به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی یگانه فرد ظهر امروز در پنجاه و هشتمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نگرانیهایی در بخشهای مختلف جامعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: به همین دلیل اتاق زنجان همچون سال گذشته و ابتدای سالجاری، آمادگی دارد تا در راستای رسالتهای اجتماعی خود و کاهش استرسهای جامعه همکاری لازم را با نهادهای مربوطه و مراکز درمانی و بهداشتی انجام دهد.
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان بیان کرد: شیوع این ویروس منحوس اصناف، واحدهای تولیدی و صنعتی و ... را دچار زیانهایی کرد که امید است با مدیریت و همکاری دولت بر این مشکلات نیز فائق آییم.
وی در ادامه با اشاره به سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ و سیاستهای کلی نظام در این بخش، اظهار کرد: طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور ایران در سال ۱۴۰۴ باید کشوری توسعه یافته به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی شامل آسیای میانه و قفقاز و غرب آسیا و کشورهای همسایه باشد، یکی از این سیاستهای کلی نظام در مورد حمل و نقل توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقل و تبدیل شدن کشور به هاب تجاری منطقه با هدف سودآوری ملی است.
یگانه فرد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به طور مشخص در مواردی تعیین اهداف کلان برای صور چهارگانه حمل و نقل، ایجاد زیرساختهای لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی مد نظر قرار داده شده، گفت: با وجود قرارگرفتن استان در موقعیت ترانزیتی مطلوب، آمار و اطلاعات حاکی از آن است که بخش حمل و نقل استان وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین بررسی نتایج حاصل از جداول مرکز آمار ایران در خصوص تعداد خدمات انبارداری، باسکول های عمومی، موسسات ترخیص کالا و سردخانه ها و همچنین مقایسه ارزش افزوده حسابهای بخش مذکور با استان های همجوار و میانگین کشوری بیانگر این است که شرایط مطلوبی در استان حاکم نیست و در سطح پایین تری قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه ایجاد منطقه لجستیک و راهاندازی بندر خشک در استان مستلزم تجهیز و توسعه بخش حمل و نقل و زیرساخت های خدماتی آن است، تصریح کرد: در برش لجستیک و حمل و نقل در نقشه راه تجارت خارجی استان مواردی از جمله روابط استان با بنادر داخلی همچون بندر انزلی، امیرآباد و چابهار و در بخش روابط ریلی استان از طریق ایستگاه بینالمللی بناب با کشورهای ترکیه، تاجیکستان قفقاز شمالی و روسیه دیده شده است.
وی با بیان اینکه همچنین برگزاری نمایشگاههای مرتبط با صنعت لجستیک ذیل نقشه راه تجارت خارجی از جمله نمایشگاه لجستیک قزاقستان و همچنین هاب منطقهای زمینی برای انجام صادرات به آسیای مرکزی دیده شده، افزود: در برش لجستیک و در نقشه راه تجارت خارجی ضرورت همکاری جادهای ریلی استان با سه بندر برای تجارت خارجی تاکید شده است.
یگانه فرد با بیان اینکه برای انتقال بار از جمله خاک روی مسیر دائمی ریلی از ایستگاه بناب به سمت تاجیکستان مورد نیاز است، ابراز کرد: همچنین به یک کریدور جادهای برای اتصال به چابهار و یک کریدور ریلی برای شرق به غرب نیاز است.
استفاده از تجربه بنادر خشک
یگانه فرد در ادامه با اشاره به استفاده از تجربه چین در ایجاد بنادر خشک اظهار کرد: برنامهریزی دولت چین در راستای بنادر خشک، ایجاد مناطق در مسیر یک کمربند یک راه است و چهار منطقه اقتصادی به منظور گسترش بنادر خشک در نظر گرفته شده که هر یک از بنادر دریایی چین طرف تجاری تعدادی از بنادر خشک هستند و ایران نیز در این راه نیازمند ایجاد سربنادر در مسیر تجاری است.
رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل در استان به مشکلاتی و موضوعاتی در این راستا اشاره کرد و افزود: عدم پرداخت تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی بابت نوسازی، عدم امکان پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای حمل و نقلی و به متقاضیان حقوقی بابت خرید ناوگان و کمبود ناوگان حمل و نقل یخچالدار برای حمل بار کشاورزی و فسادپذیر و ... از جمله اهم مسائل در این بخش است، همچنین بابت نوسازی ناوگان نیاز به پرداخت تسهیلات بوده که در این راستا به حمایت شبکه بانکی نیاز است.
وی در ادامه با اشاره به نرخ کرایهها و افزایش حدود ۳۰ درصدی میانگین نرخ کرایه حمل و اختلاف زیاد آن در استان نسبت به سایر استانهای کشور، گفت: در این بخش افزایش نرخ کرایه برای مواد معدنی حداکثر تا ۱۲ درصد مورد درخواست صاحبان بار بود، اما صاحبان کامیونها و شرکتهای حمل بر افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی اصرار دارند که با توجه به نرخ بالای کرایه در استان، پیشنهاد میشود با در نظر گرفتن شرایط و عوامل تاثیرگذار در قیمت، با تشکیل کمیته قیمتگذاری متعادل و منطقی در استان صورت گیرد.
یگانهفرد با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع توسعه حمل و نقل، ایجاد مزیت رقابتی، توسعه حمل و نقل ریلی با اولویت تجهیزات شبکه و پایانههای باری و اتصال به مراکز بزرگ اقتصادی تجاری صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی و توسعه صادرات و ترانزیت بار پیشبینی شده است، گفت: راهکار در این بخش ایجاد زیرساخت و دسترسی آسان به ایستگاه ریلی سلطانیه و آسفالت ریزی مسیر چشمه بار ریل پسند است.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به موضوع مرکز لجستیکی و عدم پیگیری و اقدام در راستای مصوبه سفر ریاست جمهور در مورد انتخاب زنجان به عنوان مرکز آماد و پشتیبانی، گفت: در این بخش راهکارهایی از جمله صدور مجوز فراخوان جذب سرمایهگذار برای توسعه و ایجاد پارکینگ کانتینر در استان، تسریع در راهاندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان و توسعه زیرساختهای لازم از قبیل سردخانه و سالنهای سورت و بستهبندی میوه و همچنین پرداخت تسهیلات و اعطای مشوقهای لازم برای سرمایهگذاری در حوزه زیرساختهای توسعه لجستیکی منطقه از قبیل ایجاد مجتمعهای انبارداری و سردخانه پیشنهاد میشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به موضوع پروازها و ترانزیت خارجی در حمل و نقل و لجستیک، ابراز کرد: یکی از مشکلات، محروم ماندن استان در محمولههای صادراتی و وارداتی از تخفیفات پروتکل بین ایران و ترکیه است به دلیل کسری فاصله 41 کیلومتری ایستگاه بینالمللی بناب از ایستگاه بازرگان و همچنین پیگیری کد گمرکی ایستگاه بینالمللی بناب است.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه عدم وجود پروازهای خارجی با محوریت پروازهای تجاری از فرودگاه استان، نبود هواپیمای باری در استان و عدم توقف پروازهای خارجی سایر استانها در استان برای پرواز مجدد از زنجان نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در این بخش است، گفت: رایزنی برای بهره، مند شدن محمولههای صادراتی و وارداتی استان از تخفیفات پروتکل ایران و ترکیه در ایستگاه بینالمللی بناب، عملیاتی شدن جانمایی مرکز لجستیک در داخل منطقه ویژه اقتصادی استان و استفاده از سرمایهگذاری و مشارکت مردمی از جمله خرید سهام توسط مردم برای راهاندازی مرکز لجستیک استان، خرید هواپیمای باری و یا راه اندازی یک پرواز خارجی از استان به یک هاب تجاری از جمله ترکیه، دبی، امارات و غیره پیشنهاد میشود.
فعالیت ۷۵٠٠ راننده در زنجان
در ادامه این جلسه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با بیان اینکه ۴ هزار و ۹۳۰ دستگاه باربری در حوزه حمل و نقل استان فعالیت و همچنین ۷ هزار و ۵۴۶ راننده در استان فعالیت حرفهای دارند، گفت: ۸۰ شرکت ثبت شده در استان فعالیت دارند و در ۷ ماهه گذشته از سالجاری ۱۸ درصد رشد حمل بار از استان زنجان ثبت شده که بیانگر این موضوع بوده که شیوع ویروس کرونا تاثیر چندانی بر حمل بار از استان نداشته است.
عبدالحسین علی اکبری با بیان اینکه نرخ حمل و نقل استان امسال ۳۲ درصد افزایش داشته است، ابراز کرد: در حال حاضر دو شرکت حمل و نقل بینالمللی در استان زنجان فعالیت دارند، استان دارای ظرفیتهایی خوبی از جمله قرارگیری در محور ترانزیت است که در این بین مرز بازرگان ارتباط عمده خود را از طریق زنجان و در مسیر آزادراه استان میگیرد.
در ادامه محمد قاسمی مدیر فرودگاه شهدای زنجان نیز با اشاره به آغاز به کار فرودگاه و تجهیز آن طی سالهای گذشته، فرودگاه از لحاظ ساختار ناوبری و غیره آمادگی همکاری کامل برای پروازهای باری و مسافری را دارد و در واقع بستر برای کار مهیا است.
محمود ضرابی نایب رئیس اتاق بازرگانی زنجان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی در حقیقت تریبون و اتاق فکر سه قوه و به ویژه دولت است، ابراز کرد: شرکتهای حمل و نقل بینالمللی از اعضای اتاق بازرگانی بوده و فعالیت آنها در زیرمجموعه خدمات اتاق تعیین شده است و آنچه مسلم است نقش اصلی در تجارت، صنعت، معدن و کشاورزی برای رساندن تولیدات، صادرات و واردات به سایر نقاط جهان به عهده شرکتهای حمل و نقل است.
وی ادامه داد: به همین دلیل باید هرچه بهتر بتوان مشکلات پیش روی حمل و نقل بینالمللی را کاهش و از نظرات کارشناسان این حوزه در اتاق و انجمنهای صنفی بهره برده و آن را رصد و به تصمیمگیران دولتی منتقل کنیم که به نفع فعالان اقتصادی کشور است.
در ادامه مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۷۴ شرکت حمل و نقل در کشور وجود دارد که استان زنجان با دو شرکت سهم کوچکی از آن دارد .
وی ابراز کرد: اجرای مصوبه ایجاد مرکز لجستیکی شمال غرب کشور که در سفر ریاست جمهوری مصوب شده، از خواستههای بخش خصوصی است، در حالی که رتبه استان زنجان در بین گمرکات کشور با وجود گمرکهای بزرگی چون شهید رجایی و دیگر گمرکات دوازدهم است که نشان از ظرفیت بالا و کار بسیار بزرگی است که در حوزه گمرکات استان شکل گرفته است.
رنگ رونا با بیان اینکه از لحاظ حجم، ورودی کالایی که در استان زنجان بالا است، تاسیس چند شرکت جدید بینالمللی و آموزش رانندگان بینالمللی حرفهای میتواند مدنظر قرار گیرد، ابراز کرد: ایجاد مرکز لجستیکی و فعالان بخش حمل و نقل بینالمللی میتواند ظرفیتهای استان را بیش از پیش فعال کند.
ولی الله منصوری عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در حمل بار از معادن استان زنجان وجود دارد، گفت: نرخ بالای کرایه حمل و نقل از جمله مشکلات اصلی بخش معدن استان زنجان است.
ظرفیت صادرات از فرودگاه زنجان
در پایان این جلسه محمدرضا آبیپور معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه در بخشهایی همچون فرودگاه موضوع مهم و تعیین کننده، عرضه و تقاضا برای صادرات است تا ظرفیت صادرات از فرودگاه فعال شود، گفت: استان زنجان در بخش منابع و مشارکت بانکی رتبه برتر کشور را دارد و میزان منابع و همچنین میزان تسهیلات اعطایی بالا است.
وی با بیان اینکه بحث لجستیک و منطقه ویژه در استان در حال پیگیری است، ابراز کرد: در این بین باید با توجه به مزیتهای نسبی که در استان زنجان وجود دارد، از ظرفیتها استفاده کرد.
آبیپور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نظارت بر اجرای صحیح مصوبات و اجرایی شدن آنها، گفت: مصوباتی که در زمینه حمل بار تصویب شده باید به صورت دقیق در استان اجرایی و بر آن نظارت شود.
انتهای پیام/۷۳٠٠۹/ق