اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«آنها چگونه تصمیم می‌گیرند» کتابی برای فهم بهتر سیاست خارجی آمریکا

کتاب «آنها چگونه تصمیم می‌گیرند» نوشته ابراهیم شکوری به زودی از سوی انتشارات سروش منتشر خواهد شد. موضوع این کتاب که با همکاری تهمینه بختیاری رنانی آماده شده، در واقع تلاشی برای درک الگوی کارکردی اندیشکده‌های دست‌اندرکار در سیاست خارجی آمریکاست.

«آنها چگونه تصمیم می‌گیرند» کتابی برای فهم بهتر سیاست خارجی آمریکا

 ابراهیم شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تازه‌ترین اثر خود اظهار داشت: کتاب «آنها چگونه تصمیم می‌گیرند» نوشته ابراهیم شکوری به زودی از سوی انتشارات سروش منتشر خواهد شد.

وی افزود: موضوع این کتاب که با همکاری تهمینه بختیاری رنانی آماده شده، در واقع تلاشی برای درک الگوی کارکردی اندیشکده‌های دست‌اندرکار در سیاست خارجی آمریکاست. این کتاب شاید بتواند‌ به شناخت بیشتری برای علاقه‌مندان‌ به فهم فرآیند سیاست‌گذاری خارجی آمریکا کمک کند.

شکوری تصریح کرد: به همین علت نام آن را این عبارت انتخاب کردیم که سعی کنیم چگونگی فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نظام حکمرانی آمریکا (البته در زمینه سیاست خارجی) را تشریح کنیم.

وی به مباحث کتاب اشاره کرد و گفت: امروزه تعداد اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی و پژوهشی آمریکا به بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ مورد رسیده که در واقع بخشی از فرآیند کلان سیاستگذاری عمومی این کشور هستند و ما سعی کردیم ۵۵ مورد از این اتاق‌های فکر را که بیشتر در حوزه سیاست خارجی فعالند، معرفی کنیم.

شکوری که دو دهه گذشته به علت رشته تحصیلی و علاقه‌اش، همواره با حوزه‌های سیاسی درون کشور و همچنین دو سال زندگی در لبنان با مسائل منطقه غرب آسیا و نهایتاً حضور شش ساله در نیویورک و مقر سازمان ملل متحد، با مسائل و اخبار اصلی آمریکا و جهان از نزدیک سروکار داشته‌ معتقد است، در این زمینه یعنی نقش آفرینی اندیشکده‌ها در حوزه تصمیم‌سازی کشور، هنوز در ابتدای راه هستیم و پژوهشگران علاقه‌مند، سایر زمینه‌های موثر در فرآیند تصمیم‌سازی آمریکا مانند حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیست و ... را نیز با همین نگاه اتاق‌های فکر «مهندسی معکوس» معرفی کنند و نتایج را در اختیار مخاطب داخلی اعم از تصمیم ساز و تصمیم‌گیر قرار دهند.

وی با تأکید بر ضرورت نگاه به عملکرد این اندیشه‌ها، ادامه داد: در باب اهمیت شناخت این اتاق‌های فکر لازمه به نقل قولی از «تئودور وایت» از برندگان جایزه معروف پولیتزر اشاره کنم که می‌گوید: «فهرست اسامی اعضای شورای روابط خارجی آمریکا، چه در حکومت جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها، منبع اصلی استخدام مقامات ارشد کابینه در واشنگتن است.» شاید همین یک نقل قول کافی باشد که علاقه‌مندان به شناخت روابط پیچیده درون حاکمیتی آمریکا، ضرورت نیم نگاهی به عملکرد این اندیشکده‌ها را درک کنند.

وی گفت: علاقه‌مندان به حوزه مسائل آمریکا به ویژه جویندگان شناخت عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌سازی این کشور، دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه‌ای آمریکای شمالی و پژوهشگران این عرصه، مخاطب اصلی این کتاب هستند. اما از آنجا که مثال‌های ملموسی در این کتاب در موضوعات مختلف ارائه شده، حدس ما این است که محتوای آن برای مخاطب عام نیز جاذبه دارد.

وی افزود: به ویژه اینکه در چهار دهه‌‌ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، شاهد عیان‌تر شدن تضاد منافع منطقه‌ای و جهانی دو نظام سیاسی ایران و آمریکا هستیم و مردم ایران همواره در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی خود، به نوعی متأثر این نوع تضاد بوده‌اند.

شکوری با بیان این که ‌رویکرد «عقیده سازی» فرآیندی عادی و مشهور میان آمریکائی‌هاست، ادامه داد: همانطور که بنگاه‌های تجاری این کشور با تبلیغات وسیع، ذائقه مصرفی مردم را شکل می‌دهند، اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی آمریکا نیز سعی می‌کنند از راه‌های مختلف در فرآیند سیاستگذاری خارجی مشارکت و رویکرد خود را بر سیاستمداران تحمیل کنند.

نویسنده کتاب «آنها چگونه تصمیم می‌گیرند» اظهار داشت: آنها به همراه لابی‌های متنوع خود سعی می‌کنند با انتشار گزارش‌ها، نظرسنجی‌ها، سخنرانی‌ها، مقالات و مصاحبه‌های گسترده، یک موضوع خاصی را که در آن جامعه از اولویت برخوردار نیست، به یک موضوع و یا مسئله اولویت‌دار تبدیل کنند. این روند دولتمردان آمریکایی را ناگزیر می‌کند که نسبت به آن موضوع توجه نشان دهند که اگر بی‌توجهی یا کم توجهی کنند، این موضوع برایشان هزینه‌ساز خواهد شد. شاید این خود شاخه‌ای از بازاریابی سیاسی است که در سالهای اخیر به عنوان گرایشی نوپا در حوزه مطالعات سیاسی کشور ما در حال رشد و نمو است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند سال قبل در جمع دانشجویان بر ضرورت استفاده از روش‌های علمی دنیا در همه زمینه‌ها تأکید کردند، گفت: گمان می‌کنم امروزه که بومی سازی علوم انسانی در کنار استقرار و تقویت کرسی‌های آزاداندیشی در مرکز علمی ما در اولویت است، باید ابزارهای این رویکرد مهم فراهم شود و این قبیل پژوهش‌ها نیز شاید گام کوچکی در همان راستا باشد.

یادآور می‌شود ابراهیم شکوری هم اکنون به عنوان مدیر اداره کل امور مجلس رسانه ملی مشغول به فعالیت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول