اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

احداث ۱۰ کتابخانه ثابت در مناطق محروم مشهد تا پایان سال

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: قرار شده است به همراه نهاد کتابخانه‌ها و با کمک خیرین و شهردار مشهد، ۱۰ کتابخانه ثابت در مناطق محروم این شهر مانند شهرک شهید رجایی، شهرک شهید بهشتی و رسالت تا پایان سال جاری احداث کنیم.

احداث ۱۰ کتابخانه ثابت در مناطق محروم مشهد تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان ظهر امروز در نشستی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در این هفته افتتاح هفت کتابخانه عمومی در گلبهار، نیشابور، تربت حیدریه، بردسکن و خلیل‌آباد را داریم، قرار بود رونمایی و افتتاح این کتابخانه‌ها به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد انجام شود، اما وی فرصت را به زمان دیگری موکول کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: بنا داریم در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی با حضور جناب استاندار رونمایی و آغاز به‌کار فعالیت‌های این هفت کتابخانه را انجام دهیم.

وی ضمن تشکر از مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی، گفت: در سال اولی که خدمت آن‌ها رسیدیم، کتابخانه سیاری را این مجمع به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کرد که این کتابخانه اکنون در حاشیه شهر خدمت می‌کند.

سبزیان اضافه کرد: سه دستگاه کتابخانه سیار دیگر با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها بعد هفته کتاب به ناوگان کتابخانه‌های سیار اضافه می‌شود و تا پایان سال ۵ دستگاه دیگر به آن‌ها اضافه می‌شود که در مجموع ۸ دستگاه کتابخانه سیار برای حاشیه شهر مشهد و روستاهای فاقد کتابخانه خواهیم داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: کتابخانه‌های سیار نقش ۱۰ کتابخانه ثابت را ایفا می‌کنند و می‌توانند ارائه خدمت کنند.

وی گفت: کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) در مقطعی به عنوان بحران جدی شهر مشهد تلقی می‌شد و به عنوان یک پروژه بر زمین مانده ۲۳ ساله مطرح بود که با حمایت و پشتیبانی مسؤولان تکمیل شد.

سبزیان افزود: بسیاری از کتابخانه‌ها در شهرهای دیگر همچون قوچان و بردسکن بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن‌ها می‌گذشت که در این دو سال اخیر به پایان رسید و امروز بسیاری از مردم استان از این کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه‌ها دیگر مانند گذشته فقط قرائت خانه، مخزن و محلی برای امانت کتاب نیستند، تصریح کرد: کتابخانه‌ها امروز تبدیل به دانشگاهی برای مردم و به تعبیری فرهنگسراهای اجتماعی شده‌اند و آنچه مورد نیاز مردم است، کتابداران عزیز، افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی، پاسخگوی این نیازها هستند.

وی افزود: کتابخانه محل مراجعه عموم مردم و برای تمام اقشار و طبقات و سنین آماده خدمت است.

سبزیان با بیان اینکه فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته، ادامه داد: در سه سال اخیر در جشنواره کتابخوانی رضوی که بزرگترین جشنواره کتابخوانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، خراسان رضوی رتبه اول کشور را داشته و این نشان از تلاش ویژه کتابداران در این استان دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: در این ایام کرونایی که کتابخانه‌ها بسته بودند، کتابداران ما تمام تلاش خود را گذاشتند که در فضای مجازی مانند همان کتابخانه‌های حضوری فعالیت داشته باشند، با اجرای برنامه‌ها، کتابخانه را به خانه‌ها ببرند و واسطه‌ای شدند بین «کتابخانه» و «خانه» و خانه‌ها تبدیل به کتابخانه شده‌اند.

وی افزود: اگر به فضای مجازی دقت کنید و کتابخانه‌های عمومی در کل استان را دنبال کنید، روز و شب برنامه‌های نشست کتابخوان، دعوت از چهره‌های نویسنده مشهور و برگزیده و همان خدماتی که در فضای کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شد را ادامه می‌دهند.

سبزیان با اشاره به اینکه با استقبال مردم در خراسان رضوی در ایام کرونایی به این نقطه رسیدیم که با صراحت اعلام کنیم مردم این استان در ایام کرونا کتابخوان‌تر شدند، خاطرنشان کرد: این اتفاق خوبی است که اگر تلاش کنیم با همت رسانه‌های گروهی و خبری مردم را بیشتر با فضای کتابخانه‌ها آشنا کنیم و مردم هم مطالبه کنند، همکاران ما این ظرفیت را دارند که خدمات بیشتری ارائه دهند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: قرار شده است به همراه نهاد کتابخانه‌ها با کمک خیرین و شهردار مشهد، ۱۰ کتابخانه ثابت در مناطق محروم این شهر مانند شهرک شهید رجایی، شهرک شهید بهشتی و رسالت تا پایان امسال احداث کنیم.

وی افزود: متراژ این کتابخانه‌ها ۲۸۰ متر است و به همین دلیل در زمان کم می‌توانیم آن‌ها را به بهره‌داری برسانیم و مردمی که فاقد فضای فرهنگی و کتابخانه‌ای هستند، از آن‌ها استفاده کنند.

سبزیان عنوان کرد: به‌زودی در دو ایستگاه مترو در مشهد کتابخانه عمومی به صورت مدرن دایر می‌کنیم و اتفاقاتی که آنجا رقم می‌خورد مانند اتفاقاتی است که در کتابخانه عمومی مشهد انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: اینها کتابخانه‌ای در مقیاس کوچک هستند که مخزن، ایستگاه کودک، بخش اطلاعاتی و دستگاه کتاب صوتی دارند و کتابدار در آنجا مستقر می‌شود و مانند کتابخانه‌های عمومی خواهند بود.

وی گفت: می‌توان مشهد و خراسان رضوی را با همت و کمک یکدیگر به‌عنوان شهر و استان دوستدار کتاب و استان و شهر نمونه تبدیل کرد.

سبزیان گفت: در ایستگاه‌های آتش‌نشانی هم ایستگاه دانایی در کل ایستگاه‌ها خواهیم داشت که ذیل عنوان شهروند کتابخوان هستند، همچنین در طوس ۸۱ و محله وکیل آباد هم با کمک شهرداری تا پایان سال کتابخانه ثابتی را احداث می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: البته در وکیل آباد یک ساختمان در اختیار ما قرار می‌گیرد که تجهیز آن را مجمع خیرین کتابخانه‌ها برعهده گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تقریبا ۲۸ پروژه نیمه‌تمام در خراسان رضوی داریم، بیان کرد: بنا داریم از کمک مجمع خیرین کتابخانه‌ها و خیرین در شهرستان‌ها استفاده کنیم و تا پایان امسال این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم.

سبزیان با بیان اینکه نزدیک ۴۰۰ کتابدار در استان داریم، تاکید کرد: ۶ کتابخانه سیار در خراسان رضوی داریم که دو تا در مشهد است و ۴ کتابخانه هم در شهرستان‌ها است، یکی دیگر هم  بعد از هفته کتاب در چناران افتتاح می‌شود، یک کتابخانه سیار هم در تایباد داریم که امسال اضافه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: تا پایان امسال بیش از ۲۰ کتابخانه سیار در استان داریم.

وی تصریح کرد: نشست‌های کتابخوانی، معرفی کتاب، برنامه شعرخوانی، برگزاری محافل ادبی و حضور مجازی چهره‌های برجسته ادبیات کشور از اهم برنامه‌هایی است که در ایام هفته کتاب خواهیم داشت.

سبزیان گفت: در زمانی که کتابخانه‌ها باز هستند، امانت یک شاخص بسیار مهم برای آمار کتابخوان بودن مردم است، اما در ایامی که فعالیت مجازی داریم، حضور مردم در این فضا و ارتباطی که با کتابدارانمان برقرار می‌کنند، آمار به ما نشان می‌دهد که با وجود مشکلات مالی فروش کتاب در فروشگاه‌های برگزیده کتاب بالا است و این نشان از اینکه رغبت مردم برای خرید کتاب دارد و چند برابر شدن خرید نشان‌دهنده این است که مردم خراسان رضوی کتابخوان‌تر شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: کتابداران مظلوم‌ترین قشر فرهنگی هستند، برای اصلاح ساختار نهاد و افزایش بودجه نهاد با عنایت ویژه ارشاد در سال آینده گشایشی در وضعیت معیشتی کتابداران رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: واحدی در معاونت توسعه امور کتابخانه‌ها داریم با عنوان واحد منابع که با حوزه نشر ارتباط دارند و در جریان تازه‌ترین آثار منتشر شده هستند و از این آثار استفاده می‌کنند.

سبزیان بیان کرد: در یکی از روزهای هفته کتاب طرحی داریم با عنوان طرح «استفاده از کتابخانه مدیران در استان» که از دفتر استاندار شروع می‌کنیم و همه مدیران کتاب‌های خود را که استفاده نمی‌کنند، در اختیار کتابخانه‌های روستایی و سیار قرار می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ مشکلی مانع شود که کاری را انجام ندهیم‌، شاید بزرگترین مشکل ما نبود منابع مالی برای پیش بردن پروژه‌های نیم تمام است که توسط خیرین آن را رفع می‌کنیم.

وی گفت: اراده ما در کتابخانه‌های عمومی استان این است که تمام ظرفیت و توان خود را بگذاریم تا مردم بتوانند از کتابخانه‌ها استفاده کنند، می‌خواهیم هوای فرهنگ استانمان تازه شود و حال مردم خوب شود، بنابراین با تمام توانمان در این زمینه تلاش می‌کنیم.

در پایان این نشست، از ۲ طرح شهرداری با عنوان «شهروند کتاب‌خوان» و «صدای کتاب» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های خراسان رضوی و شهرداری مشهد رونمایی شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول