژه های عمرانی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، اظهار داشت: زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ در غرب استان علاوه بر کشته شدن ۶۲۱ نفر، خسارت‌های فراونی را نیز به ۹ شهرستان و یک‌هزار و ۶۲۳ روستا وارد کرد.

وی ادامه داد: پراکندگی و وسعت خسارت‌ها زیاد بود، اما خوشبختانه با همت مردم منطقه غرب کشور و حمایت دولت بازسازی به شکلی صورت گرفت که در عمل تهدید را واقعا تبدیل به فرصت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در جریان این زلزله ۱۰۹ هزار ۸۲۳ واحد مسکونی تخریب یا نیازمند به تعمیر شدند، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ واحد در بخش شهری و ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در بخش روستایی، در مجموع ۱۹ هزار واحد تخریب شدند.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار و ۱۳۲ واحد در شهرها و ۲۸ هزار و ۱۴۳ واحد در روستاها بازسازی شدند که در این راستا ۲۲ هزار واحد مسکونی اضافه در شهرها و روستاها یعنی اینکه عده‌ای در زمان بازسازی با استفاده از تسهیلات، امکانات و منابع خود تعداد واحد بیشتری ساختند یعنی متوسط واحدهای تخریبی از ۱.۱ طبقه به ۳.۹ طبقه رسید.

سالاری به وقوع ۸ هزار و ۲۴۶ پس‌لرزه بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری اشاره کرد و افزود: وقوع دو زلزله ۵.۹ ریشتری و ۶.۴ ریشتری پس از این زلزله مهیب داشتیم که در جریان آن‌ها حتی به یک مورد از ساختمان‌های بازسازی شده خسارت وارد نشد.

وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط بنیاد مسکن سالانه به ۲ هزار واحد در راستای مقاوم‌سازی تسهیلات می‌دهد که علاوه بر این‌ها طی این سه سال اخیر ۲۲ هزار واحد اضافه ساخته شد و در واقع  ۱۱ سال کار مقاوم‌سازی را  در استان جلو برده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه، با یادآوری مراحل مختلف ساماندهی مردم زلزله‌زده در چادر و کانکس، افزود: ۲۲ هزار کانکس به جزء چادرها در این مناطق مستقر شد که الان ۱۴۰ تا از آن‌ها باقی مانده که براساس آمارهای دقیق که یک به یک بررسی شده، ۶۰ تا از این تعداد کانکس باقی‌مانده اصلا پرونده بازسازی ندارند که در حال جمع‌آوری آن‌ها هستیم و حدود ۷۴ مورد هم مربوط به مستاجران است.

سالاری اضافه کرد: براساس قول مسئولان ملی و استانی قرار شد به مستاجران زمین بدهند البته این اتفاق در هیچکدام از زلزله‌های کشور نبوده که به مستاجران زمین بدهند، با این وجود این اتفاق در شهرستان‌های قصرشیرین، ثلاث باباجانی شهر ازگله تحقق یافت، اما چون دورتا‌دور شهر سرپل‌ذهاب محدودیت توسعه به علت وجود اراضی مرغوب زراعی وجود دارد این امکان نبود که زمین را برای مستاجران فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین منطقه‌ای را از مناطق منابع طبیعی در این شهرستان برای این کار اختصاص یافت که ۱.۵ کیلومتر تا شهر فاصله داشت در اول دهستان قلعه‌شاهین بود بنیاد مسکن بخشی از آن را آماده کرد به مستاجران که گفتیم استقبال نکردند، الان پیگیر این موضوع هستیم؛ دو تا زمین دولتی مربوط به دو دستگاه دولتی در شهر وجود دارد که مراحل قانونی واگذاری آن به راه و شهرسازی واگذار شده تا در قالب اقدام ملی به افراد واجدالشرایط تسهیلاتی داده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: از ۲۴ بلوک مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب، ۲۱ بلوک بازسازی شده که سه بلوک آن باقی مانده که الان در مرحله سفت‌کاری هستند و سعی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

سالاری با اشاره به دیگر خسارت‌های زلزله ۷.۳ریشتری سال ۹۶، اظهار داشت: خسارت به ۲۵ هزار و ۱۹۱ واحد دامی (کلا بازسازی شده)، خسارت به ۲۲ هزار و ۷۱۱ واحد صنفی و صنعتی (عمده این تعداد بازسازی شده)، تخریب ۷۸ واحد آموزشی (که در روند بازسازی ۲۳۰ واحد ساخته شد)، تخریب ۲۴۷ واحد درمانی و ۳۷ مرکز مذهبی، خسارت عمده به بخش‌های زیرساختی (راه، آب، برق، گاز و...) و بخش‌های کشاورزی که عمدتا بازسازی شده‌اند، از دیگرخسارت‌های قابل ذکر حادثه مهیب سه سال‌ پیش بود.

وی با اشاره به کمک ۱۱ هزار میلیارد تومانی دولت در جریان زلزله به کرمانشاه، گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان دولت در این مدت برای امهال وام‌ها داده که به علت محدودیت منابع امکان امهال برای یک‌سال دیگر وجود ندارد، ولی استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولان پیگیر این موضوع هستیم، البته تاکنون چیزی در این خصوص تصویب نشده است.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول