اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آمادگی صنعاء برای اجرای مرحله دوم تبادل اسرای جنگی

مسئولان دولت نجات ملی در پایتخت یمن اعلام کردند که آماده‌اند مرحله دوم تبادل اسرا در چارچوب «توافق اَمّان» را اجرایی کنند.

آمادگی صنعاء برای اجرای مرحله دوم تبادل اسرای جنگی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اُسرا وابسته به دولت نجات ملی در صنعاء، از آمادگی دولت برای اجرای بخش دوم توافق اَمان، برای تبادل اسرا (با ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن مستقر در ریاض) خبر داد. 

به گزارش شبکه خبری المسیره یمن، المرتضی گفت، «برنامه مذاکرات آتی، اجرای بخش دوم توافق امان [پایتخت اردن] یعنی آزادی ۲۰۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی (وابسته به صنعاء) در مقابل آزادی ۱۰۰ نفر از مزدوران [عبد ربه] منصور هادی‌ [رئیس جمهوری فراری مقیم ریاض] است». 

بخش اول تبادل اسرا،‌ اکتبر گذشته (مهر ماه) انجام شد.

بنا بر گفته این مقام یمنی، مرحله دوم تبادل اسرای جنگی شامل تعداد بیشتری از اسرا در مقایسه با مرحله نخست است. او تأکید کرد که طرف سعودی هم به عنوان کسی که جنگ را علیه یمن هدایت می‌کند [و در حقیقت تصمیم‌گیرنده اصلی برای منصور هادی و دولت مستعفی اوست] باید در مذاکرات حاضر باشد تا برای اسرای خود که نزد ارتش یمن هستند، مذاکره کند. 

المرتضی همچنین فاش کرد که صنعاء بر حضور امارات در مذاکرات تبادل اسرا تأکید کرده چرا که علاوه بر اینکه نیروهایی در میدان دارد، برخی گروه‌های مسلح هم تابع و وابسته به امارات هستند. 

به گفته این مقام یمنی، طرف مقابل حاضر نیست کل اسرا را در مقابل کل اسرای طرف مقابل آزاد کند چرا که طرف تصمیم‌گیرنده در مقابل، طرف سعودی است نه منصور هادی. 

اخیرا کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن از دریافت دعوتنامه‌ای از سازمان ملل خبر داد، جهت حضور در دور جدید مذاکرات ویژه تبادل اسرا. عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته امور اسرای یمن گفته بود قرار است دور جدید مذاکرات، پنجشنبه آینده در امان پایتخت اردن برگزار شود.

دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن شانزدهم اکتبر ۲۰۲۰ (۲۵ مهر ۱۳۹۹) بزرگترین عملیات تبادل اسرا را انجام دادند که بر اساس آن ۶۷۱ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی با ۴۰۰ اسیر از طرف مقابل (ائتلاف سعودی) مبادله شدند.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول