اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افشاگری حزب حاکم تیگرای؛ اتیوپی با پهپادهای اماراتی غیرنظامیان را می‌زند

حزب حاکم در منطقه نیمه خودمختار «تیگرای» از همکاری نظامی ابوظبی با دولت اتیوپی در حملات پهپادی علیه ساکنان این منطقه خبر داد.

افشاگری حزب حاکم تیگرای؛ اتیوپی با پهپادهای اماراتی غیرنظامیان را می‌زند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای (تی.پی.ال.اف)، حزب حاکم در منطقه  نیمه‌خودمختار تیگرای در اتیوپی ابعاد جدیدی از دخالت‌های ویرانگر امارات در آفریقا فاش کرد و گفت، دولت «آبی احمد» نخست‌وزیر این کشور در عملیات علیه شهروندان این منطقه از امارات کمک گرفته است. 

«جیتاشیو رضا» مسئول برجسته در جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای و سخنگوی این حزب که اخیرا در پارلمان اتیوپی سلب مصونیت شده است در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: نخست‌وزیر اتیوپی اکنون از پهپادهای اماراتی مستقر در شهر «عصب» اریتره در جنگ ویرانگر علیه ملت تیگرای استفاده می‌کند.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید»، وی هیچ دلیل و سندی برای اثبات این ادعای خود، مبنی بر استفاده آدیس‌آبابا از پهپادهای اماراتی در عملیات نظامی علیه تیگرای ارائه نکرد. هرچند امارات نیز تاکنون هیچ پاسخی به این اتهام وارده نداده است.

از سوی دیگر، «دبرتسیون گبرمیکائیل» رئیس منطقه تیگرای نیز از شلیک چندین موشک به پایتخت اریتره (همسایه اتیوپی) که به دولت آبی احمد در سرکوب ساکنان تیگرای کمک می‌کند، خبر داد و تهدید کرد که در صورت تداوم این سیاست اریتره، موشک‌های بیشتری به سوی پایتخت آن شلیک خواهد کرد. 

وی در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» به شمار موشک‌های شلیک شده به شهر «اسمره» در اریتره اشاره نکرد و با تکذیب ورود نیروهای تیگرای به اریتره گفت: «این تنها شهری است که از سوی تیگرای هدف حمله موشکی قرار گرفته است و تا زمانی که نیروهای اریتره در اتیوپی با ما می‌جنگند، ما هر هدف نظامی را قانونی می‌دانیم و هدف آتش قرار می‌دهیم.

رئیس منطقه تیگرای در ادامه اریتره را به اعزام نیرو به  این منطقه نیمه خودمختار برای کمک به نیروهای دولت اتیوپی متهم کرد و گفت که که در حال حاضر ۱۶ لشکر از ارتش اریتره‌ در کنار نیروهای اتیوپی در جنگ به راه افتاده علیه تیگرای می‌جنگند.

به نوشته اسوشیتدپرس، ابوظبی در اریتره و به طور مشخص بندر «عصب» و یک فرودگاه متروکه در این شهر حضور نظامی داشت اما گفته می‌شود که در پی جنگ تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن، امارات نیز نیروهای خود را از این شهر خارج کرده است.

این موضع‌گیری علیه امارات در پی افزایش دخالت این کشور در آفریقا صورت می‌گیرد. دیروز (۱۵ نوامبر) نیز «عبدالرزاق المقری» رئیس حزب اسلامی «مجتمع السلم» (بزرگ‌ترین حزب اسلامی الجزائر) در صفحه فیس بوک خود، دولت ابوظبی را عامل افزایش تنش در کشورهای شمال غرب آفریقا دانست. وی در مطلبی با عنوان «امارات در شهر "العیون"... هر کجا امارات پا گذاشت، بحران‌ها پیچیده‌تر شد و خونریزی به راه افتاد»، به اظهار نظر در خصوص بحران گذرگاه «الکرکرات» در جمهوری صحرا و درگیری میان ارتش مغرب و جبهه پولیساریو پرداخت.

المقری نوشت: «پای امارات در مغرب عربی باز شده است و ما در الجزائر نباید باور داشته باشیم که این کشور یک روزی بتواند مشکلات دو کشور الجزائر و مغرب را حل و فصل کرده و آن‌ها را به سمت توافق پیش ببرد. حاکمان امارات ذلیل‌تر و ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند با الجزائر مقابله کنند. آن‌ها در قالب طرح صهیونیستی با پشتوانه آمریکا و فرانسه به دنبال تحریک الجزائر و به زانو در آوردنش هستند».

این شخصیت الجزائری افزود: «هر کسی که گمان کند حیله و نیرنگ اماراتی و صهیونیست‌ها و کشورهای غربی فروکش می‌کند، در گمراهی بزرگی به سر می‌برد. ذات امارات بلا و مصیبت است. اگر کوتاه بیایی هیچ زمانی دست از توطئه بر نمی‌دارد. تنها راه‌حل در برابر آن‌ها و اربابانشان، وحدت و یکپارچگی اراده مردم است» (جزئیات بیشتر).

«آبی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، از چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش آن تصریح کرد که ناچار شده است «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک خود متهم می‌کند. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول