اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

پیدا و پنهان مقابله با کرونا توسط هلال احمر خراسان شمالی

شیوع کرونا باعث به تکاپو افتادن مردم و سازمان‌های مردمی شد و در این رابطه، هلال‌احمر خراسان شمالی نیز به ‌عنوان یکی از نهادهای مردمی نقش قابل توجهی در مقابله با کرونا ایفا کرد.

پیدا و پنهان مقابله با کرونا توسط هلال احمر خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، با آغاز شیوع کرونا بخش‌های مختلفی از نهادهای کشور وارد فاز مقابله با کرونا شدند. در این راستا بسیاری از نهادها، اقدامات ریزودرشتی انجام دادند تا بتوانند کرونا را مهار و یا تأثیر آن را کاهش دهند.

از سوی دیگر شیوع کرونا باعث تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شد و این موضوع سبب آسیب دیدن خانواده‌ها گشت. شرایط اقتصادی جامعه و از سوی دیگر ضربات کرونا به کسب‌وکارها وظیفه نهادهای خدماتی را بیش از پیش پررنگ می‌کرد.

در همین بین رهبر انقلاب نیز دستور شروع رزمایش مواسات را به تمام نهادها و اقشار مختلف مردم صادر کردند و این سبب آغاز رزمایشی بزرگ در سطح کشور شد.

مردم پای‌کار مقابله با کرونا

جمعیت مردمی هلال‌احمر که بخش اعظم نیروهای آن داوطلبان مردمی هستند یکی از نهادهایی است که دراین‌بین وظایف سنگینی را بر دوش دارد. هلال احمر همواره باید در بزنگاه‌ها، مشکلات و سختی‌ها به یاری مردم رفته و سعی بر حل این معضلات داشته باشد. این وظایف دشوار باعث شد از ابتدای شیوع کرونا جمعیت هلال‌احمر در کشور و به‌تبع آن ستادهای استانی فعال‌شده تا به یاری مردم بشتابند.

هلال‌احمر خراسان شمالی از ابتدا وارد فاز مقابله با کرونا شد. این مجموعه در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در استان توانست بیش از ۸۰۰ نفر را سازماندهی کند تا با کنترل ورودی‌های استان، افراد با علائم مشکوک شناسایی شوند.

محسن نجات، مدیرعامل سابق جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی در این خصوص بیان کرده بود: باتدبیر ستاد استانی پیشگیری از بیماری کرونا در استان از یازدهم اسفندماه سال ۹۸، تیم‌های غربالگری جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی در مبادی ورودی استان مستقر شدند.

وی از غربالگری ۱۲۵ هزار نفر در ایستگاه‌های سنجش بیماری کرونا خبر داد و افزود: هیئت‌های مذهبی، سمن‌ها و تشکل‌ها در استان ساماندهی شده‌اند تا با کمک آنها و سایر خیران بتوانیم در نقاط محروم استان و حواشی شهرها بسته‌های بهداشتی توزیع کنیم.

این نخستین اقدام جمعیت مردمی هلال‌احمر برای مقابله با کرونا بود. اما با افزایش آرامش در جامعه و شناسایی ویروس منحوس کرونا و روش‌های مقابله با آن، فعالیت‌های جدیدی به تیم نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان اضافه شد.

غربالگری بیش از ۳۰۰ هزار نفر

پس‌ازاینکه این نهاد بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان را مورد غربالگری قرارداد، وارد مرحله ساخت و توزیع تجهیزات پزشکی شد. در مرحله اول این اقدام اقلام بهداشتی و ضدعفونی که از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کشور تهیه‌شده بود، بین بیماران خاص و نیازمند استان در راستای مقابله با بیماری کرونا توزیع شد.

این اقلام شامل ماسک، مایع و ژل ضدعفونی‌کننده بود که از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تهیه‌شده بود.

‌جمعیت هلال‌احمر استان آرام‌آرام وارد فاز رزمایش مواسات شد و در این راستا در گام نخست همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان و در راستای کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان، این مجموعه با همکاری سپاه حضرت جوادالائمه (ع) ۳ هزار بسته حمایتی در قالب طرح دست-یار و پویش مواسات را بین نیازمندان توزیع کرد.

اما با کمک خیران، اعضای کانون‌های دانشجویی، طلاب، روستایی و جوانان جمعیت هلال‌احمر شهرستان، خانواده شهدا و همکاری بسیج حدود ۱۵۰ میلیون ریال بسته غذایی و معیشتی بین خانواده نیازمند متأثر از کرونا و ۱۸۰ میلیون ریال جهیزیه بین زوج‌های نیازمند توزیع شد.

تغییر مدیریت و وقفه در کار

با تغییر مدیریت این مجموعه فعالیت‌های خدماتی به مردم اندکی با وقفه روبه‌رو شد. اما اندک‌اندک باثبات بیشتر رونق دوباره به فعالیت‌های این مجموعه بازگشت. در این راستا در مهرماه ۴ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های متأثر از کرونا در خراسان شمالی توزیع شد.

ابوالفضل محبان، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان اندکی بعد خبر از اجرای مرحله بعدی رزمایش مواسات داد و گفت: با توجه به شیوع موج سوم بیماری کرونا در کشور و کمک به معیشت خانواده‌های آسیب‌دیده و متأثر از این بیماری، یک هزار و ۹۰۰ بسته غذایی همزمان با ولادت پر خیروبرکت پیامبر اعظم (ص) در استان توزیع شد.

یکی دیگر از اقدامات بااهمیت هلال‌احمر در راستای خدمت‌رسانی به مردم، اجرای طرح «آمران سلامت» در سطح استان بود. این طرح که اکنون نیز در جریان است حدود هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان استان را پای‌کار آورد.

این جوانان داوطلب در ظرفیت هلال‌احمر و با امکانات این مجموعه توانسته‌اند تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار نفر خدماتی در راستای مقابله با کرونا ارائه دهند.

در طی این طرح که ۵۵ تیم در سطح استان فعال‌شده، ۳۲ هزار و ۴۵۰ عدد ماسک بین شهروندان توزیع و ۱۸۰ لیتر مایع ضدعفونی‌کننده مصرف‌شده است.

هرچند هلال‌احمر تاکنون خدمات ریزودرشتی را به مردم ارائه داده اما باید اذعان کرد که ظرفیت این مجموعه بیش از اینها است.

جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی باید بیش‌ازپیش وارد تعامل با مردم و خدمت‌رسانی به آنها شود تا مردم طعم خدمت را بچشند البته تغییرات در راستای منافع مردم از بدنه این مجموعه نوید حرکتی مثبت و جامع‌تر را در استان می‌دهد که باید در این راستا موردحمایت قرار گیرد.

در شرایطی که بخش قابل‌توجهی از مردم از خدمات دولتی ناامید شده‌اند، وظیفه گروه‌های مردمی و مجموعه‌های مردم‌نهاد بیش از اینها باید پررنگ شود تا کم‌کاری ارگان‌های دولتی کم رنگ‌تر و مردم به آن امیدوارتر شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول