اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

باکو: لازم است تا نظامیان ترکیه به جمهوری آذربایجان اعزام شوند

ریاست‌جمهوری آذربایجان با حمایت قاطع از اعزام نیروهای ترکیه به این کشور، آن را ضامن امنیت خود دانست.

باکو: لازم است تا نظامیان ترکیه به جمهوری آذربایجان اعزام شوند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) در یادداشتی به پارلمان این کشور طرح اعزام نیرو به جمهوری آذربایجان را ارائه داد.

به نوشته وبگاه ترکیا الان، این نیروها قرار است در چارچوب نیروهای حافظ صلح در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» ضمن توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان عمل کنند.

الجزیره نیز به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری جمهوری آذربایجان نوشت که اعزام نیروهای ترکیه به جمهوری آذربایجان در چارچوب توافق همکاری‌های استرتژیک میان دو کشور است.

در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان آمده است که تصمیم اعزام نیروهای ترکیه‌ای به این کشور، گام ضروری و در راستای منافع ملی و قومی جمهوری آذربایجان خواهد بود.

اما روسیه نیز در واکنشی به این تصمیم، اعلام کرده است که اعزام نیروهای ترکیه به جمهوری آذربایجان مسأله داخلی دو کشور است و مسکو در این خصوص دخالت نمی‌کند.

به نوشته اسپوتنیک، «دمیتری پیسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با حمایت از این اقدام ترکیه گفت که قرار است مراکز دیدبانی در خاک جمهوری آذربایجان دایر شود و لازم است تا نظامیان ترکیه در این مقرها مستقر شوند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی درگیر جنگ بودند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شد.

سرانجام ۲۰ آبان ماه ارمنستان توافقنامه‌ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به این جنگ امضا کرد. طبق این توافق ۱۰ بندی در ازای خروج ارمنستانی‌ها از برخی مناطق، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه استقرار می‌یابند (برای اطلاع از متن کامل توافق، اینجا را کلیک کنید).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول