اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

حل وفصل پرونده‌های قصاص با میانجیگری شورای حل اختلاف در آذربایجان‌غربی

فعالیت و میانجیگری شوراهای حل اختلاف در آذربایجان‌غربی باعث رهایی دونفر از مجازات اعدام شد.

حل وفصل پرونده‌های قصاص با میانجیگری شورای حل اختلاف در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در یک جامعه مطلوب انسانی، برای حل  اختلافات و نیز پاسخ‌دهی به نقض هنجارها، استفاده ابزارهای غیر قضایی از جمله میانجیگری با کرامت انسانی سازگارتر بوده و توسل به آن‌ها از اولویت برخوردار است.

میانجی‎گری به عنوان یک رویه حقوقی و سیاسی برای کنترل و حل و فصل اختلافات از تاریخ طولانی در فرهنگ‎های مختلف برخوردار است و در فرهنگ اسلامی نیز این موضوع مورد توجه قرار داشته و صلح و مصالحه در آموزه‌های اسلامی مورد تأکید بسیاری از اندیشمندان دینی قرار گرفته است.

پایان یازدهمین پرونده قتل با صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی

هادی صمدی معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در برقراری صلح و سازش در دعاوی و اختلافات مهم به ویژه پرونده‌های قتل عمد با رویکرد کاهش جمعیت کیفری زندانیان، اعضای شعبه  19 شورای حل اختلاف ویژه زندانیان ارومیه با تلاش و پیگیری‌های مجدانه خود توانستند پس از سپری شدن سه سال رضایت اولیای دم در این پرونده قتل عمد را اخذ و موجب رهایی محکوم علیه از مجازات اعدام را فراهم کنند.

وی در خصوص سیر مراحل قانونی این پرونده و روند رسیدگی به آن تصریح کرد : پس از انجام تحقیقات اولیه و صدور کیفر خواست و ارجاع پرونده به محاکم قضایی استان برای رسیدگی، درنهایت در سال  1398حکم قصاص برای متهم صادر می‌شود و در جریان اجرای بخشنامه ابلاغی ریاست معظم قوه قضائیه مبنی بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در خواست محکوم علیه برای میانجیگری شورای حل اختلاف برای جلب رضایت از اولیای دم پرونده قتل به شعبه 19شورای حل اختلاف ویژه زندانیان ارومیه ارجاع میگردد و با تشکیل پرونده سازشی برای محکوم علیه اعضای شورا فعالیت‌های سازشی خود را آغاز نموده و درنهایت موفق به اخذ رضایت ازاولیای دم شدند .

هادی صمدی در ادامه با اشاره به برقراری صلح و سازش در  ۱۱فقره پرونده قتل عمد توسط شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته اضافه نمود : همکارانمان در شوراهای حل اختلاف استان از ابتدای سال جاری تاکنون نیز توانستند با استعانت از خداوند متعال و تاسی از ائمه معصومین(ع) تعداد 11فقره پرونده قتل عمد را با اخذ رضایت اولیای دم منجر به سازش نموده و موجب  رهایی محکومین این پرونده ها از مجازات قصاص شوند .

رئیس شوراهای حل اختلاف استان در پایان ضمن یادآوری جایگاه و اهمیت صلح و سازش و کاهش اختلافات در جامعه، از تلاش خستگی ناپذیر اعضای شوراهای حل اختلاف در این خصوص تقدیرو تشکر نموده و بار دیگر بر لزوم اهتمام جدی اعضای شوراهای حل اختلاف در حل و فصل ریشه ای اختلافات از طریق ایجاد مصالحه بین طرفهای درگیر تاکید نمود.

حل و فصل پرونده قصاص در میاندوآب

 حجت الاسلام عادل گل حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: اعضای شعبه 12 شورای حل اختلاف ویژه زندانیان میاندوآب با تلاش و پیگیری‌های شبانه روزی خود و در سایه الطاف و عنایات الهی با ایجاد سازش در پنجمین پرونده قتل در این حوزه قضایی بار دیگر موفق به نجات جان یک انسان دیگر شده و با جلب رضایت بی قید و شرط اولیای دم در این پرونده قتل و گذشت ایشان از حق مسلم خود در قصاص قاتل، باعث رهایی نوجوان محکوم به قصاص از مجازات اعدام شدند.

وی افزود: اعضای شوراهای حل اختلاف همواره در مسیر پیشبرد اهداف فرهنگی قوه قضائیه در تعالی فرهنگ صلح و سازش و عفو و گذشت در جامعه و لبیک گویی به منویات مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) برای کاهش جمعیت کیفری زندانیان گام برداشته و در انجام این رسالت ذاتی خویش از هیچ کوششی فرو گذار نبوده و نخواهند بود.

رییس دادگستری میاندوآب در پایان ضمن ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف خاطرنشان کرد: تلاش اعضای شورای حل اختلاف در حل و فصل دعاوی و اختلافات از طریق مصالحه، و  پیگیری‌های مجدانه این عزیزان در برقراری سازش پرونده‌های قتل و نجات جان انسان‌ها با جلب رضایت از اولیای دم شایسته اجر و پاداش الهی است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول