اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ایران و ازبکستان کمیته مشترک بازرگانی تأسیس می‌کنند

رؤسای اتاق‌های بازرگانی ایران و ازبکستان به‌ صورت تصویری با یکدیگر گفت‌وگو و ضمن معرفی ظرفیت‎‌های همکاری دو کشور در حوزه اقتصاد، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین دو کشور را امضا کردند.

ایران و ازبکستان کمیته مشترک بازرگانی تأسیس می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، رؤسای اتاق‌های بازرگانی ایران و ازبکستان به‌صورت ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو و ضمن معرفی ظرفیت‎های همکاری دو کشور در حوزه اقتصاد، تفاهم‌نامه تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان امضا شد.

در ابتدای این نشست «محمدرضا کرباسی» معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن قدردانی از رؤسای اتاق‌های بازرگانی و سفرای دو کشور، ابراز امیدواری کرد با امضای تفاهم‌نامه مذکور شاهد توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تلاش در زمینهٔ افزایش همکاری‌های تجاری، بازرگانی و صادرات و واردات اقلام مختلف، ایجاد زمینه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری از ظرفیت خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی ایران به ازبکستان و تسهیل حمل‌ونقل و تأسیس شرکت‌های حمل ‌ونقلی مشترک هوایی، ریلی و زمینی را از مهم‌ترین اهداف امضای این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

کرباسی همچنین ریاست دوره‌ای ایران در اتاق بازرگانی و صنعت اکو را فرصت مناسبی برای تقویت روابط تجاری ایران و ازبکستان عنوان کرد.

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه تقویت همکاری‌های اقتصادی و افزایش معاملات با کشورهای همسایه از مهم‌ترین اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: کشور ازبکستان به‌ واسطه اشتراکات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی از اهمیت دوچندان برخوردار است.

وی افزود: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود و همجواری با آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، حلقه ارتباط ازبکستان با جهان به شمار می‌رود. ضمن اینکه وجود همکاری‌های مشترک در قالب سازمان‌های منطقه‌ای مانند اکو، علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، ضریب امنیت در منطقه را افزایش خواهد داد.

شافعی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، تولیدکنندگان و منابع انسانی کارآمد و ظرفیت‌های اقتصادی، کانون توجه محافل بین‌المللی است و ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که 70 درصد نفت و 40 درصد گاز جهان را بر عهده دارد و در همین زمینه نقش شایان توجهی در تأمین انرژی جهان می‌تواند، ایفا کند.

رئیس اتاق ایران همچنین موقعیت ترانزیتی ایران را مورد توجه قرارداد و در ادامه تصریح کرد: موقعیت ویژه ایران در منطقه چه از لحاظ امنیت و چه ژئوپلیتیک، چشم‌اندازی پایدار برای سرمایه‌گذاری با کشورهای جهان فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت ایران به ‌گونه‌ای است که کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها برای ترانزیت کالا بین اروپا و شرق آسیا و همچنین بین بخش گسترده‌ای از روسیه و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را داراست.

وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های جاده‌سازی، ساخت اتوبان، ساختمان‌سازی و ... در کشورهای منطقه فعالیت درخشانی دارند و سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در حوزه معادن و رتبه جهانی ازبکستان در اختصاص معادن طلا، مس و اورانیوم می‌تواند همکاری‌های مشترک و مستمری را بین دو کشور رقم زند.

شافعی همچنین  کشاورزی، باغداری، مواد غذایی، خشکبار، شوینده، آهن، فولاد، کاشی و سرامیک و کودهای شیمیایی را از دیگر حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و ازبکستان عنوان کرد.

وی افزود: ایران با تکیه‌ بر دانش بومی و متخصصین و دانشمندان داخلی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در زمینهٔ دستیابی به فناوری در حوزه نانو و بیوتکنولوژی در سال‌های اخیر کسب کرده است و با توجه به ظرفیت‌های مناسب ازبکستان، می‌توان نسبت به تبادل تجربیات و دانش فنی اقدام کرد و رشد و توسعه دو کشور را رقم زد.

رئیس اتاق ایران در این نشست اظهار کرد: بدون رفع موانع و مشکلات بانکی، کاهش تعرفه‌های گمرکی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل و نقل ریلی و افزایش واگن های فعال بین دو کشور، امکان افزایش حجم مبادلات تجاری میسر نخواهد شد.

وی گفت: باوجود اینکه حجم تجارت دو کشور از 186 میلیون دلار در سال 2018 به 411 میلیون دلار در سال 2019 افزایش‌یافته است، مقایسه توانمندی‌های دو کشور گویای لزوم تلاش بیشتر جهت از میان بردن موانع موجود است.

شافعی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران با داشتن بیش از 60 هزار عضو متشکل از فعالان برجسته اقتصادی، 34 اتاق محلی و بیش از 200 تشکل وابسته آمادگی کامل خود را جهت گسترش روابط بین دو کشور به ویژه از طریق تقویت همکاری‌های استانی اعلام کرده و در این خصوص از ارائه هیچ‌گونه مساعدتی دریغ نمی‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول