اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بلاتکلیفی تاپی بانک ملی پاکستان در «عشق‌آباد» را تعطیل کرد

بانک ملی پاکستان اعلام کرد شعبه این بانک که در ترکمنستان برای تسهیل در مراودات اقتصادی و در جهت افزایش همکاری در پروژه تاپی بازگشایی شده بود، تعطیل خواهد شد.

بلاتکلیفی تاپی بانک ملی پاکستان در «عشق‌آباد» را تعطیل کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، به زودی شعبه بانک ملی پاکستان (NBP) در ترکمنستان تعطیل می‌شود.

این شعبه در سال 1997 برای ایجاد انگیزه در پروژه خط لوله گاز تاپی و همچنین تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور افتتاح شد.

بر اساس گزارش رسانه های محلی، این بانک تصمیم گرفته است تا شعبه خود را تعطیل کند و هیچ اجباری از سوی مقامات ترکمنستان در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته مسئولین این بانک، با توجه به اینکه خط لوله گاز تاپی اجرا نشده است آنها تصمیم گرفتند شعبه این بانک را در ترکمنستان تعطیل کنند. ظاهراً طرف پاکستانی به همکاری در پروژه خط لوله گاز پایان داده است.

خط لوله گاز موسوم به «تاپی» یک پروژه منطقه‌ای است که ساخت آن با هدف انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان پاکستان و هند آغاز شد.

طول این خط لوله 1814 کیلومتر خواهد بود که 214 کیلومتر آن در ترکمنستان 774 کیلومتر آن در افغانستان و 826 کیلومتر آن نیز در هند و پاکستان احداث خواهد شد.

دو سال پیش کار ساخت 214 کیلومتر از آن در ترکمنستان پایان یافت، با وجود ادعاهای مقامات ترکمنستان مبنی بر مشخص شدن قطعات زمین در افغانستان برای عبور این خط به سمت پاکستان اما تاکنون پیشرفتی در این زمینه دیده نشده است.

5 سال پیش مقامات چهار کشور به توافق رسیدند و قرار شد که ترکمنستان 85 درصد از هزینه پروژه تاپی را به عهده بگیرد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هند تنها 15 درصد از هزینه آن را بپردازند.

اخیرا رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقامات این کشور خاطرنشان کردند که خط لوله گاز تاپی از ولایت‌های ناامن در افغانستان می‌گذرد به همین دلیل اسلام‌آباد حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیست.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول