اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس درباره طرح جهش تولید دانش بنیان/ الزام بهره گیری از دانش بنیان ها در زنجیره ارزش و تولید

خبرگزاری فارس، متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس درباره طرح جهش تولید دانش‌بنیان را منتشر کرد.

متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس درباره طرح جهش تولید دانش بنیان/ الزام بهره گیری از دانش بنیان ها در زنجیره ارزش و تولید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، طرح جهش تولید دانش‌بنیان ویرایش نهایی و توسط خبرگزاری فارس‌ منتشر شد.

متن گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، طرح جهش تولید دانش‌بنیان ویرایش نهایی به شرح زیر است:

ماده 1- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، به ویژه وزارتخانه‌‌های جهاد کشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت مؤظفند:

الف) اقلام راهبردی اولویت‌دار در حوزه فعالیت خود را با معیارهای ذیل به صورت سالانه تعیین نموده و وضعیت زنجیره‌های ارزش این اقلام مشتمل بر توانمندی‌های فناورانه و تولیدی و خلاهای موجود کشور را تهیه نمایند:

1- اقلام وارداتی با ارزبری بیش از یک میلیون دلار
2- آسیب‌پذیری تأمین خارجی خصوصاً در شرایط تحریم
3- متناسب با روندهای آینده وفناوری‌های تحول‌آفرین
4- ظرفیت بالای بازارهای داخلی و صادراتی
5- حساسیت در حوزه‌های امنیت غذایی، دفاعی، امنیتی، سلامت و صنایع کشور

ب) منابع و اختیارات خود را با اولویت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش مذکور، تسهیل سرمایه‌گذاری و ارتقای توانمندی‌های فناورانه و تولیدی اقلام راهبردی در داخل کشور و توسعه صادرات  آنها به کار گیرند. مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی مجازند، سالانه بخشی از درآمد خود را برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید اقلام راهبردی اولویت‌دار، موضوع بد (الف) این ماده از طریق قرارداد مشارکت و همکاری با شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناوری مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاری و هزینه نمایند.

ماده 2- ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موضوع ماده (61) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394.2.1 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مؤظف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، نسبت به تشخیص نقاط آسیب‌پذیر اقتصادی و صنعتی ناشی از تحریم‌ها، حمایت از افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته در فهرست تحریم‌ها و ارائه مشاوره و رفع چالش‌های آنها در حوزه‌های آسیب‌پذیر از جمله تعاملات بین‌المللی، مالیات، گمرک، تسهیلاتی بانکی و تبادلات ارزی اقدام نماید.

تبصره – معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان عضو ثابت به اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزوده می شود.

ماده 3- واردات ماشین‌آلات خط تولید توسط واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز، مشمول پرداخت حقوق ورودی است. دولت مؤظف است تعرفه ماشین‌آلات و تجهیزات را متناسب با ظرفیت تولیدی کشور و به منظور حمایت هدفمند و مدت‌دار از ساخت داخل، وضع نماید.

تبصره: دولت مؤظف است از محل منابع جدید حاصل از اجرای این ماده، در راستای اجرای ماده (5) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 1389.8.5، سالانه معادل حداقل نیم درصد (0.5درصد) از منابع بودجه عمومی خود را به صورت صددرصد (100درصد) تخصیص یافته به عنوان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دهد تا با اولویت تولید بار اول و ارتقای توانمندی فناورانه داخلی ساخت ماشین‌آلات خط تولید و طراحی مهندسی، در قالب تسهیلات و سرمایه‌گذاری تخصیص یابد.

ماده 4-

الف- به بند (ح) ماده (1) قانون امور گمرکی مصوب 1390.8.22 متن زیر بعد از عبارات «ضمانت‌نامه بانکی»‌ الحاق می‌شود:

«ضمانت‌نامه صندوق‌های حمایتی، ضمانت صادرات و غیر دولتی پژوهش و فناوری که به موجب قانون یا مجوز قانونی تأسیس شده یا می‌شوند»

ب- به تبصره (3) بند (خ) و جز (10) بند (د) ماده (16) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 1395.11.10 عبارت «و صندوق نوآوری  وشکوفایی»‌بعد از عبارت «بانک‌های دولتی و غیر دولتی» الحاق می ‌گردد.

پ – دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی، مجازند در تضامین اعتباری و تضامین مربوط به فرایند ارجاع کار، خرید انواع کالا و ماشین‌آلات، معاملات پیمانکاری، انجام تعهدات، پیش پرداخت و حسن انجام کار، ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های غیر دولتی پژوهش و فناوری موضوع ماده (44)  قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394.2.1 را بپذیرند.

ت – متن زیر به عنوان بند (د) به ماده (9) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1398.2.15 الحاق می‌شود:

برای دیدن متن و مشروح گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، طرح جهش تولید دانش‌بنیان ویرایش نهایی اینجا    کلیک کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول