اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کتابخانه نهادی در شهر صنعتی کاوه راه‌اندازی می‌شود

مدیر امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه از راه اندازی یک کتابخانه نهادی در شهر صنعتی کاوه خبر داد و گفت: شهر آوه نیز تعدادی زمین برای ایجاد یک کتابخانه به اداره کتابخانه‌ها پیشنهاد کرد که با کارشناسی‌های صورت یکی از زمین ‌ها مورد استقبال قرار گرفت و امیداست با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای مردم آوه نیز یک کتابخانه در خور شان تاسیس شود.

کتابخانه نهادی در شهر صنعتی کاوه  راه‌اندازی می‌شود

محمد اشرفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار از 24 تا 30 آبان با شعار «دانایی ـ مانایی» با اجرای برنامه‌هایی در سطح شهرستان گرامی داشته شد.

وی افزود: در حال حاضر و به علت شیوع بیماری کرونا تمامی فعالیت‌های کتابخانه‌ها بصورت مجازی دنبال می‌شود و مراجعات حضوری اعضا در این ایام به شدت کاهش یافته است.

مدیر امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه از عضویت بیش از 10 هزار نفر در کتابخانه‌های سطح شهرستان خبر داد و گفت: در سطح شهرستان 7 کتابخانه نهادی و 2 کتابخانه مشارکتی وجود دارد که از این تعداد  چهار باب کتابخانه در سطح شهر ساوه، 2 باب در شهرهای غرق آباد و نوبران و یک باب در روستای ستق و 2 کتابخانه مشارکتی نیز در زندان و مهمانسرای شهید ناصری محل سکونت اتباع افغانستان مستقر است.

اشرفیان سرانه فضای مطالعه در شهرستان ساوه بسیار کم قلمداد کرد و گفت:  طبق برنامه‌ریزی و افق 1404 شهرستان ساوه باید 24 هزار متر مربع زیربنای کتابخانه‌ای با جمعیت فعلی 300 هزار نفره داشته باشد اما در حال حاضر این سرانه 4 هزار مترمربع است و در استان در جایگاه آخر قرار داریم که در شان شهرستان ویژه ساوه نیست. 

وی تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته توسط ادارات و نهادهای مربوطه زمینی به مساحت 2600 متر جهت ساخت کتابخانه در شهرک علوی در نظر گرفته شده که اقدامات لازم برای تملک در حال انجام است و امیدواریم با تخصیص بودجه در سال آتی عملیات ساخت و تجهیز آن آغاز شود.

اشرفیان از راه اندازی یک کتابخانه نهادی در شهر صنعتی کاوه در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد و افزود: شهر آوه نیز تعدادی زمین برای ایجاد یک کتابخانه به اداره کتابخانه‌ها پیشنهاد کرد که با کارشناسی‌های صورت یکی از زمین ‌ها مورد استقبال قرار گرفت و امیداست با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای مردم آوه نیز یک کتابخانه در خور شان تاسیس شود. 

مدیر امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه  گفت: با دهیاران و شوراهای روستاهای طرازناهید، نورعلیبیک و یل آباد نیز مذاکراتی صورت گرفته که در صورت قراردادن فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه، علاوه بر تجهیز و بازسازی مکان مشخص شده، نیروی انسانی برای ایجاد کتابخانه در این روستاها نیز در اختیار آنان قرار داده خواهد شد. 

وی تعداد نسخ موجود در سطح کتابخانه‌های شهرستان را بیش از 100 هزار جلد عنوان کرد و ادامه داد: توسعه فضای کتابخانه‌ای از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره است که در این راستا برنامه‌ای پیشنهاد شده که در 9 منطقه بازآفرینی شهری از محل بودجه فرهنگی شهرداری کتابخانه تاسیس و در اختیار اداره کتابخانه قرار بگیرد تا نسبت به تجهیز آن اقدام شود.

اشرفیان به مشکلات موجود در مسیر ساخت کتابخانه مرکزی در ساوه نیز اشاره کرد و گفت: در سال 1390 و با سفر رئیس جمهور وقت به ساوه، زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع برای ساخت کتابخانه مرکزی این شهر در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت که با پیگیری‌های مکرر در سال 95 برگه واگذاری به این نهاد اعطا شد. 

وی افزود: در سال بعد اما به دلیل اختلافات بوجود آمده بین شهرداری و منابع طبیعی این زمین از نهاد کتابخانه‌ها بازپس گرفته شد و در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت و عملا تاسیس کتابخانه مرکزی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

مدیر امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه ساخت کتابخانه مرکزی را نیاز مبرم برای مردم شهر ساوه دانست و ادامه داد: امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام است زمین مذکور برای ساخت یک کتابخانه در شان مردم ساوه در اختیار این نهاد قرار گیرد.

وی همچنین به تلاش ها برای ایجاد انجمن خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و خواستار مشارکت خیرین برای ساخت و تجهیز کتابخانه ها در سطح شهرستان شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول