اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اوراسیا بزرگ‌ترین تحول تجاری پس ازانقلاب است/نقش ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی مناطق آزاد در صادرات غیرنفتی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه مناطق آزاد کشور دروازه کریدورهای بین‌المللی تجاری هستند، گفت: موافقت‌نامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بزرگ‌ترین تحول تجاری پس از انقلاب است.

اوراسیا بزرگ‌ترین تحول تجاری پس ازانقلاب است/نقش ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی مناطق آزاد در صادرات غیرنفتی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، مرتضی بانک ظهر امروز در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سالن همایشات بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه چندگانه‌گرایی یک ضرورت در توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: تحولات جاری در هفته‌های اخیر، عموماً متأثر از یک‌جانبه‌گرایی برخی حکام کشورهای خاص بوده، درحالی‌که با توجه به روح حاکم بر اقتصاد بین‌الملل چندجانبه گرایی یک ضرورت غیرقابل‌انکار جهت توسعه اقتصادی کشورها است‌.

وی با اشاره به تأثیر امضای تفاهم‌نامه اقتصادی میان کشورهای مختلف تصریح کرد: امضای تفاهم‌نامه ایران با ۱۵ کشور اتحادیه اوراسیا یک بازار رقابتی ایجاد کرده و کشورها از این طریق می‌توانند مایحتاج خود در عرصه‌های مختلف را تأمین کنند‌ زیرا امضای این تفاهم‌نامه ابزار تحقق برون‌گرایی اقتصاد است که پویایی تجارت، تسهیل سرمایه‌گذاری و جهت‌دهی به ظرفیت‌های تولید داخلی را به همراه دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اذعان به اینکه انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مثل تفاهم‌نامه اتحادیه اوراسیا مزیت‌های خوبی برای کشور دارد، بیان کرد: با انعقاد این‌گونه تفاهم‌نامه‌ها و توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی در بازارهای خودی و شرکای تجاری، از طریق ایجاد توازن تجاری در صادرات توانمندی‌ها و واردات مایحتاج، علاوه بر توسعه بازار عرضه برای واحدهای تولیدی، منابع بهینه‌ای را جهت تأمین تقاضای داخلی تأمین می‌کند.

بانک موافقت‌نامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به‌عنوان بزرگ‌ترین تحول تجاری پس از انقلاب معرفی کرد و افزود: شاخص‌ترین نمونه این‌گونه همکاری‌ها، امضای بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان توسط ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه در روزهای اخیر است زیرا یکی از مؤثرترین  اقدامات در راستای توسعه بازار، اشتغال‌زایی، بهبود حمل‌ونقل و جهش تولید است‌.

وی از دسترسی فعالین اقتصادی کشور را به بازار ۸۷۰ میلیارد دلاری خبر داد و گفت: این موافقت‌نامه که از پنج آبان ماه ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شده و با توجه به حصول نتایج موفق طی یک سال گذشته، در چهار مرحله به تجارت آزاد با اعضای اتحادیه اوراسیا منجر خواهد شد.

مشاور رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم توجه به تفاهم‌نامه‌های قبلی در خصوص بهتر اجراشدن توافق‌نامه اتحادیه اوراسیا بیان کرد: برای  بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های این موافقت‌نامه لازم است تجربیات موافقت‌نامه‌های قبلی نظیر اکو و دی هشت،  آسیب‌شناسی و سپس با برنامه‌ریزی مدون و چابک، نسبت به رفع نواقص موجود اقدام شود.

بانک با درخواست از مسؤولان و تمامی نهادها در خصوص استفاده صحیح از ظرفیت‌های اتحادیه اوراسیا گفت: با توجه به محدود شدن بازارهای تجاری در دسترس و مشکلات مبادلات مالی بین‌المللی، حساسیت و لزوم بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌های ایجادشده در این موافقت‌نامه به‌درستی درک و تمامی نهادهای داخلی نسبت به ایجاد مسیر سبز و پایدار جهت تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام کنند.

وی عمل با اذعان به اینکه عمل به تعهد یکی از شروط حفظ و اخذ سهم بیشتر از بازار مقصد است، بیان کرد: برای تحقق نفوذ در بازار اوراسیا لازم است نسبت به شناسایی صحیح نیازهای این بازار اقدام شده و کالای باکیفیت جهت اخذ سهم بازار مناسب تولید و صادر گردد همچنین از سوی دیگر پایبندی به مشی تجارت بین‌الملل، حفظ کیفیت و عمل به تعهدات، از شروط حفظ و اخذ سهم بیشتر از بازار مقصد می‌باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با تأکید بر لزوم توجه واحدهای تولیدی در رعایت اصول بین‌المللی برای حضور قدرتمند در بازارهای جهانی گفت: واحدهای توانمند داخلی باید از طریق تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی نسبت به هم‌افزایی قابلیت‌ها و رعایت اصول بین‌المللی ازجمله بازاریابی حرفه‌ای، بسته‌بندی مناسب، کنترل کیفی و رعایت استانداردهای مرجع اقدام کنند.

بانک با اشاره به سهم ۴۰ درصدی واحدهای تولیدی مناطق آزاد کشور در صادرات غیرنفتی بیان کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه کشور مستقر می‌باشند که با توجه به امتیازات و مشوق‌های خاص صادرات گرا، حدود 40 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده‌دارند لذا این واحدها نقش بسزایی در تحقق مبادلات تجاری با اوراسیا بر عهده خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد کشور موقعیت مناسبی در جهت بازاریابی محصولات صادراتی و توسعه تجارت دارد، تصریح کرد: مناطق آزاد کشور با بهره‌مندی از مزایای کاربردی نظیر مزیت‌های قانونی فعالیت‌های تجاری، سهولت تردد اتباع خارجی، استقرار شرکت‌های مدیریت صادرات، زیرساخت‌های توسعه‌یافته تجاری و ظرفیت‌های مناسب نمایشگاهی، موقعیت مناسبی را جهت بازاریابی محصولات صادراتی و توسعه تجارت با اوراسیا مهیا کردند.

مشاور رئیس‌جمهور به موقعیت ممتاز ایران در مرکزیت شاهراه‌های کلیدی منطقه اشاره کرد و افزود: موقعیت ممتاز ایران در مرکزیت شاهراه‌های کلیدی منطقه از یک‌سو و موقعیت مناطق آزاد و ویژه کشور به‌عنوان دروازه‌های این کریدورها،  نشان از پتانسیل بالای بازار لجستیک در این مناطق دارد.

بانک با بیان اینکه مناطق آزاد کشور دروازه کریدورهای بین‌المللی تجاری هستند، اظهار کرد: مناطق آزاد به‌عنوان دروازه کریدورهای بین‌المللی تجاری اعم از نوستراک، شرق  غرب، تراسیکا و یک کمربند  یک‌راه، وظیفه‌ی اصلی تسهیل و توسعه عملیات تجارت بین‌الملل را بر عهده‌دارند.

وی حمل‌ونقل دریایی را مقرون‌به‌صرفه ترین مسیر تجارت دانست و گفت: بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی در کنار مناطق ویژه اقتصادی امیرآباد و آستارا دروازه‌های حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان مقرون به‌صرفه‌ترین مسیر تجارت با کشورهای اوراسیا هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اذعان به اینکه مناطق آزاد به‌عنوان هاب مالی و اعتباری موافقت‌نامه نقش‌آفرینی می‌کند، بیان کرد: مناطق آزاد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی جهت انجام عملیات پولی و بانکی با سرمایه داخلی و خارجی، ایجاد بانک‌های آفشور و ارائه خدمات گوناگون در حوزه‌های بیمه و اعتبارات و با توجه به اقدام منحصربه‌فرد استقرار بورس بین‌الملل، به‌عنوان هاب مالی و اعتباری موافقت‌نامه نقش‌آفرینی می‌کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول